Kredsløb til at sætte forstærker i standby

Hej,
Jeg mangler et kredsløb, der automatisk kan sætte min effektforstærker i
standby efter ca. 10-15 minutter uden signal fra forforstærkeren. Helt
konkret skal kredsløbet bare slutte en kontakt/relæ, når der ikke har været
signal på linjeindgangen i det angivne tidsrum. Det må være noget med en
timer, men hvordan det skal realiseres ved jeg ikke. Det må ikke gå ud
over/påvirke  kvaliteten af signalet. Jeg har en 12V DC strømforsyning til
rådighed til kredsløbet. Jeg er villig til at bygge selv eller købe en
færdig løsning, bare kom med jeres erfaringer :-)

Mvh.
Kim Therkelsen

Re: Kredsløb til at sætte forstærker i standby
Hej Kim

Her er en løsning der registerere liniesignalet

http://sound.westhost.com/project38.htm

og her en løsning der tænder forstærkeren automatisk
når forforstærkeren bliver tændt (denne løsning ville
jeg foretrække hvis jeg skulle lave en løsning.)

http://sound.westhost.com/project79.htm

Mvh Max

Re: Kredsløb til at sætte forstærker i standby
Hej!

Mange tak for links'ene. Det var lige sådan noget, jeg tænkte på. Mht.
løsningen, der registrerer linjesignalet, går det ud over følsomheden og
introduceres der mere støj?
Jeg er lidt i tvivl om, hvilken løsning jeg skal vælge. De
effektforstærkere, der automatisk skal sættes i standby/slukkes er nogle ice
power moduler, som jeg har monteret bag på mine højttalere. Umiddelbart
synes jeg derfor, at det ville være pænest hvis effektforstærkerne selv gik
i standby, ligesom mange aktive subwoofere automatisk gør. På den anden
side, er jeg mere "sikker" på den anden løsning, da den jo ikke introducerer
mere støj. Samtidig er effektforstærkerne helt slukkede og bruger derfor
slet ingen strøm, men er det sundt for forstærkerne at blive tændt og
slukkede tit (strømforsyningen er ikke switch mode)?

Mvh. Kim

Re: Kredsløb til at sætte forstærker i standby
Hej Kim

Løsningen med liniesignalet bryder jeg mig ikke om, jeg kan ikke lide
at det er koblet til andet end forstærkerens indgangstrin.
Den anden løsning betyder jo også at du har noget stående med
strøm på hele tiden. Hvis jeg skulle vælge, ja så ville jeg se om der
ikke var en mulighed for at trække noget DC ud af fofforstærkeren
og så bruge det til nogle relæer til netforsyning bag på højttalerne.

Og jeg tror ikke at der er noget der tager skade af at blive
tændt og slukket hele tiden.