Løsning efterlyses

Jeg har et apparat som forsynes med 12V via en netadapter som helst skal
køre døgnet rundt hele året. Ved voldsomt uvejr eller overbelastning af
strømnettet forsvinder strømmen (230V) og det hele lukker ned selvklart.
Jeg søger derfor en løsning på hvordan man beholder de 12 V selv om netdelen
skulle falde fra.
Jeg tænker man kunne bruge en 40 AH bly akkumulator man lader på konstant
som den vil trække strømmen fra når der er udfald. (en slags kæmpe
kondensator)
- men hvad så når strømmen kommer tilbage. Kan netadaptoren overleve at
skulle pumpe så meget strøm til akkumulatoren der kunne risikere at være
temmelig afladet.

Situationen opstår i udlandet forstås, hvor alt ikke er lige stabilt hver
dag. Jeg søger nogle gode idéer til at få løst mit problem.
Krav: Skal være billigt og ukompliceret da det skal bruges i et u-land..
/Carsten

Re: Løsning efterlyses
En bly accu og en oplader er en ok løsning, laderen skal kunne trække
batteriet op helt fra bunden, ellers er den ikke meget bevent. Evt. kan du
lave et system som kobler belastningen af hvis spændingen falder under en
hvis værdi. Denne løsning med en bly acco og en lader er megt brugt til
nødforsyning af udstyr når netforsyningen svigter.

/Tom

Re: Løsning efterlyses
lav / køb en god kraftig netdel i stedet for...
hvilken effekt snakker vi om??

du kigger her:
http://rmjelektronik.dk/ladeapparat.pdf
http://rmjelektronik.dk/lader_til_blyakku_max.pdf

håber det er noget der kan bruges...

Rasmus

Re: Løsning efterlyses

Er det ikke en UPS, du mangler?

--
Mvh.

Tomas

Re: Løsning efterlyses

Lav en lader som er sluttet til hele tiden, bed transformatorfabrikanten
lave dig en transformator der er så ringe at den kan tåle og stå og
være nærmest kortsluttet.

Re: Løsning efterlyses

En ringetrafo? Eller en ringkernetrafo?  ;-P

Jeg havde en UPS engang, hvor der sad en 7815 som lader. Den virker både som
strøm- og spændingsbegrænser. Den var godt nok brændt af, så måske løsningen
ikke var den allerbedste.  :-/  Men det var da simpelt, sådan udefra set. De
plejer sq ellers at være svære at futte af, de regulatorer.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Løsning efterlyses
Hej Ulrik

Jeg ville helt undvære regulatoren, kun en trafo, en diode og så
ikke mere. Sådan er billige ladere jo lavet og de går ikke sådan
lige i stykker.