konvertering af +/- 15v dc

Jeg vil gerne kunne tilslutte mit klaver til min mixers psu, og derved
spare en adaptor.

Er den een, som gider lave et diagram og en komponentlist til
følgende:

Jeg har en strømforsyning, som giver 15v DC + / - og 0, og jeg skal
have  12 v DC almindelig ud. Der skal kunne trækkes ca. 20 watt..

Hvordan klares det?

Jeg vil også gerne have min multieffekt på, men den har en adapter,
der giver 9 volt AC ud, så jeg skal først splitte den ad, for at se,
hvilken spænding den arbejder ved. Men måske man kan indpasse det i
diagrammet også. Jeg kender ikke lige den arbejdsspænding, men mon
ikke det er 10-12 volt?

Psu til mixeren er rigelig stor, da den er beregnet til at trække
andre +/- 15v dimser.

Claus

Re: konvertering af +/- 15v dc

En 7805 af typen der kan klare store effekter.

Re: konvertering af +/- 15v dc

hmm.. eller en 7812 måske ??

Kasper

Re: konvertering af +/- 15v dc

Doh (Homer Simpson style)

Selvfølgelig :-)

Spændingstabet over den vil kun være 3 volt og derved vil der kun
afsættes 4-6W i den.

Re: konvertering af +/- 15v dc

Uheldigvis faldt Klaus D. Mikkelsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

Se også mit andet indlæg..

Mon det ville være bedre at sætte en 7812 direkte på trafoen (med
ensretter) :-.) og så en passende lyt, sådan at jeg kører helt uden om
mixerens 15v kredsløb?

Hvor meget egeneffekt er der i en 7812?

Claus

Re: konvertering af +/- 15v dc

Ikke, hvis der er effekt nok til rådighed på 15 volten.

Egeneffekt ?

Du mener tab, ikke særligt meget.

Re: konvertering af +/- 15v dc

Uheldigvis faldt Klaus D. Mikkelsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

Ja, det var dårligt formuleret. Hvor mange watt bruge den selv - ud
over dem, der går igennem den.

Hvis jeg trækker 20 watt, hvad er så det samlede forbrug?

Claus

Re: konvertering af +/- 15v dc

Må jeg endnu engang anbefale http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Som bl.a. viser følgenden ved L78S12CV:
Power input: 25.2 W
Power loss in IC: 5.13 W
Power to load: 20 W
Efficiency: 79.6 %

Re: konvertering af +/- 15v dc

Nå er vel ikke det svar på det han spør om...

Mener svaret er ca 1mA, alltså 15mW egenforbruk ved 15V inn.

Re: konvertering af +/- 15v dc

Og det er et forkert svar, ifølge databladet er det typisk omkring 4 mA og
max 8 mA og ovenstående beregninger bruger 8 mA.

Re: konvertering af +/- 15v dc

Det har du rett i, mitt tall var fra feil utgave.
Egenforbruket er altså ubetydelig i denne sammenhengen.

Re: konvertering af +/- 15v dc

20 Watt + det tab der skal være over den (4-6 Watt) + et meget lilel
egetforburg, måske 0,1 watt eller lignende.

Re: konvertering af +/- 15v dc

Prøv at tage et kig på f.eks 78S12 spændingsregulator den kan klare 2A
altså 24 Watt. (hvis du vil trække op til 20 Watt, så monter en køleplade på
den)

Jo, det er sikkert ikke helt tosset at den kører på 12V DC,
da det passer meget godt efter ensretning af de 9V AC.

Jeg vil umiddelbart tro at du også kan bruge 12 DC på den,
men check hellere inden du tilslutter noget til den, det ville
jo være ærgeligt at futte noget af.

Mvh
Gert K.

Re: konvertering af +/- 15v dc

Prøv at downloade http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

og find siden "Power supply", den kan hjælpe dig med diagram og stykliste.

Re: konvertering af +/- 15v dc
Hej Claus,

Og så var det at jeg tænkte klaver/PSU ??? mens jeg kiggede hen på mit
eget klaver... Men der er selvfølgelig noget der hedder et elektrisk
klaver (bare ikke det der først faldt mig ind :)

Hvis du vil udnytte den fuldt, skal du begynde ved trafoen. Check om den
er med midtpunktsudtag eller med to separate vindinger og ensret efter
det.
                                     ______
| (--------|>|--+---+-----------+---| 2A+  |---+---O +V
| (      1N5404 |   |   100..  _|_  |_reg._|  _|_
| (_____        |  _|_  220 nF ---     |     [___]
| (    |        | [___]         |      |      ___ 10..22µF
| (    |        |  ___ 4'700 µF |      |       |
| (--------|>|--+   |           |      |       |
       | 1N5404     |           |      |       |
       +------------+-----------+------+-------+---O Stel

Hvis du får brum igennem kan du tilføje følgende:

        Drosselspole
--O +V -----UUUU---+---O (ny) +V
                  _|_
                 [___]
                  ___

--O Stel ----------+---O Stel

Spolen skal tåle ~2A.

Sikkert, men det er jo svært at indpasse en evt. afvigende spænding før
man kender den ;)

Vil det sige at den stadig skal give +/-15V ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, den skal jo forsyne min mixer også...

Kan man forestille sig, at hvis jeg trækker ca.  1-2 amp mellem 0 og
+, at den kan ændre spændingen til mixeren?

Umiddelbart lader den til at være stabililseret, fordi der sidder en
del lytter, et stor trans, jeg ikke kan se nummeret på, og  fire 7915
i, så den må jo stabil, fordi  der er intet i selve mixeren.  Der er
tre udtag fra trafoen, jeg har ikke målt på den. Forresten er der også
et 42v phantom udtag i psu'en, måske det er det, transen er til.

Samtidig er psu'en til mit klaver ikke andet end en trafo, en stor lyt
og fire dioder, så der må være noget brum/stabilisering indbygget i
klaveret. Så jeg regner ikke med, at det med brum er særlig kritisk
for klaveret.

Den nominelle spænding til klaveret er 10-12 volt. Jeg har
selvfølgelig prøvet at køre det på de 15v, men spørgsmålet er bare, om
det kan holde til det i længden. Tomgangsspændingen på adaptoren er
13.3 volt, jeg har ikke målt den ved brug. Klaveret er opgivet til at
bruge 24watt. Men jeg bruger aldrig de indbyggede højtalere og
forstærker, så jeg regner ikke med, at forbruget er særlig stort,
måske kun 10-12 watt...

Re: konvertering af +/- 15v dc

af en ordbog skrevet:

Prøv at se efter i "klaveret" om der ikke allerede sidder en
spændingsregulator ... det kan være du slet ikke behøver at sætte en ekstra
på. Hvis du kender den og kan måle strømforbruget kan man jo regne ud, om
den får for meget effekt eller ikke.

/Preben

Re: konvertering af +/- 15v dc

Uheldigvis faldt Preben Friis over tastaturet og skrev derved
følgende:

Det bliver ikke lige forløbig. Det er ikke nemt at splitte disse
keyboard ad, og det er ikke noget jeg har planer om, så længe det
virker. Det er hundedyrt :-)

Claus

Site Timeline