Kredsløb der laver Vout=1/Vin

Jeg ønsker på en simpel måde at lave et analogt kredsløb som laver
funktionen V_out=1/V_in....nogen gode ideer til hvordan jeg løser dette?

Jeg har siddet og puslet lidt med forskellige operationsforstærker koblinger
uden held...

MVH
  Thomas Eg Jørgensen

Re: Kredsløb der laver Vout=1/Vin

Det er ikke fasedrejning, der opgaven, sådan som jeg ser det.

Bo //

Re: Kredsløb der laver Vout=1/Vin

koblinger

Du skal passe meget på. Jeg har lavet den i min simulator, men hvis du
sender en ganske lille spænding på 1uV ind i den, skal den jo levere
1megavolt på udgangen. Og det kan blive både svæert og farligt :-)))

Bo //

Re: Kredsløb der laver Vout=1/Vin

hehe, den kan bare klippe. 1uV er heller ikke så interessant, mens at
indgangsspændninger imellem 200mV og 4V er interssante.

Hvad simulerede du??

MVH
  Thomas

Re: Kredsløb der laver Vout=1/Vin

-hvad til ?

Bo //

Re: Kredsløb der laver Vout=1/Vin

Det skal bruges til at lave et ulinært feltstyrke-signal linært....

Any ideas?

MVH
  Thomas

Re: Kredsløb der laver Vout=1/Vin

Ja, det er V_in til V_out. Vi snakker om mellem 0,2V til cirka 4V

MVH
  Thomas

Re: Kredsløb der laver Vout=1/Vin

Hvorfor analogt?

En MPU med A/D og D/A (PWM +RC led) konverter indbygget. Løsningen er
(forholdsvis) billig og kræver få stumper.
En ATtiny15 har en 10 bit A/D indbygget, indbygget clockoscillator og en
hurtig PWM udgang. Dvs. en 8 bens IC og nogle få modstande og kondensatorer
klarer alt.

Re: Kredsløb der laver Vout=1/Vin

Du skal nok søge på application notes på Analog Multiplier.

På Analog Devices hjemmeside http://www.analog.com/ er der siden med Analog
Multipliers:
http://www.analog.com/Analog_Root/sitePage/productCategoryTree/0,2142,level4%253D%25252D1%2526level1%253D150%2526level2%253D199%2526level3%253D%25252D1%2526lind%253D0,00.html

Og der er f.eks. AD538 som beskrives som "Real-time computational circuit which
provides precision analog multiplication, division, and exponentiation":
http://www.analog.com/Analog_Root/productPage/productHome/0,2121,generic%253DAD538%2526level4%253D%25252D1%2526level1%253D150%2526level2%253D199%2526level3%253D%25252D1,00.html

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Kredsløb der laver Vout=1/Vin
koblinger

Lille V_in => Stor V_out

....dette er jo ret svært, at efterleve! ;-)
MEN: Hvad så med, at lave en konstantstrømgenerator og lad strømmen gå
igennem en "strømstyret modstand" (jFET-kobling e.lign.med noget
modkoblingshalløj osv.) og lad din V_out være spændingsfaldet over denne?
Lille V_in => Stor modstand => Høj spænding over modstanden (pga.
opretholdelsen af den konstante strøm).

Just an idea!

Hilsen
Lars

Re: Kredsløb der laver Vout=1/Vin
Hej Thomas,

Jeg synes at huske noget om, at der har været en reciprok-converter i et
sommernummer af Elektor for en længere årerække siden, men da jeg ikke har
haft hverken behov eller interesse for sådan et kredsløb, undslipper det
mig hvilket årstal det var (det eneste jeg umiddelbart husker om det er,
at det var overmåde simpelt opbygget).

--
Venlig hilsen,
Søren

Kan du give mig en mere specifik årrække?

MVH
  Thomas

Re: Kredsløb der laver Vout=1/Vin
Hej Thomas,

Ikke på stående fod desværre, men hvis jeg kan finde ud af hvor jeg har
gjort af mapperne med sommernumre (jeps, de opbevares for sig :) skal jeg
prøve at lede efter det.

--
Venlig hilsen,
Søren

Behøves ikke, ellers tak! Vi fandt en løsning vha. v_out=e^-ln(v_in). Vi
brugte et par operationsforstærkere koblet som (anti)logaritmiske
forstærkere...det kunne løse problemet...

Tak forhjælpen!

MVH
  Thomas

Re: Kredsløb der laver Vout=1/Vin
Hej Thomas,

Fino :)

Det var jo så slet ingen hjælp, men velbekomme alligevel ;)

--
Venlig hilsen,
Søren