kontaktrens til elektronik

Hejsa

Kan denne kontaktrens fra HaraldNyborg bruges til små-elektronik som
potmetere og kontakter ??

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr47%63&n10%&KundeID =

Den skulle jo helst ikke være alt for fuld af olie der bare får nyt
skidt til at hænge i potmetrene....

/HH

Re: kontaktrens til elektronik

 hmm jeg tænker på hvad der er der i som kan holde fugt væk og rust kunne
det være et olie produkt,jeg ville nok finde et andet produkt prøv evt i
radio lageret i århus,mener de har en serie hvor i der blandt er kontakt
rens til ok penge
mvh sloth

Re: kontaktrens til elektronik

det autoriseret rens koster jo ikke alverden, den bøt jeg har fra
radiolageret er nok 6 år gammel og der er stadig noget tilbage, så
de 80kr eller hvad den kostede er godt givet ud med alle de ting
den har været brugt til, det er for meget besvær at prøve, med noget
ukendt, som kan give fatale følger, du skal også sikre dig at de ikke har
smidt silicone i flasken, den ødelægger alt.

/Rasmus

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Re: kontaktrens til elektronik

Jeg turde ikke af fare for at jeg ikke ved hvad det rustbeskyttende består
af. Kob hellere det rigtige i elektronikløsdelsforretningerne. Vær opmærksom
på at der findes to typer, en til slæbekontakter og en til kontaktor typen.

Børge

Re: kontaktrens til elektronik

Som andre skriver, er der stor sandsynlighed for, at produktet indeholder
olie.

Prøv at finde en passende type fra f.eks.

http://www.bn-elektronik.dk/BNfront/Varekat2.aspx?Exp12%215&Art13%49&Par14%263

http://www.elektronik-online.dk/group.asp?group18%7

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID21%739&KW=Peter+Pan

Karsten H. (7870)
Re: kontaktrens til elektronik

<SNIP>
Først isopropylalkohold til at rense med.
Og så lugtfri petrolium til at beskytte og smøre med. Det dur...
</SNIP>

Hold op nogen "guldkorn", der bliver vidregivet her, uha-uha ;o)

Re: kontaktrens til elektronik

Det er nu ikke så langt ved siden af !
se engang på databladet for en video rens .
se under SAMMENSÆTNING / OPLYSNING OM INDHOLDSSTOFFER
http://www.crceurope.com/wwwcrc/msds/AB27220-10.htm

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: kontaktrens til elektronik

Det produkt du linker til er ikke en kontaktrens ;o)
Det lyder ikke særlig smart at afslutte afrensningen med at smøre kontakten
ind i petrolium, så der kan bindes en masse snavs på den.

Re: kontaktrens til elektronik

Nej det er en Præcisionsafrenser :o)
Det er Kontakt 60 eks også ,
Hvis du sammenligner produkterne vil du se at , det man eks anbefaler at
afslutte "behandlingen" med ,Kontakt WL
også indholder Petroleum.
men min pointe er at, så at sige alle Præcisionsafrenser
består for mestedelen af propan-2-ol eller isopropylalkohol eller
isopropanol om man vil.
Der til kommer div olier som enten smøre eller "beskytter"

Man bliver nok nød til at have en eller anden form for
korrosions beskyttelse ellers holder kontakten jo heller ikke ret længe :o)
I bund og grund er det vel nok mange gange et spørgsmål
om design også ,hvis man vil ungå støv
korrosions

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: kontaktrens til elektronik

Hvis du skulle komme i en elektronik produktion og snakke om scilicone
eller petrolium, så bliver du skudt og hængt, sådan stoffer er 200%
off limites, dette kan ødelægge en hel print produktion, bare lidt
scilicone, på et print der kommer ind i et lak rum, og så har du en
PTA mand, der behgår selvmord, det samme gælder olie.

eks. så må vores montricer ikke bruger creme, der indeholder en lang
rækker stoffer, såfremt de har gjort det så _skal_ de bære hvide handsker
det er kun tilladt at bruge de creme, vi har i hallen, som også
sørger for at bekæmpe ESD.

/Rasmus

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org

Re: kontaktrens til elektronik

Min gamle mester blev tosset når jeg spiste æble når vi lavde print  ,men
det er også mange mange år siden.
Men det er da rigtig hvad du skriver, jeg konstaterer
blot hvilke stoffer der er i de mest gængse kontakt og rense spray. som jo
så ikke bruges i produktionen.
Som du jo så også kender fra jeres print produktion
vil en "kemisk" ren metal overflade meget hurtig begynde
at korroderer.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: kontaktrens til elektronik

Hvis man nu er i korrekthedens ånd, så hedder det 2-propanol.:-)
Karsten H. (7870)
Re: kontaktrens til elektronik

Der er silicone i det produkt fra Brandford, det kan bruges men er ikke
særligt godt.
Nu kommer det jo an på hvad du skal rengøre.
Er det en billig "gettoblaster" eller er det en High End
forstærker.

du skal også skældne mellem Potmeter og mekaniske kontakter.

potmeter er en verden for sig , i langt de fleste tilfælde skal det skiftes
ud !, en rensning er altså kun en stakket frist.
læs eks her
http://www.geofex.com/Article_Folders/potsecrets/potscret.htm

omvendt kan den silicone basseret olie der er i nogen produkter virke
"smørende" på kontakter hvor der er en del mekanisk slid og mekanisk
bevægelse.

her er de produkter jeg anbefaler
http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/kontakt_60.htm
http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/tuner_600.htm

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: kontaktrens til elektronik
Takker for alle svarene indtil nu - og jeg er længe skræmt væk fra HN,
ærgeligt da det ligger lige om hjørnet.

Det der skal renses er trykkontakter på en counter/timer frekvenstæller
så det er ikke 'bare' en gammel radio :(

http://5330.dk/ham/IMG_1739.JPG

Den nedersten på billedet. Der sidder kontakterne lidt fast, og den der
skal 'hoppe' ud bliver sidende og der er heller ikke rigtigt forbindelse
i kontaktsættet altid, så skal man lige presse nogle gange før det virker.

mvh. Hans-Henrik