Kvajpande søger hjælp,udstyr tilslttet med forkert poliraritet

Ja se nu er jeg normalt velbevandret udi elektronik, men jeg er kommet
til at tilslutte min ombyggede siemens C5 med omvendt polaritet gennen
akkustikket.

Diagrammer kan se her under schaltplane:

  http://www.digisolutions.de/c5umbau /

Den tænder ok efterfølgende.digital del virker, støj i højttaler osv,
men sender ikke.

Nogen der kan pinpointe hvor jeg(udfra diagrammer) skal begynde at lede
efter fejlen?

mvh Erik/oz1bqx

Re: Kvajpande søger hjælp,udstyr tilslt tet med forkert poliraritet

Hej Erik

Man er ikke (nødvendigvis) en kvajpande fordi man kommer til at
tilslutte noget udstyr med forkert polaritet.

Man har "blot" høstet noget mere dyrekøbt praktisk elektronik erfaring.
Det vigtige er at man opdager det og lærer af det (i en kortere eller
længere periode...).

Glenn/oz1hft

PS: Jeg har også lavet mine elektronik erfaringer ;-)

Re: Kvajpande søger hjælp,udstyr tilslt tet med forkert poliraritet

Hej Erik

Et forslag er at checke alle strømforsyningsgrænseflader til de interne
kredsløb:

Strømforsyning:
http://www.digisolutions.de/downloads/ServiceManuals/SiemensC5/power.zip

Og følg 13.2V_PWR til alle delkredsløb.

Check R611, R612, BTS432D (N600), N601, N602...check først spændinger
"tæt" på 13.2V_PWR. Følge de steder hvor høj strøm kan gå - og især ved
omvendt polaritet.

BTS432D (N600) er sikkert OK da du siger der er støj i højttaleren og
derfor typer det på at TDA1517 for spænding - men får den nok?

Check måske elektrolytter for kortslutninger.

Mangler spændingen visse steder, så check også for om nogle kobberbaner
er futtet af.

-

Senderdel:
http://www.digisolutions.de/downloads/ServiceManuals/SiemensC5/tx.zip

Her checkes: V403 (tror det er en 18V zenerdiode) den vil lede som en
diode ved omvendt polaritet. Og zenerdiode plejer at kortslutte ved
overbelastning (har endnu ikke set nogen være åben ved overlast).

/Glenn

Re: Kvajpande søger hjælp,udstyr tilslt tet med forkert poliraritet
V403 og C410 er ski nok et godt bud på manglende PA.

Checker det i morgen.

takker for foreløbig input.

mvh Erik

Re: Kvajpande søger hjælp,udstyr tilslt tet med forkert poliraritet
kort tilbagemelding: har den på operationsbordet pt, vender tilbage.

tak for gode input

mvh Erik

Site Timeline