Krystal 27.000 MHz/Oscillator

Jeg har støvet rundt efter et krystal til en clock-oscillator, som ikke
lige ser ud til at indkøbe via normale kilder..

Skal være 27.000 MHz, AT-cut, grundtone, parallel resonans, 6 til max.
14-16 pF. Helst typen med loddebar tilledninger. Må gerne være brugt men
skal være korrekt type..

Det væsentligste er, at kapaciteten (antal pF - står normalt på
krystallet) ikke er for høj, da jeg kun har mulighed for at tilpasse
frekvensen ved at tillægge de mangle pF med et par små kondensatorer ;-)

Findes der en venlig sjæl, som har en liggende i skuffen ?

Alternativet et godt diagram over en lille klippestabil 27.000 Mhz osc.
med krystal - kan så afprøve om en extern clock måske kan løse problemet.

Venlig hilsen
Finn

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator
 - Hej Finn  /  Gruppe...

En god løsning kunne jo være at fortælle hvad du skal bruge osc.  til???

Lars / Viborg  - Tech Support for LC Audio  - snipped-for-privacy@lcaudio.dk

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator

Til ADC/DAC-projekter Lars ;-).. men i dette tilfælde er det clock/osc.,
der dækker 44.1-96.0 sampling.

Venlig hilsen
Finn

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator

-så dermed ikke en sinusoscillator, som jeg først gættede på.

Hvor præcist 27.00000000000000Mhz ?
-og hvilke krav til temperatur stabilitet ?

Bo //

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator

Hvad med at købe en færdig oscillator til ca 20 kr?
Har du krav om amplituden af udgangssignalet, og f.x. forsyningsspændingen?

Bo //

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator

Nej det bliver *indgangssignal* jfr. ovenfor. Synthesizer skal fordres
med de 27 Mhz. Forsyningsspænding er her pt. 5 V, men jeg kan evt.
smække en ny regulator på til en egnet osc.

Sinus Vind (pp) fra extern osc skal ligge på omkring 2.5-3.0V.

Hvor har du set en færdig osc. til 20 kr. Bo ?

/Finn

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator

Passer ikke, min husker svigtede: ca 30 kr.

RS components 478-6247

Bo //

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator

+ moms
EA

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator

den skal da i krystalovn. den har jo næsten samme tollerancer som en
elektrolyt kondensator.
+/-2.7KHz er forholdsvist meget til en 27MHz efter min mening.

Jacob

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator

Jeg ved ikke hvor du køber elektronim kondensatorer med den tolerance?

Bo //

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator

Du ved hvad jeg mener. tolerance som en ladeport.
det er nok til dato den ringeste osc jeg har set.

Jacob

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator

Osc. er en 'PLL AUDIO CLOCK SYNTHESIZER', hvor jeg alternativt kan smide
en 27.000 MHz extern clock ind på et ben...

Jeg skal kunne låse på de 44.1, 48 og 96 Mhz som dannes
(ADC->Transmitter->S/PDIF) - der har du præsisionen. Synthesizer osc.
har 0 ppm i stabilitet med et egnet krystal. Mon ikke +/- 10ppm ved -10
til 60 grader vil kunne bruges..

Der afsættes og er ikke megen varme omkring krystal/belastning osc. så
overkritisk vil det nok ikke blive.

Jo da Bo, dit gæt var faktisk helt korrekt. Den osc'er da pænt i sinus,
men output omdannes/deles ned, og så er der pæne firkanter (8.192-24.576
MHz)ud til at danne 44.1-96 sample rate.

Derfor det nævnte alternativ vedr. en solid krystalosc., hvis det ikke
lykkedes at finder et brugbart krystal til alm. menneskepenge. Men
extern osc. er en nødløsning, da jeg så tilføjer n' ulykker og mere støj
end nødvendigt ;-)

/Finn

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator

96MHz i sampling til audio lyder for mig fuldkommet overdrevet og tosset.

10ppm over et område på 70 grader er vildt overdrevet, hvis det bare er
til audio. Det nærmer sig 0.1ppm pr grad, og det kan du godt opnå med en
temperaturkompenseret eller ovnstyret oscillator. Skal det være bedre
end det, er vi på vej over mod en rubidium reference.

Hvis du alligevel laver det om til firkanter, får du nok mindre
fasejitter ved at starte med en firkant.

Hvad er det for støj og ulykker du taler om ?

Bo //

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator

Ja lidt i overkanten, tyrkfejl... ska' vi i stedet sige Khz ;-))
Sorry Bo - skulle ud af døren - det gik lidt for stærkt kan jeg se.

Rubidium behøv's ikke, og da den normalt skal trille indenfor temp.
15-45 grader, kan jeg måske trække den til +/- 20 ppm med
temperaturkomp., men jeg kender endnu ikke temp.ændringerne i kabinettet.

Måske.. jeg kan jo prøve, men da jeg ikke kender 'indmaden' i kredsen,
vil jeg nu nok checke begge former. Jeg kan ikke bedømme om den

ADC skal leve sammen med en DAC, en række 74HCxx'er mm. under samme tag.
Allerede en del støj at afkoble, og jeg prøver at undgå/mindske mængden
af ledninger, hvor der kan udstråles/modtages støjpulser.

PCB til ADC er meget kompakt, og der er der ingen overskydende plads til
en extern osc. Det kan derfor blive nødvendigt at have clock- og
spændingsledninger ført ind til printet fra en extern osc. - øger støjen.

Så lige på RS components 478-6247.. en SMT kan måske sniges ind lodret,
når pladsen for krystal frigøres.

Prøver først om jeg kan få et krystal fra bornholmerne - de har et
anvendeligt kan jeg se, og ellers bestiller jeg Epsons SG8002JA PHB her
på tirsdag.

To mulige løsninger, ikke ringe ;-)) mange tak for hjælpen.

/Finn

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator

Cypax har 27,000HHz krystaller på lager.
58.027.0000
Men ved ikke lige om de overholder dine krav.
Ellers må du igang med at skrotte fjernsyn, der bliver ofte brugt 27,000 MHz
krystaller i text modulerne.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hej Peter.. ja korrekt, men det er '3.O.T. PE50%' altså 3. overtone,
fine til utallige formål, men ikke lige denne gang.  Har prøvet en af
dem - den gik ikke ;-)

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator
Ring til Eska, de laver dem lige som du vil ha dem til en rimelig pris.
www.eska.dk
mvh Erik

Re: Krystal 27.000 MHz/Oscillator

Tak for linkene Erik - dem var jeg ikke stødt på i jagten. Jeg prøver om
de leverer til rimelige menneskepenge.

/Finn

Site Timeline