Kortslutning via seriel port?

Hej gruppe.

Et lille simpelt spørgsmål:
Kan man lave en kortslutning (kontakt funktion) via 2 ben i seriel
porten?
Ideen med det er, at styre et elektronisk kiprelæ, der igen skal
tænde/slukke en lampe. Jeg har tænkt mig at bruge Girder til det...
Nogen erfaringer?

/ole bak
*Indsæt selv @ ved svar på e-mail*

Re: Kortslutning via seriel port?

Hvad mener du med kortslutning?? Jeg mener der i en serialport er 12V+ og 0v
right??

et kiprelæ kan ikke tåle at have konstant spænding, men når der er spænding over
relæet´ så er det jo ikke en
kortslutning fordi der er modstand i relæspolen

Re: Re: Kortslutning via seriel port?
On Sun, 7 Dec 2003 20:07:34 +0100, "Bjarke Hansen"

right??
Bare som et tryk på en ringekontakt... Alsså en kortvarig forbindelse
mellel et ben og stel

/ole bak
*Indsæt selv @ ved svar på e-mail*

Re: Kortslutning via seriel port?
"Ole (8900)" <ole.l.bak#mail.dk> skrev i

Jeg tror ikke du kan trække et relæ direkte fra en comport, men du kan bruge
din comport til at styre to transistore og så lade dem trække relæet.

De to udgange er pin4 DTR og pin7 RTS.
Når signalerne er aktive vil der være fra 5V til 15V
Du skal også bruge en stel, den er på pin5.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg skal ikke trække et relæ. Jeg skal blot bruge en kortslutning
mellem 2 punkter som derved aktiverer et kiprelæ...

/ole bak
*Indsæt selv @ ved svar på e-mail*

Re: Kortslutning via seriel port?

Så skal du montere en optokobler på foreslåede ben med en passende
formodstand. På "den anden sode" skal den så trække kiprelæet. MEN -
hvor meget strøm trækker kiprelæet ???

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Re: Kortslutning via seriel port?
"Ole (8900)" <ole.l.bak#mail.dk> skrev i
bruge

Jeg tror dette kan bruges:
http://peteropfinder.dk/_newsbin/comrelae.html

--
Hilsen
   Peter N Petersen

--
Calle

Re: Re: Kortslutning via seriel port?

Planen er den, at jeg ved hjælp af en standard remote, kan aktivere et
plugin i Girder, som derefter giver en pult/kortslutning til en
kontaks i et kiprelæ. PC-porten skal ikke trække noget, da kiprelæet
har egen psu.
Har været inde på "opfinderens" hjemmeside", og der ser ud til at være
noget som kan bruges. :)

/ole bak
*Indsæt selv @ ved svar på e-mail*

Site Timeline