Kraftige hvide lysdioder

Jeg har tænkt mig at lave en kraftig lysdiode-lygte. Men hvor finder jeg sådanne
dioder. Brinck har flg: 10 mm rund HVID 8000 mCd, 12° som koster 40 kr. Dette
syntes jeg er lidt vildt idet jeg skal bruge 5-6 i én lygte. Er der nogle der
ved om sådanne dioder kan fås billigere et sted ?

Og lige et spørgsmål ang lysintensitet: Hvis der står at en diode har en
lysintensitet på 8000 mCd ved 12 grader , kan denne godt lyse lige så meget som
en lysdiode på 14000 ved 8 grader ?   Altså udstråler de to dioder den samme
"lysmængde"?

mvh
Jimmy

Re: Kraftige hvide lysdioder

Bilka har/havde en lygte til hovedet, til 99 kr.mener jeg, med 8 meget
kraftige dioder.

--
Mvh. Flemming

[...]

www.el-supply.dk har nogen, de er lidt billigere, men hvide og blå lysdioder
er generelt dyre...

Brian

Re: Kraftige hvide lysdioder
Hej Jimmy,

Jeg har ikke set en 14'000 mcd på deres side ?

Ja, folk har en svaghed for mcd-ratings, rart at der er nogle der tænker
lidt dybere :)
Håber det nedenstående kan ryste folk lidt ud af vanetænkningen :)

Her er 4 af de LED's de har på deres webside.
A  3 mm rund HVID  3000 mCd 20°  12,-
B  5 mm rund HVID  5500 mCd 20°  12,-
C 10 mm rund HVID  8000 mCd 12°  39,-
D 10 mm rund HVID 14000 mCd  6°  39,-

Hvis vi sætter D's udstrålede effekt til 100% ser det sådan ud:

A 236,4%
B 433,9%
C 227,3%
D 100,0%

For at vende det om og indregne priserne... Du giver altså, i forhold til
lysudbyttet, 14 gange så meget pr. "lysenhed" i D som i B.

Eller:
6 styks af D (600%) = kr. 234,-
2 styks af B (868%) = kr.  24,-

Your choice ;)

Men jeg vil ikke garantere at du får en med de data du beder om, som
følgende transscript af en telefonsamtale vil vise (S = undertegnede, B =
Ekspedient hos Brinck i Kgs. Lyngby):

[...]
S: I har, på jeres hjemmeside, en hvid lysdiode, 5 mmØ, rund, 5000 mcd,
20° til kr. 12,-... Har i den i Lyngby-afd ?
B: Ja!
S: Og det er sikkert at det er netop den type ?
B: Ja... Vi har kun een blå lysdiode.
S: Tjoo, men nu var det en _hvid_ lysdiode jeg spurgte efter !
B: Nå, men den har vi også.
S: Og det er helt sikkert at det er den på 5000 mcd i 20° ?
B: Øhh, det ved jeg ikke.
S: Kunne du mon finde ud af det ?
B: Nej, vi ved ikke hvad det er for nogle vi har, prøv at ringe til Kbh.-
afd. det er dem der leverer dem til os.
S: I aner altså ikke hvad det er i sælger og derfor skal jeg spørge i Kbh
??
B: Ja, det er dem der har med det at gøre.
S: Det må jeg så prøve *suk*

Det er s'gi altid inspirerende med en intelligent samtale med en der
virkelig kan sit kram ;->

Caveat Empor ;-/

Jeg ville ellers have brugt dem til et lille hobbyprojekt.
(Først 100'000 mcd, siden 1'000'000 mcd eller det dobbelte :) men det er
så midlertidigt lagt på hylden.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg har ikke set en 14'000 mcd i 8° på deres side ?
(Skulle der have stået :)

--
Venlig hilsen,
Søren

http://stores.ebay.co.uk/uBiditnow-LED-Shop_W0QQsspagenameZl2QQtZkm

og de giver _meget_ lys

levering direkte fra HongKong (uden moms&told indblanding)

/carsten

Re: Kraftige hvide lysdioder

Og de hidsigste i hvid er vist 13000mCd 20-25° 100stk for 40USD incl porto
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category26%207&item38%11977591&tc=photo

Re: Kraftige hvide lysdioder
Hej Carsten,

Det er ikke senere end i forgårs, at jeg læste nogle kommentarer om meget
billige hvide LED's. Jeg ved ikke om det dækker dem du har fået fat i, men
det var noget med hurtig "død" :(
Hvis jeg genfinder linket poster jeg det lige.

--
Venlig hilsen,
Søren

OK, men han skriver 100000 timer som levetid - og de har mange af alverdens
typer
Jeg kunne forestille mig at det var dioder der er kasseret pga ikke helt
ensartet optisk karakteristik, ujævn lysfordeling el. lign, noget der ikke
spiller den store rolle til fusk.

Skulle levetiden så kun være 1000 timer så skidt de er fine til at lege med
( og jeg gider ikke vente 1000000 timer på at teste dem ...det er 11 år)

/carsten

Re: Kraftige hvide lysdioder
Hej Carsten,

Nej, ikke spor

Enig, især til den pris, men jeg mener det var en der brugte dem til
belysning og at de var faldet ekstremt (langt under de 50% man regner med
som end-of-life) på et halvt år (konstant belysning) og til det formål er
det jo skidt.

--
Venlig hilsen,
Søren

Kan man få sådan nogen til at fokusere, så de giver
en rimelig koncentreret lysstråle?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Re: Kraftige hvide lysdioder
Hej Villy,

Køb dem med en lille vinkel eller brug noget optik.
"Rystelygterne" der er til at få billigt bruger et konvekst
"forsatsvindue" til at give et ret snævert strålebundt.

--
Venlig hilsen,
Søren

For de penge får man i henhv. for/baglygte  5 klar-gule/5 røde LED, to
chips, der styrer diverse "smart" blink, fire billige
brunstensbatterier AAA og noget plastskrammel.

Men gad vide, hvad lysintensiteten er for disse dioder?
Nogen, der har sammenlignet/målt ?

bilr

Re: Kraftige hvide lysdioder
Hejsa,

Ja, det kan nogen gange godt betale sig at se efter den slags, hvis man
bare kan bruge halvdelen :)

10 stærke LEDs >> 25,-
4 * AAA = 4,-
Chippen og resten kan du nok ikke bruge til så meget.

Nu er de jo ikke til megen nytte hvis man vil have hvidt lys.

Men du kan sammenligne med en af samme farve og kendt intensitet hvis du
kan komme til en lysmåler og så regne lidt på det.

--
Venlig hilsen,
Søren