Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Hej, Jeg har længe været irriteret over, at der ikke er baggrundslys i displayet i min NAD S70 fjernbetjening - man kan simpelthen ikke se noget på den, hvis der er halvmørkt i rummet. Det kan være nødvendigt at skulle se noget på den ind imellem, da den har et menusystem. I dag da jeg alligevel skulle skifte batteri (fjernbetjeningen gik kold, tror det skyldes det lave spændingsniveau på 7,2V på 9V batteriet) kunne jeg ikke lade være med at skille den lidt ad for at finde ud af, om det er muligt at eftermontere et par LEDs, der kan bidrage med lidt baggrundsbelysning. Det ser ud til, at det faktisk godt kan lade sig gøre, uden at ødelægge noget.

Problemet er så, hvordan man får lysdioderne til kun at være tændte, når displayet er tændt. Det fungerer nemlig sådan, at når man trykker på en knap tænder displayet og slukker automatisk efter et stykke tid, hvis man ikke trykker på en knap i mellemtiden. Det ser ikke ud til, at jeg kan forbinde dioderne et sted ved displayet. Det er SMD loddet (småt) og displayet har hele tiden spænding - dvs. det får ikke først spænding, når man trykker på en knap. Jeg er heller ikke så vild med at skulle lodde i SMD printet, jeg kunne jo gå hen og ødelægge fjernbetjeningen.

Derfor vil jeg gerne konstruere et lille kredsløb, der kan tilsluttes 9V batteriet og detektere et forhøjet strømforbrug og tænde de to lysdioder, når det sker. Det skal så slukke dioderne igen, når strømforbruget falder tilbage til normal tilstanden. Når displayet ikke er tændt på fjernbetjeningen bruger den ca. 8-9 uA ved

9V. Når man trykker på en knap og fjernbetjeningen "vågner" og displayet tænder, bruger den ca. 180 uA ved 9V.

Kan I hjælpe mig med at konstruere sådan et kredsløb eller henvise mig til et sted på internettet, jeg kan finde sådan et kredsløb? Jeg har googlet lidt, men har ikke fundet noget brugbart endnu.

På forhånd mange tak!

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Lige en hurtig tanke om en, i min verden, lidt simplere løsning. Jeg kender ikke fjernbetjeningen, men går ud fra at der sendes et IR signal ud, når en knap aktiveres - foruden at displayet viser tekst. Kan du ikke bare tænde lyset, ved at måle hvornår der kommer spænding/signal på IR dioden?

--
Thomas [4990 / 5700]
Reply to

Tænkte jeg osse på, men det kunne godt være at man kunne lave nogle ting på den betjening lokalt i dens menusystem uden den sendte.

Hvis den kan 'tåle' at miste 0.6V kunne man ta' en PNP og trække forbruget gennem emitter/basis. En modstand parallelt kan lede strømme på under f.eks.

20uA uden om, og når strømmen kommer over, går noget af den gennem transistoren og tænder den. Kollektoren kan så drive et par LED's i serie. Kan godt være de kommer til at blinke lidt i takt med forbruget... hmm... komdensator over basis/kollektor måske...
--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Som Ulrik Smed skriver, kan man lave ting i menusystemet uden at aktivere IR dioderne (der er to). Desuden skal den tid lysdioderne er tændt på helst også svare til den tid, displayet er tændt.

Reply to
Kim Therkelsen

Kim Therkelsen skriver:

Uanset nedenstående, ville jeg nok se lidt på de data der går til displayet. De begynder nok at "røre på sig", når du trykker på en taste og kunne derved bruges til at trigge en retriggerbar oneshot der igen kunne drive lyset

En rolig hånd, så er den hjemme.

      Nu også med Renault elektronik som speciale.........

Kim Therkelsen skriver:

Jo, men du skal også kun have en føler til en af benene op til display der kan trigge et kredsløb der driver lyset.

Du skal vel "bare" have et kredsløb der detekterer når der buges mere end 150uA ?

En modstand i serie med - ledningen fra batteri til print. Ulempen er bare at for at strømdetekteringen skal være simpel, skal modstanden være rimeligt stor, men for at fjernbetjeningen virker, skal modstanden være meget lille.

Lad os sætte den til 1 ohm , så skal du "bare" detektere et spændingsfald over modstanden på 150uV....

Det du har i sådan et batteri er også noget der skal reagere på strømtræk i >0,5A klassen og ikke 8/180uA

      Nu også med Renault elektronik som speciale.........

hvad har du målt med?? det lyder ikke som om du har kigget på signalerne med et oscilloscop...?? et ganske alm. voltmeter (multimeter) er alt for langsomt til at registrere den form for ændring du er interesseret i...

jeg er helt enig med Klaus... det er måden at lave det på... ikke ved at designe et kredsløb der føler på en ændring i strømmen - når det er i den størrelsesorden...

--
mvh
Rasmus

Ja, jeg har ikke helt forkastet den mulighed endnu, men som sagt fandt jeg ikke lige et ben, der er en oplagt kandidat til det. Hvis jeg kan finde ud af, hvad det er for et display, kan jeg vel se i databladet, om der er et, der kan bruges.

Ja, det er det, jeg søger.

Modstanden behøver vel ikke være så lille igen? Fjernbetjeningen virker stadig når batteriet er nede på 7,2V. Så jeg burde vel godt kunne sætte fx en modstand på 50 Ohm i serie uden der sker det helt store?

Der er vel typisk en mindre spænding til rådighed, men bruger IR dioden så meget strøm/effekt?

Reply to
Kim Therkelsen

Kim Therkelsen skriver:

Jeps.

U=RxI - 50 ohm x 0,5A = 25 volt.

Du kan ikek regne med at strømtrækket er helt så stort på batteriet, men ellers ja. Der sidder et par "halvstore" kondensatorer i selve fjernbetjeningen, de fungerer som et lille bufferlager så der virkeligt kan fyres effekt af.

      Nu også med Renault elektronik som speciale.........

Du har ret. Jeg vil prøve at sætte mit scope på og undersøge tingene lidt bedre. Det er bare meget svært at komme til, når tingene er så små/ benene sidder så tæt.

Ok, jeg vil se, hvad jeg lige kan finde ud af.

Reply to
Kim Therkelsen

Ok, jeg troede ikke IR dioderne lavede så store strømtræk.

Jeg prøver at måle lidt på benene igen og lede efter et datablad.

Reply to
Kim Therkelsen

Hej, Jeg kan ikke rigtigt se, hvilket display, der er brugt, men det styres af en Atmel chip. Tilsyneladende er benene til displayet 0V, 9V og så omkring 10 databen. Jeg prøvede at sætte 1,8 Ohm i serie med fjernbetjeningen og satte så mit digital scope henover. Det ser ud til at fjernbetjeningen trækker maksimalt omkring 150mA ved 9V.

En anden venlig sjæl sendte mig dette kredsløb:

Det har jeg bygget og det virker umiddelbart fint.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

tager jeg helt fejl hvis kredsløbet "trigger" på omkring 100 µA ??

--
mvh
Rasmus

Jeg fik følgende beskrivelse med:

"Q1 og Q2 er ukritiske blot hfe > 100. Værdien af Rf afhænger af antal lysdioder, spændingsfald over samme samt den ønskede strøm.

Kredsløbet vil åbne ved et forbrug > 150u. R5 indfører en hysterese på ca 50uA, hvorfor kredsløbet først lukker ved et forbrug < 100 uA.

Kredsløbet medfører et spændingstab på ca 0.65V (Q1:Vbe)."

Nu virker det jo, men af ren og skær interesse vil jeg på et tidspunkt prøve at regne det igennem. Jeg skal dog kigge lidt i en bog først, for jeg har aldrig regnet ret meget på kredsløb med transistorer. Kun en enkelt gang med en simpel forstærker for længe siden, og der benyttede jeg tommelfingerregler og fik aldrig helt styr på alle begreberne sådan som jeg husker det.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

det var det spændingsfald jeg regnede på over R3... I = 0,7 V / 6,8 kOhm = 100 µA Du kan selv regne på hvad modstanden skal være hvis du vil have kredsløbet til at træde i funktion ved en anden strøm... R3 = 0,65 V / (ønsket strøm + 50 µA)

go ide...

--
mvh
Rasmus

Tak for det. Ja, det er egentligt ret simpelt når man husker på at spændingsfaldet skal være omkring 0,7V før transistoren åbner. Jeg er dog ikke helt sikker på, hvad R5 bruges til.

Reply to
Kim Therkelsen

Til at sikre en vis hysterese mellem indkobling/udkobling.

--
mvh
Orla Pedersen

Bjarne Larsson har været så venlig at designe et kredsløb, der kan klare opgaven med med at detektere et strømforbrug over 100uA og har tilføjet en grundig beskrivelse:

Kim Therkelsen