Kraftig 4-polet omskifter

Jeg vil lave en omskrifter-box således at jeg kan koble hovedhøjtalerne
(Dali 6006) i mit surround anlæg til hhv. surround receiveren og et par rør
monoblokke når der skal høres musik.
Nu er monoblokke jo som ordet siger selvstændige og der er derfor ikke
umiddelbart elektrisk forbindelse mellem de to minus poler v.
højtalerudgangene.

Jeg vil derfor lave en omskifter på den helt rigtige måde, dvs. omskifte
både plus og minus for at undgå de brumsløjfer der vil opstå, da de to
stel/minus jo så vil have forbindelse i både boksen og den passive
forforstærker og samtidig have et loop til surround receiveren da den skal
bruges som tuner - og så er det er jo ikke optimalt kun at omskifte
+polerne.
At bruge surround receiveren som forforstærker er ikke en mulighed selvom
den har pre-out. Har prøvet - til musik brug sutter den pænt kraftigt selvom
den fik gode anmeldelser og også til stereo (Marantz SR5400). Ved så ikke om
den er så meget ringere end en alm. husmandsforforstærker, men i forhold til
en hjemmelavet passiv efter alle kunstens regler og m. ALPS potentiometer
lyder den altså noget ynkelig.

Jeg synes det er lidt småt med 4 polede omskiftere hvis jeg godt vil have
nogle pænt kraftige for at holde modstanden nede. Elfa har nogle kraftige
2-polede 15 A vippeafbrydere (arm-typen) m. sølvkontakter. Helt ideelt pånær
den godt må være 4 polet :o)

Nogen forslag til andre omskiftere?

Mvh
MOrten

Re: Kraftig 4-polet omskifter

Kraftige relæer...

Re: Kraftig 4-polet omskifter

Jajo... De skal jo bruge strøm. Men absolut en mulighed.
Det har selvfølgelig også den fordel at man nemt lige kan kortlutte
indgangen til rørforstærkerne når den ikke er valgt, i tilfælde af mindre
begavede personer eller pilfingre skulle finde på at slå den over på
surround receiveren mens rørforstærkerne spiller.

Mvh
Morten

Re: Kraftig 4-polet omskifter
Hvis du laver det med relæer, kunne du jo indbygge lidt sikkerhed, således
at det med pilfingrene ikke kunne ske, men husk lige på at det er en spole
så muligheden for støj kan opstå.

Har du kigget ved en elektriker, der findes nogen stjerne
/trekantomskiftere, hvor der er en ekstra pol på, og derved er brugbare
til
formålet.

Jeg sad lige og søgte lidt efter et diagram over sådan en omskifter, men
havde desværre ikke held til at finde en så jeg kunne ikke tjekke om det
kunne lade sig gøre. Men det vil en elektriker sikkert kunne svare dig på.

Mvh Kim Finnour.

mindre

Re: Kraftig 4-polet omskifter

Næ det har jeg ikke. Så på greenline.dk at de har nogle 5 polede 25 A
afbrydere... Havde det bare været en omskifter havde jeg nuppet den med det
samme.

Men fin ide at tjekke hos elektrikkeren, det vil jeg prøve når jeg får tid.

Mvh
Morten

Re: Kraftig 4-polet omskifter

Hvorfor omskiftere?
Hvad med bare at bruge Neutrik Speakon konnektorer?
De fås med 8 poler.

Mvh
   Roberto

Re: Kraftig 4-polet omskifter

Så man ikke skal rodde med stik hver gang man får lyst til enten musik el.
en film i surround.

Det hjælper selvfølgelig på det, men stadig er det stik og ikke en
omskifter.

Mvh
Morten

Site Timeline