Kraftige lysdioder

Hej Gruppe!

Jeg kunne godt tænke mig at bygge en cykellygte selv med en eller flere af
de der nye heftige lysdioder.

Har fundet den her på en tysk side:
http://www.led-tech.de/de/Luxeon-High-Power-LEDs/Luxeon-5W/Luxeon-5W-Star-LED-LT-620_49_43.html

Men er der noget specielt man skal vide om dem?
Bliver de varme?

Nogen der kender et sted i dk man kan købe tilsvarende kraftige dioder?

Selvom mit tyske er ret dårligt
kan jeg da lige se at man købe en effekt modstand på 3 ohm, hvis man vil
bruge den til f.eks. 9v.
men da det er til en cykel og jeg regner med bare at bruge alm.
genopladelige AA batterier
vil jeg meget gerne undgå at brænde 1.5 W af på ingenting varme ud i
naturen.

Håber der er nogen der har noget fornuftigt at sige :-)

Mvh Johannes

Re: Kraftige lysdioder
Kommer lige med en tilføjelse:

Den her ser lidt smartere ud
http://www.led-tech.de/de/Luxeon-High-Power-LEDs/Luxeon-K2/Luxeon-K2-LT-629_49_44.html

Trækker kun 3,42W, gir 105 lm og koster under det kvarte.

Re: Kraftige lysdioder
http://www.led-tech.de/de/Luxeon-High-Power-LEDs/Luxeon-K2/Luxeon-K2-LT-629_49_44.html

Det er virkelig nogle vilde LEDs, er du sikker på det ikke er overkill
til en cykellygte (eller er det et bling-bling projekt)?
Der er en masse LED til salg på ebay, også Luxeon. Der også linser til
luxeon LEDs med forskellige sprednings grader.

Mikkel

Re: Kraftige lysdioder

Hejsa :)

Nej det er bestemt ikke overkill. Når det er bælgmørkt er 30-35 km/t på en
smal snoet cykelsti herude
på lars tynd..... mark ret "spændende" uden ordentligt lys. Jeg har
tidligere kørt med en
12V 20W halogen, med 2x6v forsejlede blysyre akku'er i en taske, men det er
altså noget bøvl
(er nu oss længe siden) Lige nu kører jeg med en 2,4W 4,8v halogen, men den
er lidt i underkanten.

Men jeg vil da lige prøve at holde øje med ebay.

Mvh Johannes

Re: Kraftige lysdioder
Hej Johannes

Ja, de bliver varme, og har du regnet lidt på
din batterilevetid ?

Mvh Max

Re: Kraftige lysdioder

Han har da en navgenerator på.

Erling

Re: Kraftige lysdioder
Hej Erling

Hvorfor vil han så bruge batterier ?   :)

Mvh Max

Re: Kraftige lysdioder

Han kunne evt lade batterierne op derfra.

Erling

Re: Kraftige lysdioder

Hej Max.

Men varmeudviklingen er vel mindre end end tilsvarende glødepære?
Skal der tages specielle hensyn ift. varme udviklingen i en glødepære?

Batteritiden tror jeg ikke er noget problem. Hvis jeg tager 2 af de kasser
man
kan få til 4 AA batterier og putter 8 x 2500 mAh celler i, har jeg 4,8V 5000
mAh til rådighed.
Dioden trækker 1 A, så det må vel gi noget nær 5 timer hvis jeg putter en
LED på og 2,5 hvis jeg vælger 2.

Hvis man kan lave en smart"mini strømforsyning" der laver 4,0 - 4,8V om til
3,42 V uden tab burde det kunne
holde endnu længere. Jeg aner bare ikke om man kan lave en sådan.

Mvh Johannes

Re: Kraftige lysdioder

En glødepære kan også tåle at blive væsentligt varmere end en lysdiode som
dør når den når en smule over 100°...
Du skal nok montere lysdioden på en lille køleplade...

5000

Det er jo heller ikke meget sammenlignet med dagens LED lygter som kan lyse
50-100 timer ;)

til

Det kan man, det hedder en switchmode strømforsyning (SMPSU), men de er
hverken nemme eller billige at konstruere (billige ifht en modstand).
Du kan dog muligvis pulse den og få længere batterilevetid.

Brian

Re: Kraftige lysdioder

Ja, glem den LED.

Find nogle almindelige hvide med høj lysstyrke og kør en PWM på dem.

Re: Kraftige lysdioder

Jeg prøvede lige den her i går aftes:
http://www.powerchargers.com/p/147005/police-tech-focus-professional-125-watt-ultra-bright-led-torch-led-lenser-model-7438.html
Cyklede en lille tur med den i hånden, og havde min 2.4W
dynamo-halogen-forlygte igang også. LED-lommelygten lyste en 5-6 gange mere,
jeg kunne dårlig se lyset fra dynamolygten. Og LED'en bruger kun 1.25W, så
jeg kan faktisk trække to af disse LED's med fuld effekt, med dynamoen.
Eller måske én af de 3-watt'ere man kan få. DET ku' være lidt sejt.  :-)

Nogen der ved hvad for en LED der sidder i den lygte, og hvor de kan fåes i
løs vægt?

Har LED's overhalet alle andre lyskilder i virkningsgrad, efterhånden?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Kraftige lysdioder
http://www.powerchargers.com/p/147005/police-tech-focus-professional-125-watt-ultra-bright-led-torch-led-lenser-model-7438.html

Ikke hvis der er tale om noget man kan købe i en butik, der findes sikkert
noget i div. labortorier der er bedre. Den lampe du linker til giver 48
lm/watt. Et almindeligt lysstofrør f.eks. Osram HE35W/830 giver 3650
lm/35watt = 104 lm/watt. En lavtryks natriumlampe, som denne, kan give 178
lm/w:
http://catalog.myosram.com/zb2b/b2b/start.do?browsername=mozilla%2F4.0%2520%2528compatible%253B%2520msie%25206.0%253B%2520windows%2520nt%25205.1%253B%2520sv1%2529&browsermajor=4&browserminor=4

Men den giver tilgængæld et grimt lys.
Hvis der er tale om små lyskilder på nogle få wat er LED nok det bedste.

Ove Koplev

Re: Kraftige lysdioder

Hvad med de små koldkatode-rør fra f.eks. scannere og TFT-skærme? Hvad er
virkningsgraden på dem, ca.?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Kraftige lysdioder

Efter hvad jeg ved, er det små lysstofrør, så mon ikke virkningsgraden er
nogenlunde den samme. Et andet bud på små effektive lyskilder,  kunne være
de små zig-zag bøjede lystofrør der findes som lav-effekt erstatning for
halogen-spot.

Ove Koplev

Re: Kraftige lysdioder

Hej Klaus.

Det er jo ikke et "blive set af bilister" projekt, men et
"oplys vejen rigtig godt inden du kører ind i et træ" projekt :-)

Så tror ikke rigtig der er lys nok i de alm hvide, de kan vel knap nok
konkurrere med den 2,4W halogen jeg bruger nu, den gi'r såvidt jeg kan se 37
lumen.

De kraftigste alm. hvide LED jeg lige kunne finde gir 24.000 mcd i 15°
stråle som
ca svarer til 1.29 lumen (http://led.linear1.org/lumen.wiz ) det er kun en
tilnærmelse,
men god til at give et praj.

Anyway, det bliver en frygtelig masse af dem før jeg når op på 100 lumen,
og de koster jo alligevel stadig en slat penge / stk.

Så med mindre den der PWM (som jeg ikke ved hvad er) gør noget rigtig smart
der får mere lys ud af den enkelte diode, tror jeg ikke de alm kan bruges.

Mvh Johannes

Re: Kraftige lysdioder [step-up, step-down SMPS evt. med PWM]

Hej Johannes

Kig på:

6-35V step-down SMPS konstantstrømkide:
http://www.led-shop24.de/pi657541729.htm?categoryId13 %

Ved ensretning af cykeldynamostrm kommer du hurtigt over 6V ved 30-35km/t.

-

Ellers kig på:

step-up/boost SMPS:

http://www.led-shop24.de/pi1097304391.htm?categoryId14 %

F.eks.
Kildespænding 2,4-3,0V - evt. ned til 2V ved nedsat strøm gennem LED:
http://www.led-shop24.de/pd-2119667973.htm?categoryId14 %

-

Og verdens mest effektive hvide led.
LUXEON K2 LXK2-PW14-U00, white, 120lm:
http://www.leds.de/index.php?cat=c28_LUXEON-K2.html

Pinke LED 5mm, 4.000mcd @20°
ultrahelle pinke 5mm-LED...:
http://www.led-shop24.de/pd1071765096.htm

Og regnbuefarvede led:
http://www.led-shop24.de/pi-1410543519.htm?categoryId27 %

Og RGB-led:
http://www.led-shop24.de/pd-872144583.htm?categoryId28 %

-

Her står lidt om SMPS (incl. PWM):
http://da.wikipedia.org/wiki/SMPS

/Glenn

Re: Kraftige lysdioder

På EBAY kan du finde 10mm LEDS der giver 130.000 MCd
- Jeg kan ikke lige huse vinklen....
mvh.
TH

Re: Kraftige lysdioder
Hej

Jeg har fundet dette projekt om en LED lampe til en MB. Han bruger
Luxeon K2 LEDs og en 3021 BuckPuck regulator, som ser meget spændende
ud, da man effektiviteten er over 90% ved 5V.
http://www.mouldy.org/mountain-bike-light-schematic

Mikkel

Re: Kraftige lysdioder

endnu en side