Kvalitet af batterier

Hej,

Jeg har gået og overvejet et, måske lidt åndsvagt, forsøg. Jeg kunne godt
tænke mig at teste hvor meget "juice" de forskellige batterimærke har, og
sammenligne priserne på de forskellige batterier. Hvordan bær jeg gøre
dette? Aflade batterierne over en kendt modstand og samtidig måle hvordan
spændingen arter sig? Eller hvad?

Er det helt åndsvagt?

Jonas Jalling

Re: Kvalitet af batterier

Hey

Burde man ikke lave testen på 2 batterier, et man aflader med konstant strøm
og en med konstant modstand ?

kasper

Re: Kvalitet af batterier

Jo og et hvor du aflader et stykke tid og derefter venter og så aflade
igen osv. (typisk brugsmønster).
Desuden skal man også teste med forskellige strømforbrug. Hvis du
trækker meget strøm på et alm. batteri får man ikke lige så mange Ah ud
af det som hvis man kun bruger en lille strøm.

- Lars

Re: Kvalitet af batterier
Hej Jonas,

Det er der intet åndssvagt i, men det koster jo desværre nogle batterier -
hvis det skal være repræsentivt, skal du ud og købe hver slags/mærke flere
forskellige steder og mindst have 5..10 pakker af hver.

Nu undslipper navnet på en af landets ret aktive testfaciliteter mig, men
de har lavet flere af den slags tests gennem årene - et eller andet sted
har jeg nogle af deres, meget grundige, rapporter med metodebeskrivelse
helt ned i detaljen.

De brugte simpelthen konstantstrøms-dumps, da det giver det letteste
regnestykke.

Hvis du så sampler spændingen hver n. minut og plotter det ind i en graf
får du en oversigt der er mindst lige så brugbar som ved fast modstand.

Vil du gøre en tand ekstra, kan du også måle cellernes indre modstand, men
for blot at finde kapacitet pr. krone er det nok at overgøre det.

Ikke hvis du får noget ud af det som du mener er dine omkostninger og din
arbejdstid værd :)

--
Venlig hilsen,
Søren