Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....

Ja, så syntes jeg du skulle skynde dig ned i din lokale Netto!

Vejrstation med DCF-radiomodtager, trådløs radiosender og det hele, for
sølle 99,- kroner. det kan absolut anbefales.
Radiomodulerne beder ligefrem om at man tager dem ud og bruger dem til
noget sjovt.
Jeg har skudt nogle billeder af herlighederne her: http://www.zapro.dk/vejr /

God jul, og held og lykke med projekterne.

MVH, Per Jensen.

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....

http://www.zapro.dk/vejr /

Hvad siger telestyrelsen til at man laver indgreb i godkendte RF produkter ?
Tror ikke de kan lide det.

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....

Sikkert ikke, men det ændrer ikke på spekteret og den udsendte effekt,
at man sender andre data ind i modulet. Desuden tror jeg heller ikke det
vil være nogen forringelse at montere det i en skærmet kasse med
fornuftige stik på. Når jeg ser billederne af "tingesten" indeni, undres
jeg over hvad der kan CE mærkes.

Bo //

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....

produkter ?
Intet problem at CE mærke jo. Det er først når der opstår problemer at en
fabrikant skal godtgøre at et produkt opfylder regulativerne. Dog er medico
udstyr undtaget herfra: skal altid forhåndsgodkendes!

Men egentlig troede jeg også at der galdt en undtagelse for RF produkter at
de altid skulle forhåndsgodkendes før salg ? Endvidere troede jeg man skulle
være licentieret radioamatør før man måtte lave indgreb i RF produkter evt.
lave sine egne ?????

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....

medico
at
skulle
evt.
Og jo er klar over at 433MHz båndet er frigjort til konsum elektronik: her
må frit støjes :)

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....

Fint nok, skal vi så ikke snakke om det gruppen er til, så kan lov-folkene
gå i jura-gruppen?!.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051218181642@smart-tech.dk
Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....

Jo interessant nok med lidt reklame for Netto...ligeså interessant som
spørgsmålet om det egentligt er lovligt at lege med RF udstyr. Personligt
ville jeg smutte i Århus Radiolager og købe nogle 433MHz moduler der er
beregnet til at eksperimentere med.
Jeg spørger til det lovlige idet jeg husker hvor træls det var da folk
legede meget med 27MHz udstyr engang og det forstyrrede min radiolytning.

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....

Ja lige som reklame for Maxim, Microchip.....

Ja, hvis man har lov.

Må du da hjertens gerne, tror da også de er glade for at sælge det til dig.

Modulet der er i disse Netto-dimser er garanteret "lovlige" som de er, og om
de får en RC5/RECS80 eller anden underlig kode smidt i hovedet, er nok ret
ligegyldigt.
Og da du for 3 generationer blev forstyrret af 27MHz, var det jo nok ikke
fordi de overholdte de 500 mW, men fordi "vi" fik mere smidt bagi.. Så tror
ikke du skal være så bange, ellers må du prøve Telestyrelsen, de forstår dig
nok (heller ikke).

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051218190150@smart-tech.dk
Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....

Se dette var derimod interessant.......for mig at se kvalificerer en
elektronikuddannelse i sig selv nemlig ikke til at have lov til at bygge
eget RF udstyr. Så vidt jeg kan se gør kun en radioamatørlicens dette.
(Mener jeg at huske fra jeg havde licens) Udover at man selvfølgelig kan
gøre det i deciderede udviklingslaboratorier(Som jeg håber er udformet som
Faraday bure for omgivelsernes skyld!!) . Men ok når vi holder os til nogle
få hundrede milliwatt er genen nok begrænset i langt de fleste tilfælde.

Nu var det så ikke for 3 generationer siden jeg blev generet af walkie
udstyr men for 5 år siden da min forrige overbo rodede med walkier :)

Forresten er jeg træt af de termometere.....på mit kan jeg aldrig aflæse min
egen sender men naboens :( (Ved jeg for min sender er udstyret med display
og den viser noget andet end min modtager, tager jeg derimod min sender ind
i stuen viser de det samme når modtageren fanger den.)
Men nok om det jeg fik selv sådan et trådløst termometer i gave fra et blad
for nogle år siden. Tror da også jeg vil pille det frem fra skuffen og se om
det kan laves til noget sjovt :)
Herude på landet ved de nok ikke hvad telestyrelsen er :)

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....

min
ind

Hvorfor piller du så ikke bare batteriet ud af din sender og bruger naboens?

Hvis naboens sender er monteret rigtigt, tror jeg ikke at der er den store
temperaturdeviation imellem din og din nabos have.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....

Det ved jeg. I dette tilfælde er der efter CE angivet 0125 og det
henviser faktisk til LGA i Tyskland:

http://www.lga.de/en/logos/logo009en.shtml

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....
<SNIP en masse>

Well, hvis man ellers overholder reglerne om dutycycle og ikke "spammer"
frekvensen, og ellers indkapsler modulet i en passende blikdåse (hvilket
jeg ser som en selvfølge) kan det vel næppe være et problem. også det at
  senderen er baseret på et SAW-filter sikrer jo at sendefrekvensen er
meget smalbåndet, og chancen for forstyrrelser i f.eks. radio / tv er
meget lille, hvis ikke umulig.

Selve modulerne er helt sikkert godkendt, men det kan undre mig at man
kan sætte dem i sådan en plastickassen uden afskærmning...... :-O

Alternativet har da ellers været at købe en trådløs ringeklokke fra
netto til 80-100 kroner mindes jeg noget om, der er RX-boardet måske
slet ikke på et seperat print, så der skal måske skæres noget af printet
osv, og så lugter det rigtigt af fusk og modificering.

Med held og lykke med projekterne - husk dette er ikke en opfordring til
at lave noget dumt, jeg ville bare informere.

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....
Nogen som ved hvad spændingsniveauet er på data benene ?

Kan man nemt lave sit IR udstyr om til RF med denne, ved bare at tage
signalet fra sende dioden og putte på data, og så bare tage data på
modtageren og koble på modtager dioden ?

Andre gode forslag til hvad man kan lave med modulerne ?

JH

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....
<SNIP>

Spændingsniveauet er bredt. de sender fint på 2 volt og op til 5 volt,
jeg har ikke ville presse dem mere.

der er jo kun een aktiv transistor i senderen, hvad den kan klare har
jeg ingen idé om, men den hedder 3E og det kunne tyde på at det er
denne: http://www.fairchildsemi.com/ds/MM/MMBTH10.pdf

Umiddelbart lader det sig ikke gøre at lave den konvertering du snakker
om - da signalet på IR-dioden er moduleret med Ca. 36 KHz (alt efter
fabrikat af fjernbetjening kan det variere lidt) og den frekvens kan du
ikke sende ind i sendermodulet. - du skal have demoduleret signalet, det
kunne gøres med en PIC, men så kan du lige så godt skrotte den originale
remote-kreds, og simpelthen erstatte den med en PIC der aflæser
knapperne og sender PWM koden ud.

Med jeg ved ikke hvor smart det er, hvis du sidder og zapper som en gal
på fjernsynet, kan der være at naboen får svært ved at låse sin bil op :-)

Mvh, Per.

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....
Endnu et eksempel på at gå over åen for vand og at bruge en PLC til at
få en lysdiode til at blinke :-)

Man kan nemt lave din IR betjening om til RF med sådan et modul. For man
fjerner IR dioden og smider et LP filter på inden signalet smides over i
sender modulet. (Så er bærebølgen væk)

På modtager siden fjerner man helt den originale IR modtager kreds. Den
har sikker alt indbygget såsom 50Hz og 100Hz filter. Agc og andre sjove
ting. Ud af den er bærebølgen ogs fjernet. Så hvis man smider signalet
fra modtageren direkte ind hvor signalet fra IR modtager var så er du
kørende.

Mvh
   Jan

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PICosv....

Arrh, en PIC mener du vel ?

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PICosv....
Nej Jeg mente PLC. Overdrivelse fremmer forståelsen :-)

Mvh
   Jan

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....
Takker for svarene!

Nogle ide'er til hvordan sådan et LP filter skal konstrueres for at fjerne
en 36 KHz bærebølge ?

JH

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....
Ja. Men ved nærmere eftertanke ville nok lave det anderledes... fx sådan
her:

Signal
ind               ud
---|>|--------------
          |      |
          -      -
        |___|   | |
   10uF   |     | | ? kOhm
          |      -
          |      |
-------------------- GND

Modstanden skal der leges lidt med alt efter impedansen i indgangen på
sender modulet. Så en diode en kondensator og en modstand så bør det spille.

Mvh
    Jan

Re: Kunne du tænke dig at komme igang med 433 MHz trådløs kommunikation med PIC osv....

Jeg roder med de der moduler og der er en ting man skal huske. Datapulserne
skal være meget korte på indgangen og det er ikke muligt at sende det bilære
tal 1111111. Indgangen er AC koblet. I min application note anbefales der at
lave data om til Manchester code. Dette problem er der nok ikke med en IR
sender.

Benny

Site Timeline