kontrolpanel til Thermex Emfang

Hej NG

jeg er den lykkelige ejer af et Thermex frithængende emfang "Model 306." Det
er idag 5 år siden jeg købte emfanget med det fungere (fungerede) stadig
upåklageligt.

Sidste fredag da konen stod midt i aftensmaden ville motoren på taget ikke
længere suge. Det viste sig, da vi tog panelet til styring af sugestyrke og
lys ud, at der var brændt hul gennem printet.

Se disse 2 billeder:
http://tradings.dk/panel/1.jpgog
http://tradings.dk/panel/2.jpg

Som der kan ses på billede 1, er der en "ting" som er brændt over og af
printen. Hvad det er for en ting ved jeg ikke (gæt: modstand..?).

Jeg ringede så frisk til Thermex for at få et nyt panel... Og var ved at
falde ned af stolen da de gav mig prisen på kr 1200 + forsendelse og
ekspedition... Så jeg har takket nej i først omgang og kaster mig ud i dette
reparationsprojekt.

Mit spørgsmål er så langt om længe: Hvordan laver jeg selv en ny printplade
og kan jeg i det hele taget det? Kan nogen se hvad det er der er brændt af
printpladen?

Jeg håber på lidt hjælp, så jeg kan spare 1300-1400kr.

På forhånd tak.

Kenneth Østergaard

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang
Hey

Prøv at poste nogle billedere lidt tættere på stedet hvor der er sket
noget... det er ikke nemt at se

Printbanerne reperes med Tråd / ledning af passende tykkelse for
strømmen.....

komponenten må jeg se lidt nærmere på for at kunne idendificere

normalt sker dette pga dårligforbindelse i printet og så brænder det bare
mere og mere som det kommer til at gnistre

--
Mvh Kasper

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang

og

Du skal nok regne med at begge Triac eller hvad det nu er, også et røget.

--
Tom

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang

Det tror jeg ikke for var de kortsluttet, så havde det bare sprunget
sikringen....

Men muligheden er der....(tror de ville flække i så fald)

Kasper

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang

Næh, for så ville der bare være fuld knald på blæseren.

Klaus

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang
Hej og tak for de foreløbige svar. Jeg vil tage nogle flere billeder når jeg
kommer hjem. Så bliver det forhåbentlig nemmere at se hvad der er smeltet.

Jeg vender tilbage hen på eftermiddagen :)

Kenneth Østergaard

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang
Jeg tog panelet med ind til Elektronik-Lavpris og fik dem til at se på den.
Der var blot tale om en ledning der var smeltet.
Nu kører emfanget igen. :)

Kenneth Østergaard

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang

Ikke hvis det er til styre benet.. kan ikke lige huske hvad den hedder på en
triac... ))):

Kasper

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang

en

Gate

--
Tom

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang
oki var ikke sikker (:

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang
Her er resultatet af lidt klatlodning...
Jeg skrabte lakken af printet og loddede det direkte på den nu blottede "ø"
http://tradings.dk/panel/ (efter* billederne)

Ligner det totalt lort? Og er det for usikkert at køre med i længden?

Jeg fandt det svært at lodde to ledninger på samme ø, er der nogen tips og
teknikker der gør dette lidt lettere?

Kenneth Østergaard

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang
Hey...

jeg tror det ser fint ud....

gør dig den tjeneste at lodde alle lodningerne efter, syntes der var et par
stykker der var sorte.. tilføj lidt tin til dem for at rense...

ellers så det ud til der var lidt "ir" i den ene ledningsterminal.. rens det
væk...

grundet til det brænder er der kommer dårlige forbindelser med tiden, og når
modstanden stiger og der løber en fast strøm, så stiger temperaturen (så
vidt jeg husker).. .specielt n¨år det begynder at gnistre sker der noget

--
Mvh Kasper

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang

Hehe det vil jeg gøre Kasper. Tak! :)

Kenneth Østergaard

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang

Nu siger du ledningsterminal... uhmm hvad er det?

Kenneth Østergaard

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang
Jeg rensede printet med sprit efter endt reparation. Drejeknappen er nu
blevet meget nemmere at dreje. Før var der modstand ved drejning på knappen.
Og jeg tror at spritten har fjernet noget fedt som var smurt inden i
drejeknappen.

Spørgsmålet er så, behøver jeg at bekymre mig om det. Eller fungerer den
ligeså godt uden fedtet?

Kenneth Østergaard

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang

Den fungerer lige så godt uden. Den bliver for øvrigt træg igen med
tiden (fedt).

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: kontrolpanel til Thermex Emfang
Nå... Tid til at føle sig som en klovn:

Som i kan se af tidligere indlæg har jeg forsøgt at reparere panelet til et
Thermex Emfang Model 306.

Billederne er her (før / efter): http://tradings.dk/panel /

Nu viste det sig så et par dage efter den succesfulde rep. at lyset blev
dæmpet samtidig med dæmpning af sugestyrken.
Da jeg fatter noget lig ingenting, har jeg ingen idé hvorfor den reagerer
som den gør.
Der var brændt hul i printet, så jeg kunne ikke se hvordan det nøjagtigt så
ud inden jeg begyndte rep.

Sidder der et skarpt øje derude som kan give mig et par fif til hvad der kan
være galt?

NB! Billederne er ikke skide go'e, men jeg har zoomet max ind og er så tæt
på som mulig.

Kenneth Østergaard

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang

Du har formodenligt fået forbyttet et par ledninger fra printet og op i
emfanget.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: kontrolpanel til Thermex Emfang

Tak for dit svar Klaus.
Det er jo en mulighed, men jeg syntes at have tegnet ned hvordan de sad. Jeg
er dog på kursus pt. og kan ikke komme til at checke ledningerne på stående
fod.
Jeg prøver at checke ledningerne hurtigst muligt og skriver resultatet
herinde, når jeg er tilbage igen.
So far, tak for hjælpen!
Kenneth Østergaard

Re: kontrolpanel til Thermex Emfang