korttids oplæring af strøm

Hej Alle

Hvordan kan man oplager lidt strøm 48 volt 5 A til en times drift ?

MVH
Per

Re: korttids oplæring af strøm

4 små akku'er -  koster nada

( http://www.dkfritidbil.dk/spas/stafet1/index.htm )

--
Jan_stevns

Re: korttids oplæring af strøm

Jeg vil sige køb 4 af dem her á kr 236,-
http://www.billigbyggemarked.dk/product_info.php?cPath77%_78&products_id47%19&osCsid=1a6d6ff89df28ead5a65bad270a9f8c9

Indeholder et forseglet 17Ah blybatteri og så får man lidt extra guf oven i
hatten,
som batterimåler, kraftig afbryder, kabel til link, en krafttig DCmotor. &
strømforsyning.

Jan Rasmussen

[...]

Det holder jo ikke. Det er 48V, der bliver spurtgt om. Og 5A i en time
ved 48V er 240Wh. Et 12V 17Ah, der bliver afladet på en time indeholder
noget mindre end 17*1220%4Wh, måske kun omkring 180Wh. Hertil kommer at
er skal en DC/DC converter (som koster en hel del, det er en 250W type)
og dens virkningsgrad på måske 80% får batteriet til at have en
tilsyneladende mndre kapacitet..

Bo //

[...]

Agyh?

Han skriver "køb 4" , dvs. det er ca. 800Wh - altså RIGELIGT til
formålet. Selv 4 stk. 12V/6,5Ah skulle kunne gøre det.

Re: korttids oplæring af strøm

Nå, ja, wa...

Søndag formiddag er jeg ikke god til at læse og forstå. Beklager...

Bo //

Re: korttids oplæring a f strøm

Hvad skal det bruges til ?

4 styk 12 Volts Blyakkumulatorer ?

Hos biltema  12Volt  4,5 Ah  størrelse 90 x 70 x 101  vægt 1,8 kg
atrikel nr:80-409 til 66,90 kr stykket.

Husk dog at det jo skal holdes ladet op ellers: "Ingen strøm".
De har også begrænset levetid 3-5 år for nye batteriers vedkommende,
de fåes i longlife udgaver, men det koster og fordre at batterierne
opbevares under 25 grader i hele deres liv.

Et lidt alternativt løsningsforslag kan være en UPS med ekstern
batteriboks (selvf. en med 48 Volt i batteriboksen) så har man lader
med i samme hug.

/Hans

Re: korttids oplæring af strøm

4,5Ah er alt for lidt,
et bly batteri har ikke godt af at blive afladet ret meget
hvis det blot skal holde et stykke tid.

http://www.bigginhill.co.uk/batteries.htm
"Lead acid batteries should never be run flat. The maximum recommended discharge
is 75% of the total.
This means that the battery should have a minimum of 25% of charge remaining
when it is put on charge."

Jan Rasmussen

Re: korttids oplæring a f strøm

discharge is 75% of the total.
when it is put on charge."
Hvis det er en problem så har Biltema flere andre typer batterier eks.
80-410 12Volt 7,2Ah til 99,90 kr.

Vi ved ikke hvad det skal bruges til, derfor kan man heller ikke
vurderer om den ene løsning er bedre end den anden ?

Det kan være at der er tale om en "one shot" forestilling og så er det
vel ok med en billig løsning ?

Noget andet er hvis der er tale om et nødstrømsanlæg der skal kunne
virke altid uanset tid/sted/temperatur/etc. så skal man have fat i
helt anderledes komponenter.

/Hans

Re: korttids oplæring af strøm

Stadig alt for lille,, :-)

"48 volt 5 A til en times drift " er udgangspunktet.

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId95%120
Det er ok priser, kr. 249,- for et 12V / 18Ah
Normalt har jeg set dem til 399,-

Jeg vil stadig påstå at men skal op på minimum 17Ah for at kunne
levere 5Ah, husk på at batteriernes påstemplet værdig er ved 20 timers forbrug.

D.v.s. at hvis et batteri er på 17Ah, så er der kun 17Ah hvis man er 20 timer
om at bruge det, bruger man det hurtigere ind 20 sænker man ydelsen kraftigt.

Kig på discharge kurven på dette 17Ah panasonic
http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_VRLA_LC-PD1217P.pdf
Bruger man 17A så er spændingen efter 35min faldet til 9.2 volt
ved 4,25A er der til næsten 2 timer.

Jan Rasmussen

Re: korttids oplæring af strøm

http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_VRLA_LC-PD1217P.pdf

Glemte lige,,,

http://www.batterystuff.com/tutorial_battery.html
State of Charge Voltage

100% 12.7v
*75% 12.4v
50%   12.2v
25%   12.0v
Discharged  11.9v

"The maximum recommended discharge is 75% of the total"

Det vil sige at 12.0 volt er minimum, og så er et 17Ah 75% afladet
efter 1 time og 30 minutter ved et forbrug på 4.25A
http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_VRLA_LC-PD1217P.pdf

Så ved 5A og en times forbrug så er 17Ah absolut minimum,
hvis ikke man skal dybte aflade batteriet.

Jan Rasmussen

Re: korttids oplæring af strøm

Er det nu ikke 10 time, - blot for at være helt nøjagtig ?

Erling
http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_VRLA_LC-PD1217P.pdf

Re: korttids oplæring af strøm

forbrug.

Ikke så vidt jeg har opfattet det, med mindre batteriet er påtrykt noget andet
skulle kapaciteten være ved 20 timers forbrug, er det forkert ?

"Rated Capacity (20hour rate)   17Ah
http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_VRLA_LC-PD1217P.pdf

Har et 12v 7Ah stående 3 meter fra hvor jeg sidder, teksten lyder
"SEALAKE FM1270  12V7Ah/20HR"

I denne batteri test af batterier fra 50-80Ah, er det enten ved 20HR eller 5HR
kapasiteten er opgivet.
http://www.exide.dk/start/pdf/Batteritest%20fra%20Camping%202004-01.pdf

Jan Rasmussen

Re: korttids oplæring af strøm

http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_VRLA_LC-PD1217P.pdf

Man regner batterikapasitet i Ah, målt ved ti timers afladning.

Erling

Re: korttids oplæring af strøm

være et 15 Ah batteri.
for DBd.

Ja eller Hardisk fabrikanter hvor en kilobyte ikke er 1024 bytes men 1000 bytes.

Jan Rasmussen

Re: korttids oplæring a f strøm
On Mon, 16 Jul 2007 17:06:58 +0200, "Erling Nansen"

http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_VRLA_LC-PD1217P.pdf
ifgl. hvilken standard ?
Det er min opfattelse at man skal kigge specifikt på hvilke måle
betingelser de enkelte fabrikanten benytter og sammenholde det med den
applikation man ønsker at benytte et batteri i.
Det er ikke enighed om hvilken metoder der bør benyttes. Teknisk
afdeling og marketingafdelingen har hver sin opfattelse om hvilke tal
der gør sig bedst.

/Hans

Re: korttids oplæring af strøm

-Så må Per deltage i diskussionen, så den kommer i den rigtige retning !

Bo //

Re: korttids oplæring af strøm
Hej igen.

Så er jeg kommet hjem igen.

Det skal bruges til noget teleudstyr på et skib
telefoncentral, satalit link, gsm link
måske også radioen

problemet opstå når skibet gå i havn steder hvor der ikke er helt samme gode
strømforhold som i dk
Havde en central på cuba der tabte sin opsætning da strømmen forsvandt ikke
noget problem en teknikker hoppede på et fly og 12 timer efter var problemet
løst.
udstyret få strøm fra generatoren når der sejles og fra land når skibet er i
havn, det meste udstyr har også egen backup men centralen og gsm linket har
kun til 30 min satten har jeg ikke testet men den har til over en time.

Hvis vi vælger at bruge batterier hvordan sikrer vi så at de ikke bliver
flade ved afladning ?

MVH
Per

Alt fungerer

Re: korttids oplæring af strøm

De bliver nu en gang flade ved afladning, men en avanceret
batterivagt, kan da koble dem ud, når fanden er løs

Mit forslag til jer, er 4 stk 12v 24AH batterier, et 48v ladekredsløb,
samt en batterivagt.

De kan bygges selv (altså pånær batterierne) . men købes rimeligt
billigt , som et decideret 48v nødstrømsanlæg

--
Jan_stevns

Re: korttids oplæring af strøm
Hej alle

Jeg har i dag fået lov til at lave en test opstilling.
og har bestilt en laderegolator med batterivagt samt 4 batterier.
så nu må vi se om det virker.

Tak for alle indput
MVH
Per