Krystaller og frekvens

Jeg har et quartz microcontrollerstyret ur, som går ret meget for langsomt
(>5 sek/dag) og det skulle jeg gerne have rettet op på. Har prøvet at skifte
krystallen, den klassiske 32768 Hz, men det ændrer ikke noget synderligt.

Kan nogen fortælle mig lidt om "hvordan krystallen bruges", forstået på den
måde at i de diagrammer jeg har set sidder krystallen mellem en x-ind og
x-out på controlleren. Mellem hvert krystalben og 0 er der så to
kondensatorer. Er det rigtigt forstået at når kondensatoren ved x-ind bliver
mindre, stiger frekvensen?
De to der sidder skulle være 39 pF (hvilket én af dem jo åbenbart ikke er),
men nogle sådan synes ikke lige at være til at skaffe, i hvert fald ikke der
hvor jeg prøver. Betyder det noget hvis jeg sætter to 33 eller 47 pF i
istedet?
Forudsat vi antager at krystallen er 100%, hvor stor en max-afvigelse vil
uret have ved brug af 5% kondensatorer?

Naturligvis kan det være lidt af et spil afhængig af hvor præcist man vil
have uret, men jeg vil blive glad hvis nogen kan komme med nogle fif :o)

Mvh
Morten

Re: Krystaller og frekvens
Hejsa

Prøv at skifte den ene kondensator ud til en trimmekondensator på 10-30pF,
eller hvilken standardværdi du kan få, så kan du selv justere det.

Du kan ikke antage at X-tallet er 100% præcis, det er kun 32768 Hz, altså
kan det jo være +- 0.5Hz., forudsat at det er belastet med de 30 pF eller
hvad data for X-tallet siger.

Mvh Hauge

Re: Krystaller og frekvens

Jo, det har jeg også overvejet, men der er ikke mange mm at gøre godt med i
højden...

Hvad ved jeg om krystaller, det er derfor jeg spørger :)
Derfor vil jeg nu mene man godt kan antage at krystallet er 100% præcist i
henhold til specifikationerne (pånær vi ikke regner med unøjagtigheden) og
på den baggrund må det være muligt at beregne max-unøjagtigheden.

Mvh
Morten

Re: Krystaller og frekvens

Der er ikke noget, der hedder absolut nøjagtighed i analog elektronik. Der
er snyltekapaciteter i printet, der er tolerancer på kondensatorer, xtal'er
og specielt osse på den oscillator, der driver xtal'et. Desuden er der
variationer i forsyningsspænding og temperatur og luftfugtighed. Skal du
opnå noget, der er rimeligt præcist, skal du bruge en trimmer, til at
justere det på plads med, og bruge en god tæller med temperaturstyret
reference.

Jeg ved ikke hvor du bruger xtal'et, men hvis det sidder på en
microcontroller er det relativt let at lave en software routine, der hver
time korrigerer et antal 1/100 sekunder, så det rammer bedre inden for et
døgn.

Bo //

Re: Krystaller og frekvens

Standard tolerance for 32786Hz x-tal's er fra +/- 20ppm (dyre) til 100ppm
(normale) (Epson)
hvor 1 sek/døgn svarer til 12 ppm, så det er fra +/- 2 til +/10 sek/døgn.
Hvis du skal bruge noget bedre kræver det justering - og selv da vil der
være variation pga ældning/temperatur/...whatever

/carsten

Re: Krystaller og frekvens

Fandt nogle 10 ppm på www.elektronik-lavpris.dk, dem synes jeg ikke var
dyre, selvom jeg skal købe 10, så dem har jeg bestilt... Spørgsmålet er så
hvor meget det reelt betyder, men da det næppe er noget der ruinerer mig,
vil jeg godt ofre lidt på luksus taget i betragtning det ikke er et 30 kr's
ur fra Netto... Tilsyneladende er 20 ppm det de fleste andre har..
Kunne dog ikke lige finde nogle flade trimme kondensatorer, så der må jeg
lige ned til en elektronik-pusher.

Mvh
Morten

Re: Krystaller og frekvens
Og så skal du lige huske at tolerancen kun gælder hvis
svingningsbetingelserne passer - så du skal nok have fat i trimmeren
alligevel ;-)
Til sidst er der lige det at armbåndsure har det bedst ved at sidde på
armen - der er rimelig konstant temperatur - hvis du lægger det på bordet
kan det meget vel være at frekvensen ændre sig fordi temperaturen er
anderledes. Men det fænomen er også kendt fra analoge/mekaniske ure
--
/carsten

Re: Krystaller og frekvens

Vi får se. Har været nede hos pusheren og skaffet nogle 39 pF kondensatorer
og sat i. Hvilken forskel! Uret har nu kørt 3 timer og det ser ud til at
være så spot on som det menneskelige øje kan opfatte, så mit gæt er at det
allerede nu er inden for +/- 1 sek/døgn, hvilket er meget almindeligt for
langt de fleste quartz-ure. Men afhængig af den faktiske unøjagtighed, kan
det jo være jeg prøver noget med en trimmer. +/- 0.25 - 0.5 sek/døgn vil jeg
være fint tilfreds med.
Med de gamle kondensatorer ville uret allerede nu være ~1 sek. bagud.

Yes. Og er det mekaniske ur chronometercerticiferet holder det sig inden
for -4 til +6 sek/døgn hvis jeg husker rigtigt. Dermed ikke sagt at de ikke
kan være mere præcise, blot de er garanteret til at være inden for bestemt
margen taget forskellige (hvile-)positioner og temperaturer i betragtning.
For at et quartz armbåndsur kan få chronometercertifikatet skal
nøjagtigheden ligge på +/- 0.02 sek/døgn.

Men det med temperatursving er nu ikke relevant til pågældende ur, da jeg
ikke vil rende rundt med 12 volts accupack eller bly batteri på armen til
strømforsyningen :o)

Mvh
Morten

Re: Krystaller og frekvens

Hvad måler du med? Hvordan ved du at det er præcist?

Lars

Re: Krystaller og frekvens

Et chronometer går er ikke nødvendigvist mere præcist, men det går mere
konstant. Og konstanten er kendt. Kombineret med korrektionerne bliver det
så mere præcist.
Det spiller kun ringe rolle om det går +10 sek /døgn, hvis man ved at det er
+10,00 sekunder / døgn og at det fx. 1 aug var 1 time, 0 min og 12 sek.
foran. så kan resten klares med den lille navigatørs regnebog. ( Essentielt
i præGPS tiden ;-) )

Årh hvad - så slipper du da for timerne i motionsstudiet:-).

--
/carsten
 Der havde en studiekammerat, der var nødt til at drikke øl med venstre

Ok, der er så lige at par faktorer jeg ikke var opmærksom på (behøver jeg
sige jeg ikker er inde i krystallers virkemåde ?). Men hvis nogen har nogle
links el. lign. til sider der giver forklaring samt de enkelte faktorers
betydning vil jeg blive glad :o)
Det svarer til at matematikeren gerne vil vide arealet af et gulv plus/minus
håndværkerens unøjagtighed, idet han antager at tommestokken er 100% præcis,
men det kan ikke lade sig gøre, da tommestokken også har en vis
unøjagtighed - og er den slidt, kan de enkelte led give sig 1/10-dele mm.
Kan du se analogikken?

Jo, bortset fra et det er et kommercielt ur og har hverken
programmeringsværktøjer til microC'en eller en kildekode (går da også ud fra
den er låst så der ikke kan læses kode fra den). Så en evt. justering må
finde sted via krystal og kondensatorer.

Mvh
Morten

Re: Krystaller og frekvens

den
bliver
er),
der

Hey

En lille trimme kondensator i serie med den ene cap eller parrellel med den
anden cap :)

Kasper

Re: Krystaller og frekvens
den

Som svaret til Hauge, så er der ikke så mange mm at gøre godt med :)

Mvh
Morten

Site Timeline