Ladet til 6V batteripakke

Hej NG

Jeg har lavet en batteripakke bestående af 10 stk. AA 1.2 V 2200 mAh
NiHM batterier, der er forbundet i to paralelle rækker af 5 stk = 6 V
4400 mAh.

Hvor kraftig må ladestrømmen være? (er det noget med max 1/10 af
samlet kapacitet)?

Hvor får jeg fandt i en lader, der kan lade batteripakken op?

Har ledt med google, men kan kun finde 12 V ladere beregnet til
blybatterier i havetraktorer etc.

vh
Michael Kristensen

Re: Ladet til 6V batteripakke
Hej Michael,

Av! sæt lige et par dioder ind så det ikke giver problemer.

Ved 14 timers opladning ja.
Men du oplader ikke to paralelle sæt samtidigt, vel ?!!

Laver den selv, så får du den som du vil ha' den.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvorfor? For at forhindre man kommer til at vente opladeren forkert?

Alle 10 celler er sat sammen, så jeg er nød til at lade alle 10 celler op
samtidig.

Har du noget diagram og liste over komponenter?

Re: Ladet til 6V batteripakke

Opladning i parallel er ikke muligt med NiMH, da spændingen falder en smule
når de er helt opladet. Dvs. det ene sæt batterier tager pludselig al
strømmen når de er opladet mens den anden pakke ikke bliver helt opladet
(batterierne er aldrig 100% ens og forskellen øges med aldringen!). Det
udnyttes i såkaldte intelligente ladere - delta-volt ladere! Den pakke er
dømt til at dø hurtigt!

Afladning i serie kan man godt såfremt de sættes sammen når de er HELT ladet
op begge pakker (så de har samme ladeniveau = samme spænding). De er ikke
som blybatterier, der uden problemer kan lades og aflades i serie, for hos
blybatterier falder spændingen ikke til sidst i opladningen.

Så sæt to dioder eller en afbryder mellem som slås fra når de skal oplades,
så strømmen ikke kan løbe mellem de to sæt, for så kan du sætte _to_
ladekredsløb på (før dioderne) og stadig lade begge rækker op samtidigt!

Kig på www.elv.de de har alle tiders ladere, der kan tage op til i hvert
fald 20 celler i serie (24 v) og med 4 kanaler. De har et par modeller, så
der er nok nogen der opfylder dit behov. Kan efter temperament fås som
byggesæt og færdigsamlet.

Mvh
Morten

Re: Ladet til 6V batteripakke

Nu er mit tyske ikke så godt. Kan du give nogle varenumre på byggesættene?

vh
Michael Kristensen

Re: Ladet til 6V batteripakke

Da du har brug for to ladere (da du har to rækker af batterier) vil jeg
foreslå:

ALC 7000 Expert mit Vorbestückung aller SMD-Bauteile, inkl.
RS-232-Schnittstelle/Software, Komplettbausatz  135,50 ?
Artikel-Nr.: 68-443-95

Ellers, skal du kun bruge én kanal kan følgende bruges:

Akku-Lade-Controller ALC 100, Komplettbausatz
Artikel-Nr.: 68-573-20

ALM 7003, Komplettbausatz
Artikel-Nr.: 68-244-12

ALM 7004, Komplettbausatz