Ladekredsløb til Sigma Sport Halogen

Greetings!

Jeg har besluttet mig for at udskifte de 800mAh NiCd der sidder i min forlygte til NiMH på mindst 2000mAh. Jeg kender bare ikke ladekredsløbet og jeg har desværre heller ikke øjne til at læse hvad der står på alle komponenterne. Nedenfor er et link til et billede af kredsløbet. Måske er der én der kender det :-)

Jeg regner med at kredsløbet skal modificeres lidt, for at kunne lade akku'er på 2000mAh :-)

--
Med venlig hilsen
- Look, this is Debian. They don?t release things until you have to

Jeg har den samme lygte, og har anvendt 1750 mAh NIMH akku'er i den en 2-3 vintre nu uden problemer og modifikationer.

mvh

Andreas M. Hansen

Reply to
Andreas M. Hansen

Okay, ja så gider jeg heller ikke at kaste mig ud i en masse... Hvor længe lader du den lade?

--
[...]

Jeg plejer at lade den lade natten over - nogle gange aflader jeg den totalt i weekenden, og giver den så en 12-14 timer. Med til historien hører, at jeg ikke anvender den originale lader, men bruger en gammel universallader fra mine modelbilsdage (før NIMH blev opfundet). Lygten er så gammel at den blev leveret med NiCd akku'er - dem skiftede jeg så for en 3 års tid siden med originale Sigma NIMH akku'er - grunden til de originale akku'er er det ulige antal som lygten kræver. Fuldt opladet holder lygten til 2½ ture imellem Augustenborg og Danfoss, sårhh med mit *tempo* er det vel en 1½ times tid. Jeg har da tænkt mig også at smide nogle 2100 mAh akku'er i den en gang - det ville jo være smart hvis den kunne holde 3 ture til arbejde i stedet for

2½ ;o)

mvh

Andreas M. Hansen

Reply to
Andreas M. Hansen

Okay.

Mon det gør en forskel? Det kredsløb der sidder på batteripakken rummer jo nok noget strømbegrænsning...

Det gør de vist som standard. :-(

Jeg har lige købt mig en ekstra, brugt, så nu har jeg to pakker (til 10 akku'er ialt).

Hmmm... Du bor jo i nabolaget, så... :-)

Hehe :-)

Min holder til ca. 3 ture på Augustenborg-Sønderborg strækket...

--
[...]

Jeg fandt lige lidt data på min lader - det er en FRIWO FW3019 konstantstrømslader. Output er 4,8 v -> 14,4 v - 100 mA - 30 mA

Ja jeg havde jo lugtet mig frem til at du også var alsinger;o)

mvh

Andreas M. Hansen

Reply to
Andreas M. Hansen

Jeg anvender den originale strømforsyning der giver 300mA. Så er der lige kredsløbet på billedet, som vel ikke er tænd/sluk-funktion alt sammen?! :-)

Sidder "effekt"-modstanden i strømbegrænserkredsløbet (jeg kan som nævnt ikke tyde komponentværdierne, så jeg ved ikke hvad der ellers sidder på printet)?

Jeg er ikke alsinger, bare fordi jeg bor på Als :-) Faktisk er jeg aalborgenser, men jeg har boet på Als i næsten 14år.

--
[...]

Se nu fik du gjort mig nysgerrig, så jeg har fået åbnet min lygte;o)

- Når jeg sammenligner med dit billede, kan jeg se at printlayout'et ikke er helt det samme. Der er dog de samme komponenter som på dit, de sidder bare anderledes placeret - hos mig sidder ic'en i hjørnet ved siden af jack bøsningen. De eneste komponenter som er identificerbare er ic'en, en transistor, en diode, en zenerdiode og effektmodstanden. - derudover er der en håndfuld smd komponenter.

Ic'en hedder9730W 4013B (eller 8 ?) transistoren er gjort ukendelig med en klat klister Zenerdioden er en 3v3 og modstanden kender du jo

Jeg er skam også tilflytter - men kommer dog fra Gråsten, så det er jo ikke så lang væk fra.

mvh

Andreas M. Hansen

Reply to
Andreas M. Hansen

[...]

Mine accu'er er forøvrigt kun på 1100 mAh - så med 2000 mAh skulle 3, måske

4 ture på arbejde kunne realiseres;o)

De er forøvrigt påtrykt:

Standard Charge: 15 hrs. at 110 mA Quick Charge: 5 hrs. at 250 mA

[...]

:-)

En CMOS D-flipflop. Den bruges garanteret til tænd/sluk.

Transistoren? Der kun én?

Jeg har 2 (jeg ved ikke om det er transistorer, men det er komponenter i TO92-huse).

Det er nok strømbegrænseren, spørgsmålet er bare hvad der begrænses til (og effektmodstanden bliver _varm_ under opladning). :-) Mine 800mAh kan opgraderes til ca. 1100mAh :-)

På mine står der: Standard Charge: 15 hrs. at 80 mA Quick Charge: 5 hrs. at 240 mA

Du er i det mindste stadig sønderjyde - det er jeg jo langt fra :-)