løbelys med 4017

Sidder og kikker lidt på et løbelys med en 555´er og en 4017, som vi alle
kender, den meste simple måde for et løbelys.. men jeg tænker, kan man sætte
en 4017´ere mere på så man kan lave et dobbelt så langt løbelys.. mit eget
svar vil være at det næbbe er muligt. da 555´eren giver pulser til 4017´eren
som skifter udgang for hver puls og det ikke umidlbart kan overføres til en
4017´er mere uden en masse ekstra elektronik, så mit spørgsmål bliver så nu.
findes der et alternativ til 4017 gerne med så mange ugange som muligt.
stadig helt den samme funktion så man bare kan få flere pærer i løbelyset..

Mvh Brian

Re: løbelys med 4017

Der er flere mulighedder. F.eks at sætte 2 stk. 4017 efter hinanden og lave
en matrix med dem, på den måden kan man vel opnå 100 step
Man kunne vel også labe noget med en binær tæller og nogle 4-16 line
dekodere.
Eller lave et løbelys med shift registre. Dem kan kan næsten sætte uendeligt
mange af efter hinanden.

Der skulle være yderligere inspration at finde her:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page5.htm

/Tom

Re: løbelys med 4017

Man kan nu let sætte flere 4017 efter hinanden og på den måde opnå et
længere løbelys. Det kræver blot en enkelt AND-gate for hver ekstra 4017 man
ønsker at tilføje.
Prøv at se Fig. 10 på side 12 i databladet
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/philips/74HC4017.pdf

Site Timeline