KV-25X5E

Hej,

Efter min velykekde reperation af Nokia TV tidligere, så er jeg nu faldet
over et SONY KV-25X5E, jeg mener at have fundet frem til det er et AE-1
chassis, men jeg syntes ikke det fremgår at æsken.

Den blinker to gange, jeg har ikke haft meget held med at finde fejlkoderne
til denne model, nogen der kan hjælpe ?

Anders

Re: KV-25X5E
Hej!

AE1C i så fald?

Tja, du må jo igang med fejlsøgningen... Dårlige lodninger er første omgang.
Hvis det er en AE1C sidder der en MF metaldåse over tuneren. Omlod lige inde i
denne...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: KV-25X5E

Jeg fandt senere servicemanualen, og et worddok, med repair tips. Det er et
FE-1 chassis.

Jeg vender tilbage om det hjælper, jeg har umiddelbart målt lidt på dyret,
jeg manger B+ spænding, der sidder en 135v regulator, i de her famøse repair
tips fremgår den flere gange som susspekt, også en optokobler og noget
oscilator værk kan være suspekt. Jeg mangler også +5v og +9v fra mine
regulatorer, der kommer intet ind i dem heller. Jeg har power på den store
lyt. Jeg prøvede at ohme viklingerne på trafoen, på sekundær siden, jeg
syntes det (når den sidder i), ser ud til der er forbindelse mellem alle
viklinger, modsat primær, hvor det passer fint med de viklinger der er i
diagrammet, men hvor sandsynligt er det at det kan være den ?

Derudover, kan jeg så regne med at jeg skal finde fejlen før mine
regulatorer, eller er der bare noget længere hende i systemet der gør at den
lukker ned, og det derfor heller ikke virker.

Det er super med hjælp herinde ;)

Anders

Re: KV-25X5E
Hej!

Ok, det kender jeg vist ikke.

Men anyway, du har vel målt på de normale ting såsom BU'en, checket
vertikalkredsen osv?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: KV-25X5E

Over C-E på BU´en (2SD2539), er der 24 kohm (iloddet). Det antager jeg er
fornuftigt nok ?

Hvordan kan jeg tjekke vertikalkredsen ? Visuel fejlfinding har heller ikke
bragt mig videre... det er squ ikke så nemt :(

Anders

Re: KV-25X5E
Hej!

Ja, det er fint.

Tja, man skifer normalt slige sager på mistanke :)

Nu ved jeg ikke præcist hvad dette chassis kan finde på, men mange Sony'er kan
ihvertfald nægte at tænde hvis der er vertikalfejl og tunerfejl. Dette giver som
regel nogle blink på fronten af apparatet...

Du skal foreløbigt checke/omlodde vertikalkredsen og så slutter du et skop til
på output-benet så du kan se den vertikale afbøjning i startforsøget. Når der at
komme noget som helst?

Du har vel et skop? Ellers bliver det svært at se hvad der sker :-/

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: KV-25X5E

Godt, det regnede jeg også med.

Hmm...

I det workdokument som jeg fandt på nettet, med fejl og årsag til denne, er
der ikke en der anklager vertikal kredsen :( Men der er meget efter den 135
volts regulator, hvordan dælen kan jeg tjekke den ? Derudover så er den side
med servicemanualen selvfølgelig nede nu, jeg ved det er for piger, men for
mig er det lidt nemmere og se hvordan tingene hænger sammen, når man nu ikke
lige er 100 meter mester i hvordan et TV er opbygget....

Nej :(

Anders

Re: KV-25X5E
Hej!

De "135V line supply" der omtales kommer direkte fra SMPS-trafoen vil jeg
formode. Du bør kunne finde en stor lyt (160, 200 eller 250V type på ca. 100µF)
ved SMPS-trafoen og den har så 135V over sig. Følg banerne fra denne og til et
ben på højspændingstrafoen. Hvis der ikke kommer spænding derover har du fundet
problemet.

Tja, et diagram er skisme heller ikke for "småbørn" :(

Nå, men så må du jo prøve dig lidt frem. Et multimeter haves vel? VEL? ;-)

Kig din liste over fejl igennem og check de simple ting først - dvs. modstande,
dioder osv. som der er nævnt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: KV-25X5E

Yep ;)

Visual fejlsøgning havde ikke været grundig nok, printet var flækket i den
ene side ca. 7 cm ind. jeg reperede det så godt jeg kunne det var faktisk
"kun" to baner, nu er der liv i kassen, dvs. billedet kommer og går, de
grønne tal ruller, billedet mangler ca 5 cm i hver side øst/vest. men der er
billed på med signal und alles, jeg tror jeg gennemgår hele printet one mor
time, for dårlige lodninger.

Anders

Re: KV-25X5E

Lidt input kunne være rart ;)

TV´et et nu stabilisert, dvs. det starter hvergang, og har samme fejl. Jeg
har omloddet de store tunge komponenter, men det lader ikke til at det lader
sig nøjes.

Symtomerne er nu:

Starter med sne, så billed, så dør det, sne, billed, dør, ... etc. eller
bare rent billed - billedet er på alle tidspunkter ca. 5 cm for smalt i hver
side, og det grønne nummer ruller, kun nummeret ikke billedet... ?

Anders

Re: KV-25X5E
Hej!

Hmmmmmm. Er du 100% sikker på, at der ikke er flere printbrud?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: KV-25X5E

100% bliver man jo aldrig, men jeg har gennemgået det hele engang mere nu,
og der var "kun" 2 baner (gudskelov), som har knækket over, de samme to som
jeg havde fundet en gang før, så symtomerne er stadig de samme. Sne, billed,
dør, sne, billed, dør, etc....

Jeg er squ ved at løbe tør, i flg. mine repair tips:

      FE-1 KV21X5U
     pic closing in from sides and going off (poor HT regulation)
     error amp IC603 SE135N (874992061)

Hvor sandsynligt er det at det kan være den, symtomerne er jo gode nok. og
hvad koster sådan en svend ?

Anders

Re: KV-25X5E
Hej!

Tror ikke det hænger sammen lige umiddelbart...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: KV-25X5E

Hmm... andre idéer ?

De 135 volt er slet ikke deroppe hvor de skal være, heller....

Re: KV-25X5E
Hej!

Sådan noget kan man ikke altid regne med i fjernsyn har jeg erfaret. Hvor meget
ligger den spænding da på?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: KV-25X5E

87 volt over den der går fra b+ til stel.

Der sidder en 5 og en 9 volts regulator også de får heller ikke hvad de skal
have, de ligger på ca. 1 volt under henholdsvis 5 og 9 volt. Jeg har erfaret
det ikke er konsekvent om den pumper eller ej, hvis det kan give et prej.

Anders

Re: KV-25X5E

Den lyt :)

Re: KV-25X5E
Hej!

Hmm, så er vi stadig over i noget kortslutning - eller eventuelt en
strømforsyning som giver for lidt ud. Jeg tror mest på det første. Hvis dette
sker periodisk kan det sikkert give en del grå hår :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: KV-25X5E

Jeg vil ikke sige det er helt periodisk, jeg oplever det som om, der kan ske
to ting.

Uden signal, sort skærm, med nummeret rullende, mangler 5 cm i hver side
øst/vest, starter op som om det er rødligt, og bliver så mere sort,
forbliver her.

eller

Med signal eller sne, sker det før omtalte sne, billed, pump, sne, billed,
pump....stadig med manglende 5 cm og rullende nummer....

Det ender squ nok med jeg må give fortabt :(

Anders

Re: KV-25X5E
Her er det dokument jeg fabler om...

TV's  SONY  Chassis  FE-1.   Repair  Typs.

Sony TV (FE-1 Chassis)
No power (no standby power supply op)
IC609 (TOP209) was faulty, also checked C640 (47uF, 25v), D631 (MTZJ-12B),
D628 (P6KE200), D629 (UF4005PKG23) and R627 (4.7ohms, 5%, 0.25w) as a
precaution
(Josh)

Sony TV (FE-1 Chassis)
Changes channel or volume adjusts by itself
Check S900/1/2 on pcb H1, alternatively this could be due to failure of
IC005 (CD4052BCM-FL63) on pcb A
(Josh)

Sony TV (FE-1 Chassis)
Set shuts down shortly after start up with standby led flashing 2, 4 or 5
times
Check / replace chip resistors R543 (47Kohms) and R541, R573 and R575 (all
100Kohms)
(Josh)

Failing Sony Tubes, Usual cause is a heater cathode short causing colour
flashes or shut down
Isolate the heater pins on the tube, and feed with a very well insulated
winding around the limb of the flyback transformer. to gain the voltage
required needs just over 2 turns on the limb so do 3 and reduce with a
resistor
(Rob)

FE1                INT COLOR FLASHES   ------à CRT FAULT (INT CATHODE/HEATER
S/C)
FE1                SNOWY PIC & TONE ON SOUND -----à    IC001 MICRO FAULTY
KV25K5U     SNOWY PIC        ----à         IC001,MICROCONTROLLER CHIP
KV25K5U    NO REMOTE     ------à  D011.
KV25KSU    FRAME IC HOT LINES ON SCREEN ------à   REPLACE C506 0.01MFD
KV29X5U    VOL OSD PERM DISPLAYED & FRONT CONTROLS GIVE WRONG
TS      -----àLEAKY FRONT CONTROL SWITCHES - CAN BE CLEANED WITH
LUCK/CARE
KV29X5U    INT PIC            -------à   JOINTS EVERYWHERE

      FE1
     Buzzing only on sound from tuner - ok on AV
     Incorrect sound system selected, the cause being memory corruption. To
correct the problem, enter test mode to obtain "TT - -" on screen, & type in
"24". This will reset sound system back to PAL I. Turn  set off & re-tune, &
sound should then return to normal.

      FE1
     Dark pic
     The ABL circuit is operating incorrectly. Replace R516 (56K) & R517
(10K or 27K depending on CRT)

      FE1
     Dead except for st/by LED flashing twice
     oscillator STR & phototransistor 123 & FOP chip STV

      FE1
     Reverts to st/by at sw on with 2 or 4 flashes from LED
     2 flashes indicates an over-current error in line stage, & 4 indicates
a frame fault. However, quite often, when 4 flashes occur it can still in
fact be an over-current error as well as a frame fault. To prove which is
the correct fault, measure pin 52 of the micro (IC001) at switch-on, and if
this voltage goes high (anything above 0.6v) then it is in fact
over-current. If it stays at 0v then the fault is more than likely within
frame stage.

      FE1
     Snowy pic & tone on sound
     IC001 micro faulty

      FE-1 KV21X5U
     burst of EHT then shuts down with LED flashing error 2
     regulator IC603 SE135N (874992061)

      FE-1 KV21X5U
     pic closing in from sides and going off (poor HT regulation)
     error amp IC603 SE135N (874992061)

      FE1 KV25K5U
     Dead with LED flashing 4 times
     Check for 9v at pins 33 & 34 IC301. If present, check R546 47R 1/2w for
o/c (135v Line dr supply)

      FE1 KV25K5U
     Trips off with a crack - LED flashes 5x
     CRT faulty

      FE-1 KV25K5U
     lines across screen, frame IC running hot
     C506 0.01 uF

      FE-1 KV25K5U
     not starting up, LED flashes 4 times
     T511 breaking down at switch on, replace T511 (145326411 for 25",
145326511 for 29")

      FE-1 KV25X5U
     comes on then goes off, red LED is on
     stby IC609 TOP209P u/c

      FE-1 KV25X5U
     yellow line down screen about 2 inches from RHS
     IC301 CXA2060BS (875208838)

      FE1 KV25X5U etc
     Enters search mode as soon as its switched on
     replace SS902 preset search switch and clean PCB that it is

      mounted in

      FE-1 KV29K5U
     dead, in stby
     C515 220uF 25V s/c

      FE-1 KV29K5U
     no remote operation
     D907 BZX79C9V1 leaky on SIRCS line

      FE-1 KV29K5U
     pink band on LHS, only obvious on dark bachground
     video lead from CN504 on A PCB to CN704 on CRT wrapped around L537
(LINE LIN), tie bottom edge of loom to the hole provided in top right corner
of S PCB

      FE1 KV29X5U
     Int pic - sound ok or nothing with LED flashing 4 times
     Dry joint line dr Trfmr T531 (under plastic cradle)

      FE-1 KV29X5U
     no remote, front buttons are Ok
     D908 9.1V zener leaky on H board

      KV21X5U FE-1
     Dead with 2 flashes from led
     When D512 was unsoldered, LOP stage operated - Q703 (BF420), Q704
(BF421) and Q713 (BF420) all in the red output. Plus D701

     (MTZ J 5.6, a 5.6V zener) leaky and D705, 1SS133T unsoldered, LOP stage
operated - Q703 (BF420), Q704 (BF421) and Q713 (BF420) all in the red
output. Plus D701

     (MTZ J 5.6, a 5.6V zener) leaky and D705, 1SS133T  (1N4148) O/C. all on
crt base

      KV25K5U
     LED flashes twice - LOPTr s/c but still goes s/c at sw on even with
LOPTx replaced
     Q635 line driver & check R546 47R feed res

      KV25KSU
     FRAME IC HOT LINES ON SCREEN
     REPLACE C506 0.01MFD

      KV25X5U
     Low width, poor e/w correction, high contrast picture going blue after
a while.
     IC606 9v regulator 7809 s/c.

      KV29X5L
     Stuck in standby with two blinks from front LED every few seconds.
     Replace L.O.P  transistor  2SD2539.  S/C due to poor soldering of scan
caps on collector

      KV29X5U FE1
     Vol OSD perm displayed & front controls give wrong functs
     Leaky front control switches - can be cleaned with luck/care

Site Timeline