Kredsløb der laver Vout=1/Vin

Hej

Jeg ønsker på en simpel måde at lave et analogt kredsløb som laver funktionen V_out=1/V_in....nogen gode ideer til hvordan jeg løser dette?

Jeg har siddet og puslet lidt med forskellige operationsforstærker koblinger uden held...

MVH Thomas Eg Jørgensen

Reply to
Thomas Eg Jørgensen

Det er ikke fasedrejning, der opgaven, sådan som jeg ser det.

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

koblinger

Du skal passe meget på. Jeg har lavet den i min simulator, men hvis du sender en ganske lille spænding på 1uV ind i den, skal den jo levere

1megavolt på udgangen. Og det kan blive både svæert og farligt :-)))

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

-hvad til ?

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Det skal bruges til at lave et ulinært feltstyrke-signal linært....

Any ideas?

MVH Thomas

Reply to
Thomas Eg Jørgensen

hehe, den kan bare klippe. 1uV er heller ikke så interessant, mens at indgangsspændninger imellem 200mV og 4V er interssante.

Hvad simulerede du??

MVH Thomas

Reply to
Thomas Eg Jørgensen

Ja, det er V_in til V_out. Vi snakker om mellem 0,2V til cirka 4V

MVH Thomas

Reply to
Thomas Eg Jørgensen

Hvorfor analogt?

En MPU med A/D og D/A (PWM +RC led) konverter indbygget. Løsningen er (forholdsvis) billig og kræver få stumper. En ATtiny15 har en 10 bit A/D indbygget, indbygget clockoscillator og en hurtig PWM udgang. Dvs. en 8 bens IC og nogle få modstande og kondensatorer klarer alt.

Reply to
HKJ

Du skal nok søge på application notes på Analog Multiplier.

På Analog Devices hjemmeside

er der siden med Analog Multipliers:

Og der er f.eks. AD538 som beskrives som "Real-time computational circuit which provides precision analog multiplication, division, and exponentiation":

  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:
Reply to
Ove Kjeldgaard

koblinger

Lille V_in => Stor V_out

....dette er jo ret svært, at efterleve! ;-) MEN: Hvad så med, at lave en konstantstrømgenerator og lad strømmen gå igennem en "strømstyret modstand" (jFET-kobling e.lign.med noget modkoblingshalløj osv.) og lad din V_out være spændingsfaldet over denne? Lille V_in => Stor modstand => Høj spænding over modstanden (pga. opretholdelsen af den konstante strøm).

Just an idea!

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

Hej Thomas,

Jeg synes at huske noget om, at der har været en reciprok-converter i et sommernummer af Elektor for en længere årerække siden, men da jeg ikke har haft hverken behov eller interesse for sådan et kredsløb, undslipper det mig hvilket årstal det var (det eneste jeg umiddelbart husker om det er, at det var overmåde simpelt opbygget).

--
Venlig hilsen,
Søren

Kan du give mig en mere specifik årrække?

MVH Thomas

Reply to
Thomas Eg Jørgensen

Hej Thomas,

Ikke på stående fod desværre, men hvis jeg kan finde ud af hvor jeg har gjort af mapperne med sommernumre (jeps, de opbevares for sig :) skal jeg prøve at lede efter det.

--
Venlig hilsen,
Søren

Behøves ikke, ellers tak! Vi fandt en løsning vha. v_out=e^-ln(v_in). Vi brugte et par operationsforstærkere koblet som (anti)logaritmiske forstærkere...det kunne løse problemet...

Tak forhjælpen!

MVH Thomas

Reply to
Thomas Eg Jørgensen

Hej Thomas,

Fino :)

Det var jo så slet ingen hjælp, men velbekomme alligevel ;)

--
Venlig hilsen,
Søren