Konvertering fra analog til diskret overføringsfunkion

Hej,

Hvordan konvertere jeg en analog overføringsfunktion til en diskret
overføringsfunktion? F.eks. et lavpas filter eller lign.?  Jeg ønsker at det
digitale filter skal have samme frekvens og fase karakteristik som det
analoge.

Jeg ved at det måske er et lidt stort spørgsmål, så en henvisning til et
sted, hvor jeg kan læse om det, ville også være godt.

mvh
Michael

Re: Konvertering fra analog til diskret overføringsfunkion

det

Realtid vil være godt, men ikke et krav. Jeg har en eller anden analog
overføringsfunktion i Laplace domænet, der skal foldes på et (måske realtid)
lydsignal. Ideen er at afprøve forskellige former for delefiltre til
højttalere - så at sige eksperimentere med delefrekvenser og filterordener,
før et filter med ægte komponenter bliver brugt...

Det vil jeg prøve at kigge på.

Mange tak
Michael

Re: Konvertering fra analog til diskret overføringsfunkion

at
realtid)
filterordener,

Det letteste er vel blot at sende en implus igennem dit filter, og sample
output. Når værdierne er næsten nul stopper du. De værdier du samlede op
bruger du som koefficienter til et FIR filter. Det bliver måske 1000 eller
5000 elementer langt, men til dit formål bør det være ligegyldigt. Dine FIR
koefficienter kan du direkte folder på et musik-stykke, og lytte til
resultatet bagefter. Skal du lave et fler-kanals system sender du blot
musikken igennem hvert filter, gemmer resultatet, og afspiller de 4/6
kanaler igennem 2/3 forstærkere direkte tilsluttet til dine
højttaler-enheder.

Jørn

Re: Konvertering fra analog til diskret overføringsfunkion
Når du skriver at du har en analog overføringsfunktion gå jeg ud fra at det
er i s-domænet. Det du egentlig ønsker er vel en overføringsfunktion i
z-domænet, der kan skrives om til en implementerbar differensligning.

Der er flere måder at gøre det på, men en velkendt metode er at bruge
"bilinear transformation".

Hvis du er bekendt med Matlab, så kan funktionen "bilinear" benyttes til
omskrivningen, men du kan også gøre det med blyant og papir.

Prøv at søge på "bilinear transformation" på google.

Hvad er overføringsfunktionen?...så kan jeg da finde dine digitale
filterkoefficienter.

--
Peter Haslev
M.Sc.E.E in Digital Signal Processing
Re: Konvertering fra analog til diskret overføringsfunkion

det

Ideen er at jeg kan afprøve forskellige filtre med/uden sugekredse, med
forskellige filterordener og forskellige afskæringsfrekvenser for at kunne
finde et godt (det bedste?) arbejdsområde for en given højttaler enhed - jeg
tror at jeg vil kigge lidt på bilinear transformation (jeg blev undervist i
skidtet for 5-7 år siden, men har aldrig brugt det til noget...)

Det kan også være Jørns løsning med at sende en impuls gennem mit filter er
en god idé - mindre analytisk, men sikkert fuldt tilstrækkeligt til mit
brug.

Jeg takker alle der har svaret mig.
Michael

Site Timeline