Kontrol af elementer (batterier)

For år tilbage brugte jeg et spoleinstrument, indstillet til 6A
DC, til at vurdere hvor meget effekt der var tilbage i
brunstenselementer. Det fungerede meget fint med at måle indtil
nålen var passende rolig (1 - 2 sekunder).

Nu har jeg et stort antal genopladelige elementer (NIMH), som jeg
gerne vil have sorteret efter ydelse.

Selv om jeg har holdt dem i sæt á 4 elementer, har jeg
konstanteret, min oplader (Ansmann Energy 8) efterhånden har
forskellig indikation af elementernes ladetilstand ved isætning i
laderen. Helt nyindkøbte elementer har dog ens status. Jeg bruger
dem altid i sæt af 4 stk.

Mit spørgsmål er: Findes der en enkel og hurtig metode til at
måle kapaciteten af/i et element, når dette er
a) Fuldt opladet
b) Delvis op-/afladet

m.v.h. Emil

Re: Kontrol af elementer (batterier)

Nej.Ingen sikker, billig, hurtig metode.

"pick any two"

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Kontrol af elementer (batterier)

Nej, men du kan få en relativ indikation ved at måle deres indre modstand
(den stiger efterhånde som cellen malkes og falder igen ved opladning).

Hvis du finder tallene for en given celle, kan de siden bruges med ret god
nøjagtighed for netop den målte celle (et stykke tid frem).

--
Venlig hilsen,
Søren