Lader til blyaku

Hvis man bruger 2 stk. 12V/7.2AH akumulatore til at drive en forstærker
der køre på 12 V, hvordan laver man så er kredsløb der sørger for at
lade akuerne og driver forstærkeren fra 230 VAC når der er sat sådan
en ledning på ?

Re: Lader til blyaku

en konstantstrøm fætter der er kontinuerligt på...  skulle kunne gøre
suset - de kan jo tåle at stå med ladestrøm på

( det gør de i en del nødstrømsanlæg )

--
Jan_stevns

Re: Lader til blyaku
Hej Jan

Jeg har tænkt på at lave 2 stk 700 mA konstantstrømsgeneratore
og sætte en på hver aku og så forsyne forstærkeren gennem 2 stk
dioder. Jeg vil bruge LM317 som generator. Hvor høj spænding
skel generatoren have ind ?

Re: Lader til blyaku

nu skal man jo til at regne

hvad skal der mindst være hen over en lm317 for den arbejder fint ?

3-4 volt -  ergo der skal vel 18 volt ind ??

Du skrev noget om nogle 12volt forsyninger ab papkasse ?  det giver jo
24 hvis du stakker dem ?  husker jeg godt, tåler den jo 28 volt ind ,
så med en passende køleplade ?  og vupti (tror jeg)

sådan bare lige hældt ud i tågerne

--
Jan_stevns

Re: Lader til blyaku

Max vil køre dem parallelt...

i øvrigt: http://rmjelektronik.dk/lader_til_blyakku_max.pdf
noget jeg du Max, har været så venlig at sende til mig... :-)

Rasmus
Re: Lader til blyaku

ja - derfor ville jeg da gerne se mindst 3-4 volt hen over regulatoren
- og da jeg mente han havde skrevet han havde lager at 12volt
forsyninger, skal han jo stakke 2, for at nå op over 12 + 3-4volt...

Hehe - spøjs måde

--
Jan_stevns

Re: Lader til blyaku
Hej Jan

Jeg har en lille 3 amp 16 Volt ringkerne jeg vil prøve med
når engang jeg får akuerne, så må jeg se om der er spænding
nok til rådighed til aku og regulator.

Re: Lader til blyaku

16Vrms??

/Claus

Re: Lader til blyaku

kommer der andet ud af en sådan trafo ?

--
Jan_stevns

Re: Lader til blyaku
Hej Claus

Nej, 45.255 V p-p. Naturligvis er det 16 volt ac
der kommer ude af den trafo, og naturligvis er
det RMS eller effektivværdien der tales om.

Re: Lader til blyaku

16Vrms, med efterfølgende ensretning og udglatning... Er det ikke nok til at
drive en 12V lader??

/

Re: Lader til blyaku
Hej Claus

16 VAC ensrettet giver vel 20 V til laderen, akkumulatoren skal op på
13.8 V for at være opladet, der skal vel bruges 2-3 volt over reguleringen,
så det burde kunne lade sig gøre. Jeg vil ihvertfald afgøre de ved
praktiske forsøg.

Ps: problemet er at de fleste ladere jeg har set bliver forsynet
med 18 VAC.

Re: Lader til blyaku

Efter ensretterbro og ladelyt:
16 V * kvadratrod 2 = 22,6 V

Rasmus
Re: Lader til blyaku

Har du lige opfundet nogle tabsfrie dioder ?
--
Jan_stevns

Re: Lader til blyaku

ja... kender du ikke dem? :o)
de ligger i skuffen nede i lab...

Rasmus
Re: Lader til blyaku
Hej Rasmus

Jeg kan godt regne og jeg ved at det ikke er hele
regnestykket du har sat op :)

Re: Lader til blyaku

Da kan han kjøpe en switchmode AC/DC fra Clas Onlson, 32-8529. 13V/2,4A
eller 14V/2,3A eller - -. Eventuellt med en diode i serie.

HM

Re: Lader til blyaku

Når en blycelle når gasningsgrænsen skal ladestrømmen nedsættes - en
spændingsstyring er en del af en blycelle lader.
eksempel på diagram som illustrere det:
http://www.aaroncake.net/circuits/charger2.asp

(jan - undskyld jeg kom til at svare på email - det var en fejl.)
Benny Andersen

Re: Lader til blyaku
Hej Benny

Ifølge databladet på cellerne kan man åbenbart lade dem med
konstant spænding, så regulere de selv resten.

Re: Lader til blyaku

Ja, det man populært kalder vedligeholdelsesladning. Det er også klart
det nemmeste, selvom at få den sidste rest kapacitet ind i dem tager
temmelig lang tid. Alternativt kan man benytte twostep ladning, men det
er lidt mere kompliceret - til gengæld kommer den sidste rest ind "lyn
hurtigt".

Det forekommer mig nu også at man skal begrænse strømmen, kan ikke huske
hvad de max må trække, men de må ikke bare kunne trække løs, det holder
de ikke til, noget med at de i så fald bobler og det er jo ikke specielt
heldigt til en lukket akku. En åben akku kan man trods alt bare hælde
lidt extra destilleret vand på.

Mvh
Morten

Site Timeline