Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Hej,
Jeg har længe været irriteret over, at der ikke er baggrundslys i displayet
i min NAD S70 fjernbetjening - man kan simpelthen ikke se noget på den, hvis
der er halvmørkt i rummet. Det kan være nødvendigt at skulle se noget på den
ind imellem, da den har et menusystem. I dag da jeg alligevel skulle skifte
batteri (fjernbetjeningen gik kold, tror det skyldes det lave
spændingsniveau på 7,2V på 9V batteriet) kunne jeg ikke lade være med at
skille den lidt ad for at finde ud af, om det er muligt at eftermontere et
par LEDs, der kan bidrage med lidt baggrundsbelysning. Det ser ud til, at
det faktisk godt kan lade sig gøre, uden at ødelægge noget.

Problemet er så, hvordan man får lysdioderne til kun at være tændte, når
displayet er tændt. Det fungerer nemlig sådan, at når man trykker på en knap
tænder displayet og slukker automatisk efter et stykke tid, hvis man ikke
trykker på en knap i mellemtiden. Det ser ikke ud til, at jeg kan forbinde
dioderne et sted ved displayet. Det er SMD loddet (småt) og displayet har
hele tiden spænding - dvs. det får ikke først spænding, når man trykker på
en knap. Jeg er heller ikke så vild med at skulle lodde i SMD printet, jeg
kunne jo gå hen og ødelægge fjernbetjeningen.

Derfor vil jeg gerne konstruere et lille kredsløb, der kan tilsluttes 9V
batteriet og detektere et forhøjet strømforbrug og tænde de to lysdioder,
når det sker. Det skal så slukke dioderne igen, når strømforbruget falder
tilbage til normal tilstanden.
Når displayet ikke er tændt på fjernbetjeningen bruger den ca. 8-9 uA ved
9V. Når man trykker på en knap og fjernbetjeningen "vågner" og displayet
tænder, bruger den ca. 180 uA ved 9V.

Kan I hjælpe mig med at konstruere sådan et kredsløb eller henvise mig til
et sted på internettet, jeg kan finde sådan et kredsløb? Jeg har googlet
lidt, men har ikke fundet noget brugbart endnu.

På forhånd mange tak!

Mvh. Kim

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Lige en hurtig tanke om en, i min verden, lidt simplere løsning.
Jeg kender ikke fjernbetjeningen, men går ud fra at der sendes et IR signal
ud, når en knap aktiveres - foruden at displayet viser tekst.
Kan du ikke bare tænde lyset, ved at måle hvornår der kommer spænding/signal
på IR dioden?

--
Thomas [4990 / 5700]

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Tænkte jeg osse på, men det kunne godt være at man kunne lave nogle ting på
den betjening lokalt i dens menusystem uden den sendte.

Hvis den kan 'tåle' at miste 0.6V kunne man ta' en PNP og trække forbruget
gennem emitter/basis. En modstand parallelt kan lede strømme på under f.eks.
20uA uden om, og når strømmen kommer over, går noget af den gennem
transistoren og tænder den. Kollektoren kan så drive et par LED's i serie.
Kan godt være de kommer til at blinke lidt i takt med forbruget... hmm...
komdensator over basis/kollektor måske...

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Som Ulrik Smed skriver, kan man lave ting i menusystemet uden at aktivere IR
dioderne (der er to). Desuden skal den tid lysdioderne er tændt på helst
også svare til den tid, displayet er tændt.

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Uanset nedenstående, ville jeg nok se lidt på de data der går til
displayet. De begynder nok at "røre på sig", når du trykker på en taste
og kunne derved bruges til at trigge en retriggerbar oneshot der igen
kunne drive lyset

En rolig hånd, så er den hjemme.

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Jo, men du skal også kun have en føler til en af benene op til display
der kan trigge et kredsløb der driver lyset.

Du skal vel "bare" have et kredsløb der detekterer når der buges mere
end 150uA ?

En modstand i serie med - ledningen fra batteri til print. Ulempen er
bare at for at strømdetekteringen skal være simpel, skal modstanden være
rimeligt stor, men for at fjernbetjeningen virker, skal modstanden være
meget lille.

Lad os sætte den til 1 ohm , så skal du "bare" detektere et
spændingsfald over modstanden på 150uV....

Det du har i sådan et batteri er også noget der skal reagere på
strømtræk i >0,5A klassen og ikke 8/180uA

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Ja, jeg har ikke helt forkastet den mulighed endnu, men som sagt fandt jeg
ikke lige et ben, der er en oplagt kandidat til det. Hvis jeg kan finde ud
af, hvad det er for et display, kan jeg vel se i databladet, om der er et,
der kan bruges.

Ja, det er det, jeg søger.

Modstanden behøver vel ikke være så lille igen? Fjernbetjeningen virker
stadig når batteriet er nede på 7,2V.
Så jeg burde vel godt kunne sætte fx en modstand på 50 Ohm i serie uden der
sker det helt store?

Der er vel typisk en mindre spænding til rådighed, men bruger IR dioden så
meget strøm/effekt?

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Jeps.

U=RxI - 50 ohm x 0,5A = 25 volt.

Du kan ikek regne med at strømtrækket er helt så stort på batteriet, men
ellers ja. Der sidder et par "halvstore" kondensatorer i selve
fjernbetjeningen, de fungerer som et lille bufferlager så der virkeligt
kan fyres effekt af.

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Ok, jeg troede ikke IR dioderne lavede så store strømtræk.

Jeg prøver at måle lidt på benene igen og lede efter et datablad.

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Hej,
Jeg kan ikke rigtigt se, hvilket display, der er brugt, men det styres af en
Atmel chip. Tilsyneladende er benene til displayet 0V, 9V og så omkring 10
databen.
Jeg prøvede at sætte 1,8 Ohm i serie med fjernbetjeningen og satte så mit
digital scope henover. Det ser ud til at fjernbetjeningen trækker maksimalt
omkring 150mA ved 9V.

En anden venlig sjæl sendte mig dette kredsløb:
http://therkelsen.info/temp/currentSense.pdf
Det har jeg bygget og det virker umiddelbart fint.

Mvh. Kim

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

tager jeg helt fejl hvis kredsløbet "trigger" på omkring 100 µA ??

Rasmus

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Jeg fik følgende beskrivelse med:

"Q1 og Q2 er ukritiske blot hfe > 100. Værdien af Rf afhænger af antal
lysdioder, spændingsfald over samme samt den ønskede strøm.

Kredsløbet vil åbne ved et forbrug > 150u. R5 indfører en hysterese på
ca 50uA, hvorfor kredsløbet først lukker ved et forbrug < 100 uA.

Kredsløbet medfører et spændingstab på ca 0.65V (Q1:Vbe)."

Nu virker det jo, men af ren og skær interesse vil jeg på et tidspunkt prøve
at regne det igennem. Jeg skal dog kigge lidt i en bog først, for jeg har
aldrig regnet ret meget på kredsløb med transistorer. Kun en enkelt gang med
en simpel forstærker for længe siden, og der benyttede jeg
tommelfingerregler og fik aldrig helt styr på alle begreberne sådan som jeg
husker det.

Mvh. Kim

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk
det var det spændingsfald jeg regnede på over R3...
I = 0,7 V / 6,8 kOhm = 100 µA
Du kan selv regne på hvad modstanden skal være hvis du vil have kredsløbet
til at træde i funktion ved en anden strøm...
R3 = 0,65 V / (ønsket strøm + 50 µA)

go ide...

Rasmus

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Tak for det. Ja, det er egentligt ret simpelt når man husker på at
spændingsfaldet skal være omkring 0,7V før transistoren åbner.
Jeg er dog ikke helt sikker på, hvad R5 bruges til.

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Til at sikre en vis hysterese mellem indkobling/udkobling.

Orla Pedersen
Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk
hvad har du målt med?? det lyder ikke som om du har kigget på signalerne med
et oscilloscop...??
et ganske alm. voltmeter (multimeter) er alt for langsomt til at registrere
den form for ændring du er interesseret i...

jeg er helt enig med Klaus... det er måden at lave det på... ikke ved at
designe et kredsløb der føler på en ændring i strømmen - når det er i den
størrelsesorden...

Rasmus

Re: Kredsløb der kan detektere små ændringer i strømtræk

Du har ret. Jeg vil prøve at sætte mit scope på og undersøge tingene lidt
bedre. Det er bare meget svært at komme til, når tingene er så små/ benene
sidder så tæt.

Ok, jeg vil se, hvad jeg lige kan finde ud af.

Kredsløb og beskrivelse!
Bjarne Larsson har været så venlig at designe et kredsløb, der kan klare
opgaven med med at detektere et strømforbrug over 100uA og har tilføjet en
grundig beskrivelse:
http://therkelsen.info/temp/currentSenseDoc.pdf

Site Timeline