krystaller - !?

Jeg skulle for to uger siden bruge nogle 18.08MHz krystaller og kunne ikke
finde dem nogen steder så jeg fik ESKA til at lave dem til mig.
de kom så i dag jeg bad dem om at bruge en "normal" værdi for kapaciteten da
jeg ikke kendte denne (den er ikke oplyst i databladet)
nu sidder jeg så med en oscillator der ikke vil svinge... oscillatoren er en
Pierce type med interne 40pF afkoblingskondensatorer så det skulle være
unødvendigt at tilføje eksterne kondensatorer.. jeg har dog prøvet at smække
2stk 15pF over krystallet uden held

Er krystallerne lige til skralderen eller kan de mon bringes til at virke ?

m.v.h.
lasse

Re: krystaller - !?

da
en
smække

Svinger oscillatoren med almindelige høker krystaller ?

Bo //

Re: krystaller - !?
Hej Bo

Det prøver jeg lige !

/lasse

Re: krystaller - !?

Og omvendt:
Svinger krystallerne i en almindelige høker oscillator?

--
/carsten

Re: krystaller - !?

og

Mens jeg lige prøver nogle forskellige krystaller .... hvad er en høker
oscillator lyder som et dansk udtryk for Pierce ?

/madsen

Re: krystaller - !?
Så har jeg testet det ...

Nej overhovedet ikke.
(kan ikke måle det værken med proben i x10 eller x1 på værken spectrum
analyzeren, frekvenstælleren eller scopet)

Har aldrig hørt om Høker men den virker i en alm. Pierce

m.v.h.
L. Madsen

Re: krystaller - !?

Nu er det sjældent nogen god ide at sætte proben direkte på x-tallet, men
det kunne tyde på at det var oscilatoren der var lige til skralderen

Du ved, sådan en med en passende transistor (det er ofte dem med tre ben )
lidt modstande ( de aflange med to ben) og kondensatorer ( osse med to ben,
men som regel runde eller firkantede) ;-)

sorry, men jeg ku' ikke la' vær' :-)

--
/carsten

Re: krystaller - !?
Hej Lasse.
Det er sikkert ikke krystallerne der er noget i vejen med, men osc. muligvis
for stor kapacitet, jeg mener standard
plejer at være 30 pf.
Har du ikke et Gitterdykmeter ?
Hvis ja,  skal krystallerne svinge hvis du i stdet for spolen, sætter
krystallet i. Her kan du jo ændre kapaciteten, med Skalaen.
Hilsen Erik OZ 8 EV

Re: krystaller - !?
Hej Erik

Jeg er desværre ikke klar over hvad dette er og hvad det kan bruges til.
har du en gylden forklaring ?

m.v.h.
lasse

Re: krystaller - !?
Hej Lasse. Det var en skam. Et Gitterdykmeter er en osc. med diverse
udskiftelige spoler.
Den er forsynet med et meter og en drejekondensator, med kalibreret skala
Hvis man nu har en afstemt kreds, altså en spole og en kondensator, kan man
, når man nærmer GDM til spolen,
da få et dyk på meteret, som så er kredsens resonansfrekvens.
I de gode gamle dage var et sådant instrument helt uundværligt, og man
byggede det som regel selv.
Senere kom der komercielle på markedet, og er det nok stadig.( Leader
Monicor m. fl.)
Håber det var forståelig.
Hilsen Erik

Re: krystaller - !?

Ordets sammensætning skyldes at det er fra den galg man brugte rør, og et at
de stykker krøllet ståltråd, der sad inde i røret hed et gitter. Man kunne
nåle et fald i gitterstrømmen, når en anden afstemt kreds nærmedes til
instumentets afstemte kreds, og derved optog energi fra denne.

Jeg har et moderne GDM, med en transistor i. Det er vel fra en gang i
starten af 1970'erne.

Bo //

Re: krystaller - !?

Jeg beklager de mange slåfejl i mit sidste indlæg. Jeg tror tastaturet må
have forskubbet sig :-)

Bo //

Re: krystaller - !?

Mit keyboard har også software fejl engang imellem...

Kasper

Re: krystaller - !?
I gaaamle dage var 30 pf standart fra Esca. Men det kan da ha ændret sig....

Søren

muligvis
ikke
kapaciteten
er
være
virke

Re: krystaller - !?
Hej igen

Jeg fandt fejlen !

Jeg havde bestilt AT86RF401X fra Digikey i USA men de har sendt mig
AT86RF401U-X som er beregnet til det amerikanske ISM bånd (315MHz) den
kræver et meget mindre krystal for at fungere jeg er i dialog med Digikey
for at få dem til at tage i mod de forkerte dele men det er vidst ikke så
let igen hvis nogen ligger inde med AT86RF401 så er jeg glad køber !!!

Tak for hjælpen !

Lasse

Site Timeline