Kort tryk til langt tryk

Jeg har en TomTom navigator, som jeg er ved at integrere i min bil. Ikke
montere på sugekop - men integrere!

Den bliver taget ud af sit kabinet, og skærmen monteret separat, så den
vipper frem, når den skal bruges.
I den forbindelse har jeg ikke adgang til den normale on/off switch i toppen
af kabinettet, men kunne i stedet tænke mig at navigatoren selv tænder, når
displayet vipper frem - f.eks ved at den undervejs passerer en microswitch.

Sagen er at TomTom'en vil have et langt tryk for at tænde og et igen for at
slukke. Min microswitch vil kun give en kort puls. Findes der en færdig
komponent (et microrelæ eller lignende) med forsinket frafald, eller en
lille timerkomponent der kunne styre et almindeligt microrelæ? - Eller må
man selv konstruere noget? - Den nuværende switch på navigatoren ser ud til
at være 2-polet.

Jeg er uddannet stærkstrømsingeniør, og selvom jeg har en hæderlig
fornemmelse for Ohms lov, så har jeg ingen elektronikforstand.

Er der nogen der kan hjælpe?

Erik

Re: Kort tryk til langt tryk

AMV, Astabil Multi Vibrator, fx LM555. Sø på Google og du skal finde :)

Re: Kort tryk til langt tryk

Er det google maps du tænker på? :-P

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Kort tryk til langt tryk

Er du så heldig at man skal holde knappen inde ind til tomtom'en slukker
eller tænder?

I det tilfælde ville jeg nok lave det som en xor, hvor den ene indgang
er bundet til tomtom'ens interne strømforsyning og den anden er sat til
en microswitch der er tændt når skærmen er fremme.

Udgangen af xor gaten skal sættes til at trykke på knappen så længe
tomtom'ens status ikke passer med switchen.

På den måde vil tomtom'en ikke kunne komme ud af sync ved at misse et
signal fra switchen.

Hvis du vil genbruge lidt stærkstrømsviden kan du sagtens bygge en xor
med et to omskifter relæer, det ene kan evt. være din microswitch.

Observer disse to kontaktsæt:

            /o----\ /----o\
    A-----o/       X       \o----B
             o----/ \----o

A og B er hvor du tilslutter tomtom'ens onoff knap.

Det ene kontaktsæt er din microswitch.

Det andet tilhører et lille nøjsomt relæ som forsynes (med parallel
diode) direkte fra et passende sted inden i tomtom'en (eller også drives
det af en transistor med en passende formodstand).

Re: Kort tryk til langt tryk

Det må være fordi din TomTom enten passerer for hutigt forbi, eller den
pal du har til at stikke ud og trykke på Microswitchen er for smal.

Masser, det hedder en "one-shot". en 555'er kan bruges til det.

Jeps, gør det med mekanikken i stedet.

Hvordan sikrer du dig at den slukker korrekt, så den ikke er tændt når
den er nede og slukket når den er oppe ???

Re: Kort tryk til langt tryk

Tak til alle for inputs. Det gav jo lidt stof til eftertanke. Specielt for
muligheden af at displayets vippefunktion kommer ud af sync, så det slukker
når det kører ud og vice versa.

En LM555 er bestemt en mulighed kan jeg se. Blot har jeg næppe
forudsætningerne for at lave en anvendelig konstruktion.
Jeg står med 12VDC forsyningsspænding. skal have input fra en ekstern
microswitch samt 2-polet output til Tomtom'en. Det lyder som om der er brug
for lidt forskelligt spændings- og effekt-håndtering. Et microrelæ og lidt
forskellige andre småkomponenter gætter jeg på...

Xor gaten er ikke dum. Den kræver blot at jeg kan finde et sted på
TomTom'ens print hvor jeg kan detected at den er tændt, og at jeg kan
belaste dette punkt med et microrelæ (evt. via en transistor) uden at noget
brænder af. Og her kommer min manglende elektronikviden i spil. Som jeg
forstår det skal min eksterne microswitch så stå i én position for 'display
åben' og den anden position for 'display lukket'. Men det kan godt lade sig
gøre.

En anden mulighed, der faldt mig ind, som jeg lige skal have testet, er hvad
der sker hvis jeg permanent kortslutter Tomtom'ens egen switch, og så styrer
on/off på forsyningsspændingen til navigatoren i stedet. Så vil den jo helt
sikkert slukke, når den kører ind, men vil den tænde af sig selv, når den
atter får forsyning? - og er den designet til at kunne tåle at miste
forsyningen, uden at køre sin shutdown rutine, og kan den tåle at stå med
permanent signal på on/off switchen når den er tændt?

Jeg tror ikke rigtig på en mekanisk løsning, for jeg har ikke indflydelse på
vippetiden, og kan derfor ikke sikre mig at min microswitch påvirkes i
korrekt tidsrum. Årsagen er, at vippemekanismen allerede findes i bilen. Den
er monteret med et planforsænket askebæger under radioen i midterkonsollen.
Når man trykker det ind og slipper, vipper det ud i en jævn dæmpet
bevægelse - hængslet forneden. Når man tager indsatsen til askebægeret ud,
passer Tomtom displayet direkte på som 'låg', og GPS'en vil derfor kunne
lukkes væk, når den ikke bruges - og når bilen holder parkeret.

Tomtom'en kræver et tryk på ca 3 sekunder for at tænde, og et tryk på 1-2
sekunder for at slukke. Det er samme knap man bruger. Det er en trykknap,
der returnerer til sin udgangsposition efter tryk.

Bliver det for langhåret, er der selvfølgelig muligheden for at flytte
on/off trykket ud ved siden af display'et, så det kan betjenes manuelt når
apparatet er vippet ud. Så kan man jo også have display'et vippet ind, uden
at det slukker - og stadig høre den talte vejledning. Hmm...også en
mulighed.

Har I flere inputs til projektet er I velkomne.

Erik

Re: Kort tryk til langt tryk

Jeg er ret sikker på at du sagtens smide et reed-relæ direkte på den
interne forsyningsspænding, de kan fåes så "små" at selv en CMOS udgang
kan trække det.

Bare sig til, en BC547 + 4k7 formodstand skal du nok finde ud af at
skrue sammen:)

Der er et fint lille diagram her:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/relays/relay5.gif

Se bort fra navnet på NPN-transistoren, en BC547 el. er nemmere at få
fat på.

Størrelsen på R1 er bestemt af spændingen du finder inden i tomtom'en,
4k7 er fint til 5V, men virker sikkert også fint til 3V.

D2 har jeg ikke set nogen bruge, men den skader nok ikke.

Ja, den kunne f.eks. sidde så den er trykket ind når skuffen er lukket.

Re: Kort tryk til langt tryk
I 76E telekonrøret sider der en positionsswits der slukker microfonen når
røret holdes vandret!

mvh Søren

Site Timeline