Lader, der skal aflade for at virke...

Vi har en lader til familiens elcykel.
Jeg har skiftet lidt lytter i den over tid og det har hjulpet på dens
evne til at "starte". Det er den klassiske indbyggede ældning med lytter
tæt på (varme) halvledere.
Jeg har ikke undersøgt det, men jeg vælger indtil videre at antage at
det ikke er de nye lytter, der er fejlet.

Nu har den imidlertid fået den skavank at den skal være koblet fra
lysnettet 10-15 minutter for at kunne starte... når dét lykkes.

Jeg tænker at det er en kondensator et (andet) sted på printet, der skal
aflade for at den kan starte.

Men hvilken funktion i sådan en lader vil typisk ikke virke med en
opladet kondensator?

(Læs: hvad leder jeg efter?)

NB
Laderen er til et 36 VDC li-ion batteri og forsynes med 230 VAC.

--
Steen Suder

Re: Lader, der skal aflade for at virke...

Et skud: Der sidder sikkert en 'start-modstand' fra plus på
primær-ladelytten og til kontrolkredsløbet (sikkert en lille IC). Den er
typisk på 220-470 kohm, og de har en tendens til at afbryde eller vokse i
værdi. Det kunne godt give den fejl.

Det bevirker at ladelytten holder spænding temmelig længe (dagevis hvis
modstanden er helt afbrudt), så pas på nallerne. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus

Site Timeline