Lading av to batterier.

Har to blybatterier på 6 V 12 Ah som skal forsyne hvert sitt kretsløp.
Samtidig skal batteriene kobles i serie slik at jeg får 12 V til et tredje
kretsløp. Hvordan er det mest korrekt å lade batteriene? Lade 12 V polene
direkte for å lade begge batteriene eller lade hvert 6 V batteri for seg?

Re: Lading av to batterier.

Hver for sig, når forbruget ikke er ens.
Ellers riskierer du at overlade det ene, eller at det andet ikke biver
ladt op.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Lading av to batterier.

Tak for svar. Går det godt å lade de to batteriene samtidig
(paralellkoblet)?

Re: Lading av to batterier.
ceroy forklarede:

Umiddelbart, ville jeg ikke gøre noget sådant.
Hvis de ikke er lige godt opladet og temmelig ens i øvrigt, vil der i
det øjeblik du koblet dem parallelt, kunne løbe nogle ganske store
strømme fra det ene til det andet. Så der skal i hvert fald anvendes
nogle kraftige kabler.
Men blybatterier er jo robuste, og jeg har set den slags gjort, og det
kan godt være det er risikofrit - afhængigt af batterierne og deres
anvendelse.
Men jeg vil ikke umiddelbart anbefale det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Lading av to batterier.
Birger Sørensen skreiv:

Hvilken ladespenning trenger et bateri som er utladet til 10,8V (tomt)?
Hvor mye kapasitet er der igjen i et bateri som har uverfor nevnte
spenning som nominell spenning, altså, målt med belasting?

HM

Re: Lading av to batterier.
Harald Mossige sendte dette med sin computer:

Det kommer vist an på batteriet og belastningen.
Den indre modstand vokser som en funktion af afladningen. Men den
ændrer sig også med alderen, og med tilstanden i øvrigt.

15V og lad op gennem en forlygtepære.. ;-)

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Lading av to batterier.
Birger Sørensen skreiv:

Jeg synes alikevell du skal forsøke å finne utav det. Du får ny kunnskap.

HM

Re: Lading av to batterier.

Næppe.
Hvis du er uenig, eller har andre betragtninger om emnet, hører jeg da
gerne om det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Lading av to batterier.
Birger Sørensen skreiv:

Grett det for meg.
Selv vet tomt batteri må bateriet ha høyere spenning for å lade en den
spnningen et fullt oppladet bateri kan levere.

Beklageligvis er de aktuelle databladene pakket så langt bort at de i
praksis ikke er tilgjengelige, og det passer meg ikke å gå ut på nettet
å lete nå. Jeg har noen kurver for gammeldagse åpne syrebaterier som
viser det klart.

HM

Re: Lading av to batterier.

Da må jeg nok lade de hver for seg. Takk for svar. :-))

Site Timeline