Kortsluttet trafo nær HOT i 17"-skærm

Jeg håber I kan hjælpe mig med denne hyggereparation af en 17" skærm.
(-:

Skærmen:
Zitech 121333 (den kendte 17" med højttalere)
aka LG Z776S (FCC: BEJMB776B)

Symptom:
Skærmen forsøger at tænde (et relæ tænder og slukker kort tid efter -
igen og igen). Ingen højspænding.

Beskr.:
Jeg ledte efter kortslutninger nær HOT'en og fandt en lille trafo:

Primær -> X  X  <- Sekundær
Primær -> X  X  <- Sekundær
key ->      X

Der står nogle tal og bogstaver ovenpå den, men det ser meget lidt
anvendeligt ud.
Udloddet er der 1,2 Ohm over primær-siden og 0,0Ohm sekundær-siden.
Sekundærsiden er direkte forbundet til basis og emitter på HOT'en.
HOT'en er en Toshiba C5411 (den er ikke kortsluttet udloddet).

Hvad kan evt. have fået denne trafo til at kortslutte ?
Kan den skiftes - hvordan finder jeg en erstatning?

mvh
Nils Emil P. Larsen

Re: Kortsluttet trafo nær HOT i 17"-skærm

Nu er switchmode trafo'er typisk nogen meget lav-ohmede tingester, som du
også lige selv har fundet ud af.
Vi kunne snakke om det, hvis der var forbindelse mellem primær og sekundær
viklingerne.
Nu hvor du så sidder og ærgrer dig over at være gået i denne "fælde", så
prøv at checke om ikke det er en fejl på switch-transistoren (den store der
driver linietrafoen).
Er den død, så test for dårlige lodninger i området, test for dårlige lytter
(skift dem evt.), og prøv så med en ny swtichtransistor

Og ja - højspændingstrafoen skal også måle ret kortsluttet på de fleste
vindinger :-)

/Morten

Re: Kortsluttet trafo nær HOT i 17"-skærm

Ja - æv....

Jeg prøver at finde den.

Jeg må finde en anden strategi (og holde op med at lede efter
kortslutninger "i blinde").

Tak for hjælpen.

mvh
NE