"konvertere" 0/12v til 5/0v (aktiv høj til aktiv lav, trigger output på receiver til standby input på effektforstærke...

Jeg har en Thule 150W effektforstærker som har en 5V standby indgang,
som slår den i standby når der sættes 5V spænding på den.

Pt. styrer jeg den fra en Squeezebox via headphone udgangen med det
såkaldte "PowerSwitch II" plugin (som jeg selv har modificeret), der
giver 5V når squeezeboxen er slukket og 0 når den er tændt.

Jeg påtænker at købe en Marantz surroundreceiver som jeg vil koble ind
mellem Squeezeboxens udgang og effektforstærkerens pre out - og i den
forbindelse ville jeg gerne kunne lade effektforstærkerens standby følge
surround receiverens standby.

Jeg kan i manualen se at den har en 12v DC trigger som kan sættes til at
  sende 12V ud når bestemte signalkilder er valgt, men vist ikke noget
den anden vej... Dvs. når receiveren giver 12v på DC triggeren skal
effektforstærkeren have 0v på standby indgangen. Omvendt skal
effektforstærkeren have 5v på standby indgangen når receiveren slukkes.

Jeg har tænkt over hvordan jeg laver en løsning som kan dette, smartest?
De 5 volt kan tappes fra en USB port i et af mine andre apparater, eller
fra squeezeboxens PSU, og med de 12V fra receiveren kunne jeg styre et
relæ som slukker for de 5v når der modtages spænding fra receiveren og
lader de 5v passere, når der ikke er...

Er dette den smarteste (nemmeste, billigste, mest sikre) løsning? Og
hvad hedder den type relæ jeg skal bruge til formålet?

På forhånd tak...

Re: "konvertere" 0/12v til 5/0v (aktiv høj til aktiv lav, trigger output på receiver tilstandby input på effektforstærker )

Relæ er klart den letteste løsning - alterativt en optokobler.

Relæet er et almindeligt relæ med en eller flere omskifterkontakter.

Re: "konvertere" 0/12v til 5/0v (aktiv høj til aktiv lav, trigger output på receiver tilstandby input på effektforstærker)
Jeg vil nu mene et relæ er ret brutalt til den opgave...
Desuden - kan udgangen på forstærkeren overhovedet klare at håndtere de
strømspidser der kommer når relæet brydes?? og hvad med strømmen når relæet
er trukket??
som minimum skal der da kobles en diode over relæet...

en optokobler er da helt klart at foretrække... det er da langt fra givet at
en eller anden tilfældig udgang kan håndtere et relæ...

mvh
Rasmus

Re: "konvertere" 0/12v til 5/0v (aktiv høj ti l aktiv lav, trigger output på receiver tilstandby input på effektforstærker)

I manualen står der bare:

DC OUT (DC TRIGGER)
External devices can be controlled from the unit
by connecting them to the DC OUT terminal (12 V
44mA max)

Og så er der en opsætningsvejledning i hvordan man får denne DC out til
at være høj når bestemte indgangskilder er valgt...

Re: "konvertere" 0/12v til 5/0v (aktiv høj til aktiv lav, trigger output på receiver tilstandby input på effektforstærker)

følgende er et godt og enkelt bud på dit spørgsmål:
http://peecee.dk/upload/view/137488

bare lige hurtigt flækket sammen...
trækker ca. 10 mA fra udgangen...

mvh
Rasmus

Re: "konvertere" 0/12v til 5/0v (aktiv høj til aktiv lav, trigger output på receiver tilstandby input på effektforstærker)

glemte lige at sige at jeg ville være forsigtig med at koble 5 V fra et
andet apparat ind på samme potentiale som din effektforstærkers...
brug en 5V DC-DC - så har du alle potentialer adskilt...

Re: "konvertere" 0/12v til 5/0v (aktiv høj ti l aktiv lav, trigger output på receiver tilstandby input på effektforstærker)

Hvad hedder sådan en dims?

Ser fint ud dit diagram, kan du tegne den ind?

Re: "konvertere" 0/12v til 5/0v (aktiv høj til aktiv lav, trigger output på receiver tilstandby input på effektforstærker)

5 V DC-DC converter...
kan ikke lige huske hvad den jeg plejer at bruge på arbejde hedder...
kan svare dig på det i morgen...

Re: "konvertere" 0/12v til 5/0v (aktiv høj til aktiv lav, trigger output på receiver tilstandby input på effektforstærker)

Hvis der må laves stel mellem de to apparater, så kan man bare bruge en
transistor i stedet for optokobleren. Der er jo sikkert stel mellem dem i
forejen, men en ekstra stel kunne give en brumsløjfe hvis man er uheldig.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: "konvertere" 0/12v til 5/0v (aktiv høj ti l aktiv lav, trigger output på receiver tilstandby input på effektforstærker)

Altså receiveren skal jo forbindes til effektforstærkeren via dens Pre
out, så der gætter jeg på at de er stelforbundne via RCA kablet?

Og receiveren er forbundet via HDMI og evt. coax digital med den
afspiller hvorfra jeg får 5v via USB, så hele lortet er vel
stelforbundet i forvejen?

Er der så overhovedet nogen fordel ved en optokobler eller er et relæ
lige så godt?

Re: "konvertere" 0/12v til 5/0v (aktiv høj til aktiv lav, trigger output på receiver tilstandby input på effektforstærker)

Ja, det er de ganske sikkert.

Jeps. Dog er coax digital ofte adskilt med trafo.

De er begge to galvanisk adskilte, og det er sikkert slet ikke nødvendigt.
Jeg ville blot prøve med en transistor i stedet for optokobleren. Den kan
indgå i samme diagram uden ændringer. Den modstand der driver lysdioden i
optokobleren, skal blot forbindes til basis.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: "konvertere" 0/12v til 5/0v (aktiv høj til aktiv lav, trigger output på receiver tilstandby input på effektforstærker)

NME0505S bare søg på det så vælter det frem med datasheets på en 5V DC-DC 1
W converter

mvh
Rasmus

Site Timeline