Kvalitet af multimeter ?

HEJ !

Man kan få multimetre fra 50 kr til flere 1000 kr.

Jeg har indtil videre klaret mig med et billigt et fra Harald Nyborg. Jeg bruger det primært til 12v dc opstillinger og modstandsmåling - og også til at måle større strømme 5-10 amp.

Hvad får jeg ud af at købe et bedre meter ?

Måler det MEGET mere nøjagtigt, er mere holdbart eller hvad ?

Kan det overhovedet svare sig at ofre et dyrt meter til hjemmebrug ?

Mvh. Per

Reply to
Per

Per skriver:

Mere holdbart, ikke mindst i tilfælde af overspændinger og fejlbetjeninger.

Bedre målepræcision over tid - måske.

Det kommer an på, hvad man har brug for. Langt de fleste klarer fint småjobs med billige instrumenter, men der er altså noget lækkert ved at have et Fluke i hånden.....

For øvrigt kender jeg en gut, der mørklagde Tjæreborg by, fordi han fejlbetjente et billigt multimeter. Et godt multimeter med tilpas indbygget sikkerhed havde måske gjort at han ikke havde fået forbrændinger i ansigt og på overkrop af hans multimeter der kortsluttede og dannede en lysbue.

Hans "case" bliver oftest brugt på L-AUS kurser.

   Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Hej Per

Det kommer jo an på hvilken måde det er bedre på.

Nøjagtigheden har man ikke så meget at bruge til i al almindelighed, ikke engang i den proffesionelle verden. Men at have et indtrument der kan tåle lidt af hvert og som man kan stole på i mange år, ja det er værd at betale lidt ekstra for.

Hvad opfatter du som dyrt ? Jeg vil mene at 400 kr. er prisen på et almindeligt godt instrument som kan tilfredsstille både hjemmefuskeren og den proffesionelle langt hen ad vejen.

F.eks et Metex M3800 som vel er produceret de sidste 25 år er et fint valg, de er ikke til at ødelægge. Jeg har nogle stykker, bl.a. den her hjemme, ja den stammer fra dengang det var et nyudviklet instrument, så det har været gennem lidt af hvert, og det virker stadigvæk som da det var nyt.

Ps: men 95% af de måleopgaver jeg møder både som proffesionel og hjemmefusker, ja de kan fint laves med et instrument til en tyver fra Tiger.

--
Mvh

TAk for jeres svar.

Jeg kunne godt forestille mig, at holdbarheden var bedre ved et dyrere.

Men jeg troede egentlig at målepræcisonen var langt højere på et "dyrt" meter. Det undrer mig at det ikke er sådan. Det må så omvendt betyde, at de billige er nøjagtige nok :-)

Men ja - lækkert kvalitetværktøj er nu at foretrække, det er jeg enig i - jeg ville bare vide hvad jeg fik mere for mine penge.

Mvh. Per

Reply to
Per

Hej Per

Ja, både den elektriske sikkerhed og den mekaniske holdbarhed følger prisen, men kun et stykke af vejen.

Målepræcisionen på de billige instrumenter overstiger langt hvad en hjemmefusker normalt har brug for, så det er ikke noget man normalt vil have problemer med. De kredsløb der er brugt er ofte de samme i et stor spænd af modeller. Og hvis man ønsker at måle meget nøjagtigt, ja så kræver det viden og udstyr som hjemmefuskeren normalt ikke har til rådighed.

Værktøjsgenet skal jo tilfredsstilles uanset om de ting man køber er relevante eller ej :)

Jeg bruger faktisk ikke mit multimeter så meget mere, jeg har købt et digitalt oscillioskop og det udlæser en masse på skærmen, bl.a. spændingen på målepunktet i nemt læselige tal, så det erstatter i en del tilfælde målinger med multimeteret.

Noget du også skal tage stilling til, ja det er om du ønsker et manuelt betjent multimeter eller et med automatisk område skift. Personlig hader jeg automatik på instrumenter da det besværliggør mit arbejde.

--
Mvh

Jeg har ved flere lejligheder oplevet at billige multimetre kan måle helt i skoven hvis batteriet i det er ved at være opbrugt, men inden batteri indikator eller andet gjorde man normalt ville skifte det. Vi snakker måske 20% forkert på en alm. simple spændingsmåling. Det er ikke noget jeg har oplevet med et kvalitetsinstrument. Det skal dog siges at med friske batterier har de målt inden for 0.1 -

0.2V ifht. et kvalitetsinstrument ved målinger i 12V området - alt rigeligt fint til alm. amatørbehov vil jeg mene.

Hjemme bruger jeg et relativt billigt instrument, men sørger for at der er friske batterier i når jeg skal bruge det til andet end blot indikation af om der er spænding til stede.

Professionelt vil jeg være rimelig sikker på mine målinger er i orden og ville ikke bruge andet end kvalitetsinstrument. Prisen for f.eks. et fluke kan hurtigt være sparet hjem i fht. løn og forsinkelse hvis noget skal laves om pga. en måling med instrument der viser for meget forkert.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Bedre = dyrere ?

Som andre også har påpeget så er det ikke nøjagtigheden der er problemet med de billige instrumenter, det du får med de bedre og dyrere er mest af alt holdbarhed og (person)sikkerhed. De dyrere kan også sample hurtigere, men det er oftest uden betydning til alm. brug.

Oftes ikke, men der kan være ekstra funtioner på et dyrt instrument der er gode, feks. dataopsamling og/eller udlæsning via RS232/USB.

Det er nok mere værd at overveje at supplerer med et multimeter med viserinstrument hvis værktøjskassen skal suppleres, til nogle typer målinger er det mange gange bedre/hurtigere end alskens digital instrumneter også den med såkaldt analog visning.

Skal det være lidt mere avanceret kan et af de små scoper være et tillæg til samlingen, med alternativ sw på er betjeningen også blevet helt nem. Båndbredden er ikke imponerende, men holder man sig under 1 mHz er det brugbart.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

1 mHz ... det var ikke meget :-D

Mvh Jonas

Reply to
Jonas Bo Jalling

Enig med dig i at det ikke lyder af meget. Når det så er sagt, så tror jeg det faktisk nok til en stor del af de målinger som bliver lavet i dagligdagen.

Det er langt fra altid brug for GHz scop'erne ;-)

--
Uffe Bærentsen
Reply to

Hej Uffe

Nej, hjemme bruger man jo oftest skopet til at se om der er fejl på DC forsyningen.

--
Mvh

Den 07-09-2011 20:25, Uffe Bærentsen skrev:

Lille m = milli, stort M = Mega :-)

Reply to
Benny Nissen

"Benny Nissen" skrev i en meddelelse news:4e67c25d$0$311$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Du har lige påpeget at jeg har overset en af mine kæpheste......

--
Uffe Bærentsen
Reply to