Kraftigere styrke

Hejsa.

I Danmark må man højst sende med 100 mW på trådløse netværk jf.
http://www.itst.dk/static/Radiograenseflader/029%20INTERFACE-RLAN.doc .

Kan man søge om, at få lov til at sende med en kraftigere styrke, som f.eks.
200 mW?

Kunne umiddelbart ikke finde noget om det.

/Jochke

Re: Kraftigere styrke
Jeg ved at der uddeles tilladelser på 2W. på 2.4Ghz båndet. Så det kan jeg
ikke se noget problem i vednindre at du ikke kan dokumentere at du har brug
for den forøgede sendestyrke.

Mvh Jacob

Re: Kraftigere styrke
f.eks. 200 mW?

Det kan man sikkert søge om her:
www.itst.dk
men jeg tror svaret er et nej.

Hvis det er for at det skal virke på større afstande så får du mere ud af at
bruge nogle gode antenner.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Nej, det er stadig imod lovens ord. Der tales om 100 mW EIRP - altså
udstrålet effekt. Det er dog en ret vanskelig sag at måle konkret, men du
kan som hovedregel beregne EIRP ret nøjagtigt rent matematisk. Se evt.
www.rlan.dk for lidt teknisk info. Der er også et link til mig :-) hvor du
evt. kan spørge om mere. (ingen reklame her).

I Norge har en gut fået tilladelse til at sende med 20 W på 2.4-båndet :-)

/Nick

Re: Kraftigere styrke

Du kan nok leje nogle andre frekvenser til formålet. Dette er det fælles
bånd, derfor restriktionerne.

Re: Kraftigere styrke

Nu var tanken at det skal bruges til det trådløse netværk. Da vi skal dække
et kæmpe område med over 1000 et plans lejligheder.

/Jochke

Re: Kraftigere styrke

Det gør man altså ikke med et enkelt eller få AP'er. Det gør man med
en hel masse af dem. Det primære spørgsmål er imidlertid, om wireless
overhovedet er den rigtige løsningsmodel.

-A
Links : http://www.hojmark.net /
Re: Kraftigere styrke

Hehe...nej det er jeg godt klar over.

Er der noget alternativ?

/Jochke

Re: Kraftigere styrke

FWA

Re: Kraftigere styrke

Ej det er for dyrt. Og kan det overhovedet lade sig gøre at lave et
lokalnetværk med FWA?

/Jochke

Re: Kraftigere styrke

I forhold til ?

Ja, det gør sonofon da.

Lokal og lokal med 1000 enheder........

Re: Kraftigere styrke

Der er en del operatører i DK der leverer FWA og kan lave netværk med den
slags.

Til den type netværk, der her er snak om, er det måske nærmere WiMAX der
vil være en mulighed, akkurat som Asbjørn foreslår i et andet indlæg.

mvh
Lars Christensen

Re: Kraftigere styrke

Ved løsning med FWA, så er der 2 ting man skal tage højde for:

1. Ønsker man at drive det selv. Såfremt dette er tilfældet, er der ét
afgørende problem, der skal overkommes først, nemlig erhvervelen af en
licens til FWA. På grund af interessen for WiMAX lukkede IT&T for
udstedelsen af licenser i FWA-båndene i efteråret, og umiddelbart ser det
ud til at der ikke bliver løsnet op for dette, før der har været en høring
om ønskerne mht. licenser. Dette kan sætte en stopper for et sådan projekt
som skitseres her. Dermed bliver det nok pkt. 2 der skal tages i
betragtning.

2. Drive netværket i samarbejde med en operatør. Dette er en anden
mulighed, nemlig at henvende sig til en af de eksisterende FWA-operatører
og forhøre om, hvordan og hvorledes de kan løse en sådan opgave.
Alternativt kunne løsningen baseres på WiMAX istedet for FWA, da FWA mere
er minded på business-segmentet og WiMAX er mere minded på consumer-
segmentet.

mvh
Lars Christensen

Re: Kraftigere styrke

Hej Lars. Tak for dine svar.

Det er vel også for dyrt at implementere det i forhold til RLAN. Alle
beboere skal købe nyt udstyr og da størstedelen er studerende skal det ikke
være for dyrt. Fordelen med RLAN er at mange allerede har et sådan netkort.

Umiddelbart kan jeg forestille mig at man skal tegne noget løbende abn. Med
vores eget RLAN er der kun anskaffelsesprisen.

/Jochke

Re: Kraftigere styrke
Der findes kun en fornuftig løsning og det er FTTH, alt andet som;
trådløst, data via elnettet og CATV modems deler båndbredden og vil
derfor bare kunne fungere under en kortere periode indtil kravene til
båndbredde stiger.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Du skal huske at der skal være forbindelse begge veje - det hjælper ikke
at sætte sendestyrken op på access pointet hvis det der skal tilkobles
er normale trådløse netkort hvor du ikke kan justere sendestyrken.

MVH
Mads Bahrt

FUT: dk.edb.netvaerk.traadloest

Se evt. http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut i forb. med at crossposte.

Re: Kraftigere styrke
Prøv at læse loven og dens bemærkninger igennem - det fremgår af loven og
dens bemærkninger om der kan søges dispensation. Men jeg er meget enig i at
du bør starte med at spørge dk.edb.netvaerk.traadloest om det er den rigtige
løsning på den udfordring - jeg tvivler på det.

PN