"laderelæ" til knallert ?

Hej !

Jeg har lidt problemer med strømmen på min gamle yamaha knallert
og jeg er ikke særlig elektronik kyndig :(

Lysspolen leverer strøm til forlys/baglys, og til at lade batteriet med.
Spolen er delt i 2 viklinger, den største til lys, og den lille spole
går gennem en enkelt diode og til batteriet.

Bruger jeg blinklys og bremselys bare lidt for meget, så kan den ikke
holde batteriet fuldt opladt, og sparer jeg på det, så overlader den :-(

Nu tænker jeg så på at vikle noget kraftigere tråd på ladespolen
(der er plads nok)  så den kan trække det hele uden at dykke i
spændingen, men så er problemet at spændingen stiger
endnu mere, når der ikke er forbrug på.
Spændingen stiger jo, jo flere omdrejninger motoren går med..

Kan der  laves en "dims" der kan sættes på som æder
alt over fx 7V ?  enten direkte til stel, eller måske i en større modstand ?

En zener diode kan ikke klare flere amp, men kan den sættes sammen
med en 2N3055 eller lign så den kan klare det ?

På forhånd tak
Kai

Re: "laderelæ" til knallert ?

Ja det kan du godt, men vær først sikker på at problemet ikke skyldes at
batteriet er slidt op. Man kan sætte en 6,2 volt Zenerdiode fra basis til
collector på en 2N3055 (eller en af de mange plastic typer) og en 470 ohm
fra basis til emitter. Emitter til minus og collector til plus, det burde
begrændse spændingen til ca. 7 volt. Transitoren skal have en køleplade.
Husk at collector vil blive forbundet til kølepladen hvis du ikke lækker
en glimmer eller silicone-skive i mellem.
En 10 Watt Zenerdiode var også en muglighed, jeg tvivler på at din
ladespole vil give mere end det.

Ove

Re: "laderelæ" til knallert ?
Hej

Takker, det vil jeg prøve at flikke sammen :-)

Mvh Kai

Site Timeline