Kontrast, og LCD displays, plus backlite

Jeg har bygget denne:

http://members.shaw.ca/megasquirt/MegaView.htm

ud fra dette diagram:
http://www.bgsoflex.com/mv/megaview.pdf

Men istedet for et 2*20VFD display har jeg brugt 2*16LCD.

Virker egentligt fint, men så undrer jeg mig alligevel lidt:
Min kontrastjustering er simpelthen et potmeter der spændingsdeler mellem
forsyning og stel, og smider denne ind på "contrast". Det virker egentligt
fint, men jeg har på fornemmelsen at dette er en dårlig løsning. Mener at
have læst noget om at den ikke er særligt stabil på denne måde. Dog er det
ikke umiddelbart noget jeg kan konstatere, og jeg kan ikke uden videre finde
noget på google jeg kan bruge.(utroligt at jeg ikke kan finde et mønster
eksempel på kontrast til LCD!)

Dernæst baggrundsbelysningen. Jeg har blot et potmeter på
baggrundsbelysningen, men når jeg ændrer på baggrundslyset har kontrasten en
tendens til at blive svagere, idet backlitet nærmest lyser "igennem". Kan
man lave det så mit backlite er justerbart i styrke, OG min kontrast
nogenlunde følger med i takt med lyset?

Forestiller mig dette:
Et potmeter der kan justere backlitet og en lille trimmer der kan sætte
kontrasten ifht backlitet, således at jeg kan bruge max lys uden at skulle
pusle med kontrasten hver gang jeg går fra "dagslys miljø" til "kulsortnat
miljø". Hvordan kan dette lade sig give sig, og er det overhovedet muligt?
Evt bare så man kan omskifte mellem to trin(det kan jo nok relativt nemt
lade sig gøre)

Næste ting, jeg gerne vil have med: Et potmeter er jo ikke så "smart" at se
på, så hvordan laver man et "potmeter" med to knapper, een til at skrue op
med, og een til at skrue ned med?
Findes der en smart IC der kan dette med små midler?

Mvh
Henrik

Re: Kontrast, og LCD displays, plus backlite

Det er en udemærket løsning der fungerer på tunsindvis af forskelligt
udstyr alverdens steder

Kører du med "negativt display" ?

Kører du lyset på den samme 5 volt ?

Ja, masser. kig lidt på maxim-ic.com.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Kontrast, og LCD displays, plus backlite

Det hedder et digitalt potmeter. Den model jeg arbejder med i øjeblikket
er en DS1804-100 fra Maxim-ic.

/Mike
--
My mailserver uses TMDA. (http://tmda.net )
Therefore if you mail me you need to reply to my autogenerated message

Ellers er DS 1669 også fin, den kan styres direkte fra taster.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Kontrast, og LCD displays, plus backlite
Ok, så skal jeg ikke bekymre mig om den lowtech løsning nu også kunne holde
i længden.

kontrasten en

Nej, jeg driver displayet så det viser tallene "sort", altså normalt.

Nej, jeg driver lyset fra ~10volt taget før 7805.

se
op
ok...de sender jo også samles!

Henrik

Re: Kontrast, og LCD displays, plus backlite
Hej Henrik,

Det burde ikke være nødvendigt med alle de krumspring, få først en god
kontrast, så skulle der ikke være så mange problemer ved lysændringer.

Lyset kan evt. styres automatisk (efter omgivelseslyset) når først
kontrasten er på plads.

Xicor er _firmaET_ hvad det angår, de har lavet den slags i et par dekader
efterhånden.
Se deres udvalg her:
<URL:http://www.xicor.com/product_select_guide.php?table=xdcp

--