kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

Hej.

Hvordan regner jeg på kortslutningsenergien i en lyt?

Jeg har flg opstilling.

fotolyt på 120uf/330V

Lytten kortsluttes via en wolframelektrode imod en poleret overflade.
Krateret studeres under mikroskop.

Lytten lades til forskellige spændinger:

300v
285V
200V
150V
100V
60V

Hvordan regner jeg ud hvilken energi jeg bruger til at "sprænge" krateret i
den polerede flade med?
Eller bare hvor stor energi der er opmagasineret?

MVh
Henrik

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?
Har gravet en formel frem:
Husk på dette er teoretisk beregnede.

Energiindhold = ½ x U^2 x C = [Ws]
U indsættes i volt
og C i farad.

-Bo-

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

Jeg er lidt nysgerrig:  hvad er ideen bag den polerede overflade.?

Det lyder lidt teoretisk.  Skal det bruges til noget i "det virkelige
liv".?

Det er vist vanskeligt, men som en anden kommer frem til: Energien er
proportional med spænding i 2. potens.

Du skal regne på energien der skal til for at smelte metallet. - Så
langt kan jeg hjælpe dig.
Du kan helt sikkert finde formler for det på nettet. Men husk at trække
den energi der til at opvarme luften.  Og husk at tage hensyn til omg.
temperatur, og evt. luftstrøm.  Det køler.

Du kan måske få bedre svar i gruppen dk.videnskab. Dit spørgsmål hører
hjemme der.

Mvh. Jørgen

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

Efterligne virkeligheden ;-)

Ja, jeg tester reaktionen på strømgennemgang i lejeoverflader.

Ok, det vil jeg måske prøve.

Mvh
Henrik

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

Spørg en vindmøllegeneratorkonstruktør. Det ved de _alt_ om.....

Jeg har set en håndfuld billeder. Der ser sjovt ud med de der brændte
huller i den eller helt glatte overflade på både ruller ("kugler") og
hus.

Desuden "æder" det fedtet i lejerne.

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

Yep, det ved jeg. Forskellem mellem deres problem og mit er at jeg kører ca.
110x langsommere, og det er derfor ikke helt samme skade der er tale om(tror
jeg ikke)

Billeder man kunne få lov at kigge på?

Mvh
Henrik

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

90 rpm ?

Sikkert samme skader som lynstrømme i hovedlejer...

Pas, jeg skal undersøge - men jeg tvivler.

I hvilken forbindelse skal du bruge det ??

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

Ifbm mit job.(nævn ikke noget med at tage arb. med hjem!) ;-)

Har noget grej der viser sjove fejl. Der sidder en kæmpe frekvensomformer i
den ene ende, og der opstår måske nogle ødelæggende strømme, men jeg tror de
første skader(der hvor det hele opstår) er meget mindre end når skaden har
været der nogen tid. Derfor er det et skud i blinde.

Så jeg synes egentligt det kunne være int. at grave lidt i det, også udfra
et materialesynspunkt.

Jeg har allerede en lille opstilling der kan mishandle sådan en fin
overflade på det groveste ;-)

Dernæst blev jeg hooked på at få svar på om der er tale om nævneværdige
materialeforandringer, feks mikrorevner som følge af en lokal skørhærdning
lige der hvor gnisten har været trukket.

Det er præcist som da jeg startede med elektronik for snart mange år siden.
Er lige tilpas "dum" på området til at jeg bliver møgstædig, og vil have et
svar. Også selvom det ikke har noget med fejlen at gøre.

Mvh
Henrik

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

Det er vi nogle der gF8%r.

SE5% finder man en hobby, hvor man kan koble _helt_ fra (min kan du
mE5%ske gE6%tte :-)

Billede, tegn, fortE6%l...

Klaus

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at glemme det. du skal kende den indre
modstand i kondensatoren. den kaldes ESR. men ellers bør du sætte en 0.01
ohms modstand på så du kan måle strømmen. du skal samtidigt have en probe
over punktet du gnister for at kende spændingen. derfra kan du så beregne
hvor meget energi du har afsat.
du kunne også nøjs med at gøre som dem der svejser nøjs med at snakke om
hvormange A der løber. det bliver vel max 50A ved 300V

Jacob

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

Det kan næppe gøre det. Jeg har et par blitzrør kørende i en
opstilling med 1R i serie med en 1000uF/450V lyt, og en 0R01
målemodstand i bunden. I de første 1,1mS gør der 250Ampere i røret som
kan regnes som en ideel zener på 90V.

Gør jeg min 1R modstand mindre stiger strømmen, jeg har prøvet eet
blink uden modstand, røret overlevede men det sagde godt nok "KLONK" -
strømmen fik jeg ikke målt.

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

jo men her har du jo en spænding på 90V over "pæren" og 250V over din en
ohms modstand og 2.5V over din måle modstand. den resterende spænding går
til inde i kondensatoren. dens indre modstand kan du så beregne.
den enohms modstand er der gun for at man skal kunne måle strømmen. det er
de færeste der har 0.001 eller blot 0.01 ohms måle modstande liggende.

Jacob

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

Mon dog så ikke også kortsluningsstrømmen vil være langt større end de
50A du omtaler?

0,01 Ohms modstande er da ikke et prolem, køb dem ved RS

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

Nej, min 1-Ohm er der IKKE for at måle strømmen. Det gør jeg over min
0R01 der sidder i bunden af opstillingen. !-Ohm modstanden er for at
få en _kendt_ strøm i røret, her 250Ampere, og så kan det lyse i
længere tid, jeg kan faktisk holde "liv" i røret i 5mS - men tit
slukker jeg det nu inden.

Og med en blinkfrekevns på ca. 4Hz i snit og der skal lades mellem
blinkene, men ikke under udladning, er det et jævnt spændende kredsløb
;-)

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

Det er et godt langt blink  :-)

I lamperne man bruger ved vejarbejder og lign. er der ingen begrænsning på
udladningsstrømmen andet end ESR i lytten. :-o  Det lyder voldsomt,
lysudbyttet er højt, og kondensatorlevetiden relativt kort. Natsænkning af
lysstyrken foretages ved sænkning af ladespændingen. Ret primitivt  :-/

mvh
Orla

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?
On Fri, 12 Aug 2005 09:27:13 +0200, "Orla Pedersen"

Jeps. Modstanden er også monteret på en kæmpekøleplade. Men det er
ikke det værste, det er at slukke røret på det rette tidspunkt. Det er
ikke simpelt.

Jah, jeg har en "lille" FET i serie med røret - den bruger jeg så til
at slukke med når jeg har fået lys nok.

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?
2E%..

Hej Ole

Hvorfor lader du ikke "bare" (MOS)FETene om at strF8%mbegrE6%nse? Hvis20%
gate-spE6%ndingerne har samme tE6%rskelvE6%rdi vil de parallelkoblede MOS=
FET20%
med tilstrE6%kkelig lav spE6%nding fungere som konstantstrF8%mgeneratorer=
:-).20%
Og MOSFETene er vel sE6%rdeles egnet til kF8%leplademontage?

-

Du skrev ogsE5% at rF8%ret virker som en 90V zenerdiode (nE5%r det er20%
ionieret). Kunne man sE5% ikke bruge alle MOSFETtene som en stor20%
parallelkoblet step-down konverter? SE5% burde energien bliver udnyttet20%
mere effektivt?

Du skal nok have ret mange spoler i step-down konverterne - f.eks. 1 per =

MOSFET?

-

I princippet burde du kunne trE6%kke 230V*16A*3 fra elnettet og steppe de=
n20%
ned til 90V og ca. 120A kontinuert - rF8%ret holder nE6%ppe lE6%nge...?

Du kunne mE5%ske holde ioniseringen ved lige via selvsamme step-down20%
konverter (eller een) og sE5% i 5mSek pulser give den 100+ A?

mvh/Glenn

Re: kortslutningseffekt i elektrolyt,hvordan beregne?

Den går ikke. Peak effekt i modstanden er over 50KW (!) - modstanden
kan tåle det, FETen ikke.

Jo. Men PWM og 250A er ikke noget jeg lige brygger sammen. Her skal
man vist være forberedt på en del smeltede komponenter inden man er
færdig.

Jah.

Røret skal have min. 500VDC over sig for at tænde sikkert. Det klarer
jeg ved at have en lille ekstra forsyning på 300V jeg stabler oven på
den anden, med en antiparallel diode over udgangen så den ikke dør ved
udladningen.

SMPS og så store strømme er jeg ikke lige frisk på at lave.
> [...]
krateret i
 > den polerede flade med?
 > Eller bare hvor stor energi der er opmagasineret?

-spændendne projekt. Lyder som noget forskning i materiale teknologi ?

evt kontakt mig direkte på post-at-sidebanne-dot-dk