Kontaktproblem

Jeg har et sjovt lille problem:

Jeg har en boks med en kontakt med to stillinger. Boksen har to indgange: 0
og 12 V. Der er fire udgangsterminaler, lad os kalde dem A, B, C og D.

Når kontakten står i stilling 1, skal A og B være afbrudt, og der skal ligge
0 V på C og 12 V på D.

Når kontakten står i stilling 2, skal A og B være forbundet med hinanden, og
der skal ligge 12 V og C og 0 V på D.

Spørgsmålet er: kan det gøres - relativt enkelt - elektrisk/elektronisk,
eller skal der en mekanisk anordning til?

Til de nysgerrige kan jeg oplyse, at jeg håber at kunne lave mig en ny
signalbox til Lego-toget, da den gamle (7814) ikke virker længere ;-)

/steen

Re: Kontaktproblem

Sorry - 7860, selvfølgelig:
http://cgi.ebay.at/LEGO-Nr-7860-ALTE-ELEKTRISCHE-12V-SIGNALANLAGE_W0QQitemZ160013208909QQihZ006QQcategoryZ84961QQrdZ1QQcmdZViewItem

/steen

Re: Kontaktproblem

2 relæer.

Det ene laver forbindelsen mellem A og B, det andet bytter polaritet på
C og D.

Et enkelt relæ med mere end 2 poler (eller sågar en mekanisk omskifter
med mere end 2 poler) kan gøre det.

Re: Kontaktproblem

Men hvor får man så fat i en mekanisk omskifter med mere end to poler -
eller en omskifter med tre kontaktsæt, som Uffe skriver? Kan jeg få noget LK
Fuga-noget i mit lokale byggemarked? Eller skal jeg ind til Brinck? Det
skulle jo gerne være lidt elegant ;-)

/steen

Re: Kontaktproblem

Brinck eller Aage Nielsens efterfølger.

Jeg fik mine meget billigt fra Vejle R-C

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kontaktproblem

Ok. Menøh - jeg har svært ved at forestille mig, hvordan sådan en tingest
ser ud indeni - du har vel ikke et link til en skematisk tegning af en sådan
omskifter?

/steen

Re: Kontaktproblem

http://www.elfa.se/dk /

søg efter
    35-490-78

man kan ikke linke direkte

Kassen (designet) står du selv for, så passer det også bedre til dine
ønsker;-)

Christian Treldal, OZ1GNN
Re: Kontaktproblem

Hvorfor ikke:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&dok12%2127.htm?_35_490_78

I Elfa's indholdsfortegnelse højreklikker du og vælger "åben i nyt
vindue", så har du din direkter link.

Re: Kontaktproblem

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&dok12%2127.htm?_35_490_78

Naturligvis, jeg var jo lige midt i morgenthe'en-
Undskyld

Christian Treldal, OZ1GNN
Re: Kontaktproblem

Du forbinder
1NO til A
1CO til B
2NO til 12V
3NC til 12V
2NC til 0V
3NO til 0V
2CO til C
3CO til D

Men du skal selvfølgelig finde du af hvilken mekanisk udførelse du vil lave
det i.

Skal det være med moment eller ej?

Her er et billede af en firepolet omskifter
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem25%91

Re: Kontaktproblem

En omskifter med 3 kontaktsæt, og så kører det bedre for dig end for
BaneDanmark ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline