Kontaktlim

Hey

Nogle der ved om kontaktlim er ledene ?

i så fald, hvad med alm fedt til smøring ?

Mvh

Kasper

Re: Kontaktlim

Nu spørger du faktisk på en måde, der svarer til: Hvad er højet, et
tordenskrald eller Rundetårn?

Kontaktlim er ikke ledende, og kan naturligvis  _ikke_  anvendes til
smøring - tvært imod.

Fedt er udmærket til smøring, og kan naturligvis ikke anvendes til
"bindende" formål - altså  _ikke_  til smøring. Der skal vælges den rigtige
type fedt til den pågældende smøring, hvilken afhænger fuldstændig af, til
hvilket formål. Læs evt. brugsanvisningen, der nok skal besvare spørgsmålet,
hvis der overhovedet skal smøres. I elektromekanik er mange smøringer
vedligeholdelsesfri.
Karsten H. Jensen

Re: Kontaktlim

tjae eller du ikke ved hvad planen er....

Hvad ved HF 40Mhz etc ?

rigtige
spørgsmålet,

nu skal det i praksis ikke smørre men holde vand ude...

Kasper

Re: Kontaktlim
Hej Kasper

Det er jo et spørgsmål om at formulere sine spørgsmål så andre
kan give et ordentlig svar, ikke ?

Intet problem, bruges langt op i UHF området til at sikre spoler f.eks.

En nyttig oplysning, fedt er ikke ledene, men visse typer optager
gerne vand, andre typer angriber plastmaterialer, så man skal være
lidt forsigtig med hvilken type man bruger. Men f.eks. silikonefedt
er særdeles velegnet til formålet.

Mvh Max

Re: Kontaktlim

så limer jeg sku printet til i den model speedbåd...

det er også silikone fedt der er brugt, men har bare ikk det ved hånden :(

Kasper

Re: Kontaktlim
Hej Kasper

Vaseline burde også kunne bruges, dog ikke hvis der er gummi i nærheden.
Jeg har med held bl.a. brugt stævnrørsfedt når andet ikke var lige ved
hånden.

Mvh Max

Re: Kontaktlim
Hej Kasper

Forøvrigt er varmlim en rigtig god løsning til den slags opgaver.

Mvh Max

Re: Kontaktlim

har tænkt på det.. men kræver vel man kan varme en del op på engang og så
dyppe printet ?

med limpistolen er man jo ikke sikker på at der ikke bliver en flænge et
sted...

Re: Kontaktlim

Har du ikke en gammel gryde et eller andet sted du kunne dedikere til
formålet og så på komfuret. Eller måske en af de der "engangs" foliebakker.

- Lars

Re: Kontaktlim

"Lars >
foliebakker.

dyret er limet i kontakt lim... det må holde det det kan.. til den tid den
har ædt printbaner eller whatever er motorene nok rustet sammen :)

Kasper

Re: Kontaktlim

Tjae, Sony fæstnede komponenter, og aflastede ledninger med kontaktlim.
Desværre "æder" limen kobber, og jeg har i grunden ikke tal på, hvor mange
gange jeg har haft den forstærker åbnet for at finde endnu et komponentben
som er tæret væk inde i limen  :-( Jeg har fjernet det lim jeg nu kunne, men
tæringen er jo startet.

At jeg så bruger tid på det gamle apparat er vist mere en principsag  ;-)

mvh
Orla

Re: Kontaktlim

men

Den fejl har jeg set i masser af japanergrej fra 70-80 erne, hvor man
ukritisk brugte kontaktlim til at fæstne visse komponenter med
Ind i mellem har det også været nødvendig helt at fjerne lidt af printet, da
det tilsyneladende er blevet ledende !!! . Det er muligvis de salte som også
medfører tæring, som giver lækstrøm.

mvh
JBH

Re: Kontaktlim

Jeg er nu ikke sikker på at det er kontaktlim som vi kender det, det
er nok nærmere det der kaldes Elefant Snot, meget udbredt i f.eks.
USA og fjern østen.

Mvh Max

Re: Kontaktlim

Elefantsnot er da slang for Sticky Tack.

Jesper G. Poulsen

Re: Kontaktlim

Meget muligt, men det er altså også sådan noget

http://www.thetoolwarehouse.net/shop/3M-8001.html

Mvh Max

Re: Kontaktlim

Nej, det er det næppe. Det, der brugtes til at fastholde større komponenter
på printplader, baserer sig på phenolharz og chlorede opløsningsmidler. Når
de flygtige stoffer er fordampet er limen tørret ind til en næst hård masse,
noget i retning af godt lufttørret kontaktlim, men elastisk er den ikke.
Nogle lime er brune og andre svovlgule. De svovlgule kom fortrinsvis fra
Østen helt tilbage fra 60'erne.

Det kan i øvrigt kun opløses med methylethylketon - lige noget til at
"affedte hjerneceller med". Acetone er ikke effektivt nok og er fordampet
længe inden, der er "kommet hul på bylden".

Herhjemme fremstilles et lignende produkt, der hedder Pliobond, der er et
Good Year produkt. Imidlertid fremstilled Pliobond i dag af en limfabrik i
Ll. Skensved. Limen leveres med forskellige %-dele tørstof afhængig af
limopgaverne.

Til fastholdelse af større komponenter på printplader anvendes nu om dage
mest silikone, der i alle henseender er et bedre materiale - også at fjerne
ved reparationer.
Karsten H. Jensen

Re: Kontaktlim

Ja, hvad med det?

Hvorfor i alverden skulle den oplysning holdes hemlig.

Som råber i skoven, så får man svar!

Og så må du da undskylde, at jeg gav et ufuldstændigt svar på kvajet
stillede spørgsmål, men jeg er altså ikke tankelæser, så hvad din plan end
måtte være (yderst informativt), må du nok søge forsøg på hjælp andet steds.
Karsten H. Jensen

Site Timeline