Lader til 1,2v 14000mAH ?

Jeg har 2 stk. 1,2v - 14000mAH accuer som jeg gerne vil oplade.

Producenten foreskriver 1400mA i 10 timer.

Hvordan vil i foreslå jeg laver en simpel oplader ?

Kan jeg lave noget med en spændingskilde på x volt hvor jeg trækker de 1,2
volt der ligger over accuen fra og på den måde beregner hvor stor en
modstand der skal til for at få en strøm på 1400 mA ?

Levetiden på accuerne er ikke så vigtig da de ikke koster en formue.

På forhånd tak for inputs.

Med venlig hilsen
Bo :o)

Re: Lader til 1,2v 14000mAH ?

Har du tid kan du bruge en almindelig lader. Mindre strøm betyder såmænd
bare længere ladetid. Når der står 1.2V, regner jeg med det er blyceller?

Bo //

Re: Lader til 1,2v 14000mAH ?

Ja ups..... glemte at skrive det er NIMH typer.

Jeg har en lader jeg bruger til alm. AA typer, men den er temmelig langsom i
forvejen så det vil nok tage flere dage at lade de her store typer med den,
jeg kan selvfølgelig bare prøve ;-)

Bo :o)

Re: Lader til 1,2v 14000mAH ?

Naeh, så havde de været lidt over 2 volt :-)

Orla Pedersen
Re: Lader til 1,2v 14000mAH ?

ja, det er rigtigt. Jeg ved ikke hvad der lige var efter mig ...

Bo //

Re: Lader til 1,2v 14000mAH ?
Hej Bo

Sikkert en tysker, Alzheimer  :)

Re: Lader til 1,2v 14000mAH ?

En simpel strømgenerator.
http://en.wikipedia.org/wiki/Current_source#Simple_transistor_current_source

Jesper Poulsen

Re: Lader til 1,2v 14000mAH ?

Hvis du stadig sender 1.4Amp gennem cellen, efter at den er opladet, vil
den skades. Der skal noget til at måle spændingen og lukke strømmen ned.

Bo //

Re: Lader til 1,2v 14000mAH ?

Er den helt afladt inden opladning påbegyndes må en simpel timer være
rigeligt.

Jesper Poulsen

Re: Lader til 1,2v 14000mAH ?
Hej

Tak for alle de gode svar.

Jeg har i første omgang opladet dem med min strømforsyning med
strømbegrænseren sat til 1A. De var helt tomme ( 0,6V.) så de fik 14 timer.

Når de er afladet vil jeg prøve at se hvordan den NIMH lader jeg har til
alm. AA opfører sig hvis jeg sætter den til at lade på dem, ellers laver jeg
nok en konstantstrømsgenerator til at lade dem.

Bo :o)

Site Timeline