Lader til blyakkumulator

Jeg skal lave en lader til blyakkuer.
Der findes garanteret en eller andet IC, der lige er beregnet til den slags,
men jeg har ikke rigtig kunnet finde den!
Er der nogen, som kender en IC, som kan gøre det korrekt?
Mvh Kurt

Re: Lader til blyakkumulator

Hvorfor selv lave en lader. Køb noget, der er klar til brug.

Bo //

Re: Lader til blyakkumulator

Hvor stor er den accu? - Prøv at se på den lader LIDL har på tilbud
indenfor de næste par uger. Er en for lille skal du nok snarere se på
hvad f.eks. Harald Nyborg kan tilbyde.

I gamle dage brugte man en passende kraftig trafo der gav alt mellem 14
og 18 volt og 6 - 10 Ampere, en passende kraftig ensretter og en
55W/12volt forlygtepære i serie med den ene ledning til accumulatoren
som laderegulator/strømbegrænser. Og her skal du selv sørge for at
afbryde opladningen når den er fuldført..

/Lars

Re: Lader til blyakkumulator

Du skriver intet om størellsen af batteriet. Det kan være alt fra 6V
1.5Ah til noget, der er større end et lastbilsbatteri.

Bo //

"Bo Bjerre"  skrev i meddelelsen

Du skriver intet om størellsen af batteriet. Det kan være alt fra 6V
1.5Ah til noget, der er større end et lastbilsbatteri.

Det er et motorcykelbatteri på 12V og 7Ah.

Jeg ved godt, at man kan købe færdige ladere, men det er nu sjovere selv at
lave det!
Mvh Kurt

Re: Lader til blyakkumulator
Kurt G forklarede den 18-10-2012:

Ville det ikke være sjovere at bruge sin tid på noget, man kunne lave
billigere eller bedre end noget man kan købe? :-)

Det tror jeg ikke du kan her.

Men enhver sin fornøjelse.

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Lader til blyakkumulator

Jeg så engang i en UPS at de bare havde brugt en 7815. Den er strømbegrænset
til 1A og lader så batteriet til 15V. Fejlen på UPS'en var godt nok at denne
7815 var brændt af, så jeg ved ikke hvor god ideen er, men den er da simpel,
om ikke andet. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus