Lade batterier op med solcelle.

Hej NG.
Jeg er nogen gange ude og tage billeder hvor der ikker er adgang til så
meget strøm.
Jeg har nogle solceller liggende der levere 3V, 4stk.
Så Jeg tænkte på at hvis jeg nu koblede dem op til at levere 6v.
Ville jeg så kunne koble dem direkte til 4 batterier i serie og lade dem
op på den måde?

På forhånd tak. :)

// Mvh Jens

Re: Lade batterier op med solcelle.

Lidt info om de solceller ville gøre det nemmere at hjælpe dig.
Hvor mange celler sidder der i serie på hvert panel, Hvor stort er
arealet, Hilken type (amorf, mono- eller polykrystallinsk)

Hver enkelt celle giver ca 0,5 volt og strømmen er afhængig af typen og
det aktive areal.

Amorfe celler dampet på en glasplade ca 7*7 cm med 6 eller 7 celler i
serie fra f.eks de billige solarhavelamper fra Bilka kan give ca 30mA i
solskin mens de krystallinske celler giver væsentligt mere for samme
areal silicium.
JEg byggede på et tidspunkt et solpanel af krystallinske celler der
giver ca 200mA i solskin med et samlet areal på ca 8 - 10 cm2 pr celle.
Det er cellen med det mindste areal pr streng i panelet der er
bestemmende for en strengs strømstyrke.

Sæt cellerne i serie til der er spænding nok til at lade dine accu'er
med en diode i serie der hindrer strømtilbageløb og afladning af
accuerne når solen forsvinder.
Flere strenge af solceller kan kobles i parallel når der er en diode i
serie med hver streng.

/Lars

Re: Lade batterier op med solcelle.
Hej Lars.
Det er en stak fra solar lamper som jeg har leget lidt med.
Så de er omkring 7x7cm jeg har dem ikke her hos mig lige nu desværre..
Jeg har desværre ikke kunnet finde nogen model nr på dem, da det er
slebet væk fra dem alle :-/

Site Timeline