kulstof vs. viklede modstander...

Hej -

Jeg vil lige høre hvis der er nogen kritiske faktorer mht brug af viklede
modstander imod kulstof modstander?

Jeg har et apparat der anvender 47 Ohm 2 W modstander, men da den er 25 år
gamel har jeg ikke haft held at finde tilsvarende kulstof modstander men kun
viklede modstander.

Der skal bemærkes at rundom selve modstanden skal der vikles en spøle for at
den opfører sig som et RF choke ... og dermed er jeg lifdt mistænkelig hvis
selve keramiske belægning på modstanden er nok hvis den anvendes i dene
sammehæng? Derudover snakker vi om et ret høj spændning.

mvh
Robin

Re: kulstof vs. viklede modstander...

Afsætter Du 2 watt i en 47 Ohms modstand er der ca 9.7V over den. Det er
ikke hvad jeg umiddelbart kalder "ret høj spænding"?

Bo //

Re: kulstof vs. viklede modstander...
Hej Bo,

Jeg skal ikke spiller mig klog på det her, men det drejer sig om et
forstærker hvor der oppe imod 2.5 kV i to rør. Disse modtsander tilkobles på
selve anoden og er viklet for at forhindre hvad der kaldes for RF
parasitter, og hvis disse opstår så kan dette betyder odelæggelse at selve
PSU'en og rør og sandynligvis andre komponenter.

mvh
Robin

Re: kulstof vs. viklede modstander...

Altså en modstand og en spole i parallel ? (og dermed frekvensafhængig)  Så
ville jeg nok foretrække at bruge en modstand som er magen til den
originale. En trådviklet modstand indeholder både metal (som vil ændre
selvinduktionen i spolen omkring) og har i sig selv en spolevirkning pga
trådviklingen.
Er den originale modstand en kulbelagt keramikstang med et spor i eller er
det en decideret "kulstang" ?

mvh
JBH

Re: kulstof vs. viklede modstander...

Det skal være kulmasse modstande, da du ikke har brug for selvinduktionen
i trådviklede modstande. Jeg går ud fra at de skal bruges på toppen af
3-500z i en sb-220 eller l-4B. Jeg mener at have set en mods hvor man
undgik modstandene; men jeg kan bare ikke lige huske hvor. Prøv Google.

Jeg skal prøve at se om vi ikke har 6 modstande i klubben.
http://www.oz7amg.dk /

OZ1GNN

Re: kulstof vs. viklede modstander...
Hej Christian,

Ja, den er faktisk på toppen af 2 stk. 572-B i et SB-200.

I selve byggevejledning er der ikke angivet hvilke slags modstander disse
er, men jeg kan ser fra formattet at de kan ikke være andet end kulmasse,
men som sagt kunne jeg ikke få fat i noget lignende her i Kbh området. Jeg
har snakket med nogen i USA som kan levere disse, men jeg har ventet ca. 3
uger på dem og der er stadigvæk intet på vej.

Hvis du har nogen af disse i klubben så skal jeg være taknemmelig - og jeg
prøve at ser hvis der er noget mht denne mod du nævner.

mvh
Robin

Re: kulstof vs. viklede modstander...

Ok har du set denne side med mods?

http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Lineairs/SB200/sb200eng.htm

Det er da også at gå over åen....

Jeg finder nogen

Christian Treldal

Re: kulstof vs. viklede modstander...
Hej Christian,

Ja, jeg har haft kontakt med Frits, og han sendte mig denne link til et evt.
leverandør...
http://www.xs4all.nl/~barendh/Indexeng.htm , Met.Oxyde R Metal oxyde (no
inductance) 3 W  ? 0.79
Men sin mod kræver stadigvæk de der massive kulfiber modstander, som er
hovedproblemet for mig :-(

mvh
Robin

Re: kulstof vs. viklede modstander...
Hej Robin

Ikke kulfiber, men KULFILM :) (Carbon Film)

Du skal nok bruge sådan nogle her

http://www.farnell.com/datasheets/95296.pdf

Hvor mange har du brug for ?

Re: kulstof vs. viklede modstander...
Hej Max,

Et hele 2 stk. men helst et par stykke til for at være sikkert. Hvis du kan
hjælpe så er jeg meget taknemmelig.

Dem der er monteret lige nu er ca. 8mm i diameter - og dermed har spølen
omring disse en diameter på samme 8mm. Hvis et nyt modstand er kun 5.5mm i
diameter, er det kritisk at bibeholde samme antal viklinger, eller skal jeg
lave et nyt uH beregning på dette og dermed ændre antal viklinger? Jeg har
ikke en præcis spec på ,den udover at der er viklet 4 gang på hver modstand.

mvh
Robin

Re: kulstof vs. viklede modstander...
Hej Robin

Mail mig en postadresse, så sender jeg dig nogle stykker

(fjern invalid i min mailadresse)

Selvinduktionen i en spole er afhængig af alle fysiske ting ved den,
diameteren,
antal vindinger, længden af vindingerne og så vidre. Så det nemmeste vil for
dig være at vikle noget omkring modstandene så de får samme diameter som
de gamle. Spolerne er sikket også i så tyk tråd at du kan vikle dem på en
ting der er 8 mm. i diameter og så lodde dem på så de svæver omkring
modstandene. Hvis du vil vikle dem på de nye modstande der er 5,5mm
i diameter skal du vikle 5,5 vinding på istedet for de 4, så får du en spole
med samme induktion omkring de 106 nH som de gamle har.

Re: kulstof vs. viklede modstander...

Mener du kulfilm modstande.?

Overvej at fortælle i hvilket apparat det bruges.

Og hvad er "ret høj spænding"?  Nogle mener at alt over 20V er ret højt.
Andre mener at det er 10.000V før det er høj spænding.

Vi kan jo kun gætte hvad du mener.

Du er ikke alene. - Mange overvejer ikke at de får råd udfra den mængde
information man kan læse i deres indlæg. Så forvent ganske lidt.

mvh. Jørgen

Re: kulstof vs. viklede modstander...

som jeg skrev i mit første svar: 2watt og 47 Ohm kan ikke komme over 10Volt.

Hvis Du har 10kV over en 47 Ohms modstand, er der ca 2MW på spil, og det
er ikke til indendørs brug...

Men efterhånden fremgik det at være en modstand, der skulle nedsøtte Q i
en spole, der var viklet rundt om modstanden.

Bo //

Re: kulstof vs. viklede modstander...
Hej Bo

Ja, modstanden er jo kortsluttet af spolen, en konfiguration der
var meget udbredt i ganske almindelige rørspiller for 40 år siden.
Det skulle ikke undre mig at jag havde nogle liggende fra det
gamle Arena :)