Kortslutningsmotor strømtræk

Ok, det her er måske lidt mere stærkstrøm end vi er vant til her...

Jeg har lige skiftet kondensatoren (10uF/450V) på en motor til en
søjleboremaskine. Der står intet på motoren, men vil skyde på den er på
4-500W, den vejer 7.5kg. Nu kører den fint med en variotrafo. Op til omkring
130-140V trækker den nogle hundrede milliamps, men ved højere spænding
stiger strømmen temmelig meget. Og lander på ca. 1.5A ved 230V.

Er det normalt?

Kunne jo være strømmen er reaktiv og ikke afsætter effekt. Synes bare den er
lidt stor når den kører uden belastning. Jeg kører med den uden kilerem, og
den løber OK i lejerne.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Kortslutningsmotor strømtræk

Hvis du kan din "Ohm's Lov"  så er det ganske normalt
--
Jan_stevns

Nu er vi også at finde på Facebook :
Re: Kortslutningsmotor strømtræk

Hvis motoren var ren ohmsk ville strømmen jo bare stige lineært med
spændingen. Det der undrer mig er at den først stiger efter 130-140V. Som en
trafo der går i mætning.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Kortslutningsmotor strømtræk

7.5 kg er lidt på underkanten for en 500W motor. Og må man spørge hvad
du vil opnå med en variotrafo? Motoren hastighed bestemmes af frekvensen
ikke spændingen. Spændingen reducerer kun motorens moment.

Hvad mener du med nogle hundrede milliampere ved 130V? Uden at vi kender
motorens effekt er det temmeligt svært at afgøre om 1.5A ved 230 V er
rigtigt eller forkert. Sådan en motor trækker i tomgang typisk ca.
halvdelen af den nominelle strøm ved fuld belastning. Så hvis det
virkeligt er en 500 W motor kan det sagten passe,selvom jeg synes den
vejer for lidt ...

Cosinus phi falder til 0, når motoren ikke producerer moment, dvs.
strømmen er/burde være næsten 100% reaktiv.

Hilsen
Klaus

Re: Kortslutningsmotor strømtræk

Jeps, det var blot for at teste på en forsigtig måde.

De 4-500W var et løst skud, det kan godt være den er mindre. Har ikke megen
erfaring med den slags moterer. De "nogle hundrede mA" er hvad den trækker
mens jeg skruer op for spændingen, fra det punkt hvor den løber med fulde
omdrejninger, og op til ca. 130V. Når jeg skruer videre op, stiger strømmen
forholdsvis stejlt, så jeg troede der var noget galt. Virker lidt som når
man overskrider mætnings-spændingen på en trafo.

OK, det kunne jeg jo lige kontrollerer med et scop.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Kortslutningsmotor strømtræk

Jeg mente om "nogle hundrede mA" er omkring 200 mA eller 700 mA :-)

Det kan det såmænd godt være, f. eks. hvis det faktisk var en 115V motor.
En mulighed at teste det, kunne være at blokere rotoren, så at den ikke
kan dreje rundt. I den situation burde forholdet mellem spænding og
strøm være proportional - dvs. strømmen ved 130V burde være 130V/230V *
I(230V). Selvfølgelig skal du passe på at motoren ikke bliver for varmt
under det test. Det vil sige nok ikke mere end ca. et minut ad gangen.

Hilsen
Klaus

Re: Kortslutningsmotor strømtræk

Det er 360mA, har jeg lige checket. :-)

Hvis man blokerer den virker den vel bare som en kortsluttet trafo. Så ser
man ikke mætningspunktet fordi kortslutningen dæmper magnetfeltet i kernen.

Nå, men ved nærmere eftersyn viste strømmen sig at være omkring 800mA ved
230V, havde åbenbart målt forkert. Og med scopet kan jeg se at op til 130V
er strømmen i fase med spændingen. Over den spænding begynder strømmen at
komme ud af fase (bagefter, induktivt), men samtidig bliver kurveformen, som
før var pænt sinusformet, tilspidset i top og bund. Meget som en mættet
trafo.

Hm, ja jeg havde faktisk også den tanke at det måske er en 115V motor, men
den oprindelige kondensator var på 450V.

--
Ulrik smed

Re: Kortslutningsmotor strømtræk
Korrekt, men min tankegang var at statoren ikke må går i mætningen under
disse betingelser, fordi det er den normale opstartsbetingelse. Mit
argument er at rotoren ikke er en perfekt kortslutning (der er en vis
modstand i rotoren) og at motoren er designet til at den ikke går i
mætning under disse betingelser. Ideen med at blokere den, var at man
netop tester "tranformeren" under fuld belastning uden at målingen
bliver forstyrret af en rotor som kører med forskelligt slip.

Det synes jeg egentlig lyder ganske betryggende. 360mA ved 130V og 800mA
ved 230V virker rimeligt

Det synes jeg er lidt spøjst. Den burde være meget induktiv. Jeg går ud
fra, at du har målt den totale strøm (altså hovedvikling +
hjælpevikling)? Kan du måske måle strømmen igennem hovedvikling alene?
Jeg spekulerer på om det du beskriver kan være forårsaget af at den
kapacitive belastning i hjælpeviklingen kompenserer for den induktive
del af hovedviklingen. I så faldt kunne det tænkes at motoren, når den
kommer op på sin nominelle spænding bliver rent induktiv, fordi
hjælpeviklingen ikke bidrager længere.

Lyder lidt besynderligt, men var der ikke noget med at en
kondensatormotor har et elliptisk felt, det vil sige strømspidserne
kunne være forårsaget af det momentripple, som sådan en motor har -
altså hvis jeg husker rigtigt.

Det kan alligevel være en 115V motor. Hvis den har været installeret i
Europa, og kondensatoren har været skiftet før, så får man som regel
bare langt nemmere fat i en 450V kondensator.

På den anden side, har jeg været for mange år siden i den situation at
en 115V kondensatormotor fejlagtigt var tilsluttet 230V - fordi folk
troede at det var en 230V motor. Da jeg fik mistanke om problemet
tilsuttede jeg den lige som dig til en vario-trafo - og jeg kan huske at
Amperemetret på vario-trafoen gik helt amok, når jeg skruede op over
måske 150V. Det var en lille motor på ca. 100W, og strømforbruget kunne
knap nok aflæses hvis spændingen var under de 150V. Ved 230V gik nålen
så at sige i det røde felt. Jeg kan desværre ikke huske strømforholdene,
men effekten var så tydelig at alle med det samme var overbevist om at
det faktisk var en 115V motor.

Hilsen
Klaus

Re: Kortslutningsmotor strømtræk

Det har jeg så lige prøvet nu. Den trækker 3A ved 180-190V, blokeret. Det er
hvad min B&O vario kan slæbe, og mine små prøveledninger begyndte at blive
lidt slatne, så jeg skruede ikke helt op. ;-) Men umiddelbart så det ud til
at strøm og spænding fulgtes ad.

Dejligt, så fejler den sikkert ikke spor. :-)

Lyder rimeligt nok. Ja, jeg målte bare den totale strøm. Dog troede jeg at
hjælpeviklingen bidrog hele tiden. Men strømmen i den er måske mindre, så
den ikke går i mætning. Så hvis hovedviklingen går i mætning og trækker mere
strøm, ser man mest dens induktive strøm, og det hele forskydes mod
induktivt. Bare en intuitiv fornemmelse.

Jeg ved det ikke, men det kunne da godt passe med at hjælpestrømmen er
mindre end hovedstrømmen, som så giver et eliptisk felt. Motoren larmer mere
ved fuld spænding, på en 'langsom' lavfrekvent måde. Det kunne måske være
forskellen mellem de 50Hz og omdrejningerne som ligger lidt lavere, pga.
slip. Sammen med momentripplen kunne det give denne langsomme knurren.

Det lignede den originale kondensator, den var med faste ledninger uden
lodning, ført gennem et hul i siden af motoren, uden samlinger. Så jeg
klippede ledningerne tæt på den gamle kondensator, og loddede dem på den
nye. Den sidder i en 'metalbobbel' placeret over hullet.

Hehe, det lyder en del voldsommere end det jeg ser her. Tendensen er lidt
den samme her, men slet ikke så stor.

Jeg tror jeg smækker den på boremaskinen igen, det kan være den har godt af
at få lidt load fra kileremmen.

--
Ulrik Smed
Aarhus