kv1310 kapasitets diode

hej ng
der skulle vil ikke være en her i grupen der ved hvor man kan få en sådan i
dk
de jeg har ledt forgæves efter den det er en dobbelt kapatisets diode ved
ikke om man
måske kunne bruge to enkelte istedet ??

på forhånd tak for hjælpen

Lars Madsen
Danteam@(nospam)mail.dk
fjerne nospam for replay

Re: kv1310 kapasitets diode
Hej Lars

Du ska nok ikke forvente at finde en i DK, de er sjældne og koster en
formue ude i verden.

Ja, men du kan også bruge en anden dual, f.eks. BB204.

Fås under varenummer 25BB204 hos http://www.el-supply.dk

Mvh Max

Re: kv1310 kapasitets diode
hej ng

jeg  har købt den diode som max anbefalet det virker osse jeg sender fint
men har
problemer med at få min pll til at falde i hak er data på de to dioder ens
???

jeg bruger den i veronica 1w pll fm senderen
(selvfølig kun til test )

vh. lars madsen

sådan

Re: kv1310 kapasitets diode
Hej Lars

Er det den her http://www.geocities.com/Area51/Nebula/3736/veronica.htm

Mvh Max

Re: kv1310 kapasitets diode
hej max

nej det er denne her men det er vist  den samme bare med pll

http://renaud.cerrato.free.fr/VERONICA.html

vh. lars

Re: kv1310 kapasitets diode
Hej Lars

Det er da muligt at der skal eksperimenteres med modstandene for
at få PLL til at låse, det er jo ikke sikkert at de to varicaps er helt
ens.

Prøv forøvrigt lige at lægge mærke til at forfatteren faktisk skriver
----------
Author :  Cerrato Renaud
Mail   :    MyRDS

Note : You can replace varicap diode VCD1  (KV1310) with BB105.
----------

Mvh Max

Re: kv1310 kapasitets diode
hej max

jeg har sakset lidt runde på nettet for at finde data på dioderne
her er hvad jeg har fundet

BB105 Tag 1.8 - 6pF VHF/UHF Varicap

bb204   vr = 3v f=1 mhz 37-42pf  vr = 8v f=1 mhz 24-29pf

jeg tror at bb204 dioden har en kapacitet på 24-42 pf afhæing af spændingen
imens bb105 har en på 1,8 -6 pf

og det kan vel godt få min sender til at ramme en anden frekvens skulle man
tro

hmmm

jeg har lavet dette projekt for at få en bedre forståelse af hvordan pll
virker og må indrømme her at jeg ikke er nogen ørn
til hf men der er kun en vej frem det er at arbejde med problemerne

jer er i luften med senderen og  kan sende audio helt fint og på den rigtige
frekvens ved at dreje vc1 kan jeg flytte den hen over hele fm båndet
(jeg har en frekvens tæller på udgangen af senderen) hvis jeg tænder og
slukker sendern rammer den den samme frekven hver gang
den driver lidt op eller ned afhæning af rum temp.
hvis jeg ænder på dip kontakterne kan jeg ænder frekvensen lidt op eller ned
og nogen gange ikke nogen ændring
hvis jeg slukker alle dips så vi deler med 0 for jeg pll lock ved at lock
led'en tænder men jeg driver stadig
og den burde jo ikke locke der nedde

jeg tror at punktet imellem r21,r20 hvor frekvensen tages ud til pll delen
kun har den halve frekvens af sender frekvensen
derefter køre det ned i ic1 som ser ud til at divider med  4 og der efter
vider over i den 12bit programbare diveder
fsk. sender frekvens på 100,0 mhz (50,00 mhz /4) = 12,5 mhz delt med 999+1
(ved ikke lige hvorfor +1 dip switch står til at dividere med 999)
12,5mhz /1000 = 12,5 khz så ind igennem ic5 der deler med 2 = 6,25 khz ic7
neddeler krystalet fra 6,4 mhz med 10 bit deler 1024 = 6,250 khz
hvor efter ic 6 laver en samen lining afde to frekvenser og laver en korter
eller længer puls som så lades op på kondasatorne og der ved giver en højer
eller laver spænding
op til kapatasitets dioden

tror jeg nok så hvidt jeg kan forstå :)
men ret mig endelig hvis jeg er forkert på den

hvor tror du problemet er ?
takker for din hjælp ind til nu! :-)

vh. lars madsen

Re: kv1310 kapasitets diode
Hej Lars

Mine data siger 2-18 pF

man

Naturligvis vil man ramme forskellige frekvenser, men det skulle ikke
forhinder
tingene i at virke.

Jeg har så til gengæld ikke styr på PLL kredsløb, men tror ikke problemet
ligger i dioden. Du har naturligvis checket at dit krystal er stabilt og at
alle
dine signaler ser fornuftige ud i kredsløb. Og at spændingen over dioden
flytter sig den rigtige vej.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig yderligere med den PLL da det ikke er
et område hvor jeg har den fornødne viden, sorry.

Mvh Max

Re: kv1310 kapasitets diode
hej min ven Max

jeg bøjer mig i støvet over din store viden :)
du havde ret (æv)

jeg har fået min sender op og køre nu og pll virker
det fjols det indkøbte komponenter til senderen så ikke at den første ic er
en 74als74 og ikke en 74ls74
problemet er at als kan gå op i dobbelt så høj frekvens som den anden kan
lige pludselig blev det noget letter at få pll til at fange signalet

det eneste problem jeg har nu er at jeg kan ikke reguler den over hele
området med pll
det virker så om den ikke er følsom nok på variocapen så jeg skal trimme
kondensatoren
pll holder den fint nok fast låst på den frekvens vi skal ramme

så jeg tror jeg vil prøve at fange den der bb105 vario cap de snakked om på
web siden som mulig replasment
eller pille lide ved modstanne / kondesatorne omkring variocapen

men det vigtigste er at vi kan sende og holde frekvensen :)
hygge og tak for hjælpen
Lars madsen

Re: kv1310 kapasitets diode
Hej Lars

Pas nu på ryggen, det er bare at konstatere at det gamle mundheld
"En blind høne kan også finde korn" fungere :)

En simpel ting, dog kan disse fejl være svære at finde.

Kender ingen DK leverandør, men min normal leverandør af obskure
komponenter har den http://www.jabdog.com/index.htm

Det var så lidt. det glæder mig naturligvis meget at du har fået
den til at virke.