Lade 12V batteri fra påhængsmotor?

Hej med jer

(Jeg håber jeg er landet i den rigtige gruppe...)

Jeg har arvet en påhængsmotor, som kan levere noget strøm. Desværre varierer
den meget afhængigt af motorens omdrejninger. Det svinger fra ca. 8V til
over 20V. Og jeg tror (!) det er jævnspænding. Mit multimeter viste
ihvertfald spændingen da jeg valge DC... Har ikke prøvet med AC.

Hvis jeg nu gerne vil lade et 12V bilbatteri fra påhængsmotoren, hvad gør
jeg så...?Der skal vel en form for ensretter imellem, der sørger for ca.
maks 14V.
Og:
Hvordan kan jeg måle om der overhovedet kommer nok ampere ud af
påhængsmotoren til at lade?
Det skal siges at den har elstart, så jeg tror at den er lavet til at kunne
lade på en måde, men den er fra midt-70'erne og uden nogen form for
dokumentation.

Hvis der evt. findes en lader/ensretter der kan bruges må i gerne henvise
med et link.

Håber på lidt input så jeg kan få lidt output fra min motor ;-)

--
Hilsen Jakob :-)

Re: Lade 12V batteri fra påhængsmotor?

Hej.

Du er nødt til at fortælle fabrikat o.s.v.
Hvis det er hvad jeg tror så er det hvad man kalder dynastart.
I så  tilfælde virker dynamoen også som startmotor.
Den høje spænding kan du ikke regne med i tomgang.
Der skal tilsluttes et batteri mens du måler.
Hvordan starter du motoren uden batteri?
Måske mangler der en boks med startknap, laderegulator o.s.v.
Men det er mit bedste bud lige nu.
Altså: Flere oplysninger.

--
MVH.