Konstruktion af bipolar D/A converter

Hej!

Jeg sysler lidt med noget hjemmelavet oscilloscop. billedrøret og PSU er
  fra et af de der billige 5" Sort-hvide TV. fint til et kompakt, lille
LF-oscilloscop.

Jeg har behov for en D/A converter med bipolart output, dvs. +/- 2v out
til at styre deflection, da timebasen bliver microprocessor-styret.
ligeledes laves s-korrektion osv i software :-)

Hvordan bærer man sig ad, med at lave sådan en sag ?

Jeg har +/- spændingsforsyning til rådighed.

Enten skal man vel igang med noget 10-bits R2R-DAC eller så har jeg et
par DAC312H-kredse liggende...

Er der nogen der kan henvise til noget diagram på sådan en sag ?

Og ja, tanken har været omkring Audio DAC'ere, men de er slet, slet ikke
hurtige nok.

Jeg har spekuleret på noget med en spændingsdeler så dac'en svæver, men
er det stabilt, og hvordan bærer man sig praktisk ad ?

Selve udgangstrinnet til deflection-spolen bliver nok et standard
push-pull trin med nogle FET'er og en FET-driver.

Giv lyd hvis du har nogle inputs til projektet!

// Per Jensen.

Re: Konstruktion af bipolar D/A converter
Hej!

Sjov idé - bygger du ikke også et til mig? :o)

Har ikke rigtig nogen gode idéer, andet end at kigge div. diagrammer over ældre
oscilloskoper igennem og se hvordan de er skruet sammen.

Jeg har iøvrigt en del samples fra Analog Devices (heriblandt D/A konvertere)
som du må få hvis du spørger pænt :) Det er noget en sælger "prakkede" mig på,
så jeg er kun glad for at slippe for dem. Der er nogle forskellige pakker - A/D
(instrumentering), D/A, videoswitche osv. Rigtig lækre hvis man ellers har tid
til det.

Der er nok 20-30 samples pr. pakke (og jeg har 5 forskellige) i forskellig
udformning - mest SMD med/uden finepitch kredse.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Konstruktion af bipolar D/A converter
Hej Kim

Ideen er ikke fremmed, den var meget udbredt på TV-fabrikkerne i
gamle dage da vi havde den slags her i landet, de blev brugt til
justering og kontrol. Arena udviklede en smart sag med automatisk
variabel områdeskift der sørgede for at der uanset signalfrekvensen
og signalspændingen at signalhøjden på skærmen altid var omkring
70 % og afbøjningen instilledes således at der var 3 hele bølger
i bredden.

Re: Konstruktion af bipolar D/A converter
Kim Voss Schrader skrev:
<KLIP>

Tja hvis du kommet med eet magen til, kan jeg ikke set store problem i,
at lave to eksemplarer. det er af mærket "Denver" - men jeg formoder at
du ikke mente det seriøst *G*

Det er bare sådan, at mit "rigtige" skop et et ordenligt skrummel, og
jeg har ikke altid plads til at have det fremme på bordet. Så ville det
være rart med et lille hjemmebygget skop til mine
microcontroller-projekter. der kan jo opnås rimelig præcision i sådan
et, og en "graticule" kan jo software-generes, og PIC kan samtidig agere
  frekvenstæller og vise RMS-værdi på signalet.

Har kigget gamle diagrammer igennem, men find du lige et skop UDEN
elektrostatisk afbøjning...

Jeg spørger pænt og bukker og nejer. kommer de til Helsingør anytime ?
- smider dig nok også en mail anyway.

Lyder vældigt spændende, man mangler altid D/A convertere. A/D er der jo
i enhver fornuftig microcontroller idag :-)

- Og til alle jer andre, tak for alle de flotte links og forslag, der er
en del spændende læsestof :-)

God bagjul til jer alle og et godt nytår.

// Per Jensen

Re: Konstruktion af bipolar D/A converter

Lyder tiltalende.

Alle skoper der har display.
Feks Elektors GameBoy skop ;-)

--
mvh Uffe

Re: Konstruktion af bipolar D/A converter ["A cheap, simple, yet reliable home-made solution!"]

Hej Per

Kig på:

Sørg for at de drives af High-speed CMOS kredse med Schmitt-trigger
indgange og med en velfiltreret separat strømforsyning, hvis du skal op
på 10 bit:

8-bit Digital to Analog converter(DAC)
A cheap, simple, yet reliable home-made solution!
By Ibrahim Kamal ( snipped-for-privacy@ikalogic.com):
http://www.ikalogic.com/dac08.php

Schmitt trigger:
http://en.wikipedia.org/wiki/Schmitt_trigger

Digital-to-Analog Conversion:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/dac.html

Fundet via:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital-to-analog_converter

R-2R-netværk:
http://da.wikipedia.org/wiki/R-2R-netv%C3%A6rk

/Glenn

Re: Konstruktion af bipolar D/A converter ["A cheap, simple, yet reliable home-made solution!"]
Er der nogen, der har regnet på tolerancerne på modstanden, hvis der
overhodet skal være rimelighed i en hjemmeviklet 10 bit DAC ?

Bo //

Re: Konstruktion af bipolar D/A converter [R-2R tolerance og lidt om Sigma-delta DAC,ADC]

Hej Bo

Der er nok en pointe.

Modstandene bør have 0,1%'s tolerance eller bedre ved 10 bit - heri
medregnet de digitale drivere high speed CMOS f.eks. Her svarer 1 bit jo
til følgende brøkdel: 1/2^10=1/1024 ca.= 0,1%.

8 bit kan nøjes med 0,5% eller bedre...

-

Nu kan så tænke over hvordan CD-branchen kan leverer CD-afspillere med
16, 18, 20, 22 og 24 bit?:
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/342025S1-6_-cd-s6-mk-ii-vincent.html

De anvender Oversampling DAC,  Delta-Sigma DAC som konvertere:
http://en.wikipedia.org/wiki/Delta-sigma_modulation

Nogle link fra Wiki-adressen:

Sigma-delta techniques extend DAC resolution:
http://www.embedded.com//showArticle.jhtml?articleID22%101730

An Introduction to Delta Sigma Converters (fås også på tysk):
http://www.beis.de/Elektronik/DeltaSigma/DeltaSigma.html

Demystifying Sigma-Delta ADCs:
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm?appnote_number18%70&CMP=WP-10

-

Hvor mange vindinger skal en 10 bit DAC have??? ;-)

/Glenn

Re: Konstruktion af bipolar D/A converter [R-2R tolerance og lidt om Sigma-delta DAC,ADC]

-og de koster?

Min pointe er at hvis man mener at have brug for 10 bit, så giv de par
kroner en rigtig converter koster. Ellers er det 6 bit + 4 slingrebit :-)

Bo //

Re: Konstruktion af bipolar D/A converter [R-2R tolerance og lidt om Sigma-delta DAC,ADC]

Tæller vi hjernevindinger hos udvikleren? ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Konstruktion af bipolar D/A converter ["A cheap, simple, yet reliable home-made solution!"]
Hej!

Jeg har ikke. Dog har jeg fundet et link til en person, som har udviklet en
16bit DAC vha. hexinvertere:

http://www.edn.com/article/CA454640.html

Egentligt ret simpelt opbygget.

Hvis det er godt nok til en Mars-ekspedition så er det godt nok til os :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Konstruktion af bipolar D/A converter ["A cheap, simple, yet reliable home-made solution!"]

Hej Kim

Der røg de præcise modstande! De benytter bare filtreret
pulsbreddemodulation.

Spørgsmålet er om er 25mSek konverteringstid er hurtigt nok...

/Glenn

Re: Konstruktion af bipolar D/A converter [DAC312H er en 12 bit sag!]

Hej Per

DAC312H-kredsen ser da god ud 12 bit!:
http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/DAC312.pdf
Citat: "...
Fast Settling Time: 250 ns
..."

Hvilket burde betyde 4MHz båndbredde...

-

Nu søges efter application notes som næsten alle halvleder fabrikanter
har on-line i dag:

DAC312 12-Bit High Speed Multiplying D/A Converter
http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877%2CDAC312%2C00.html

Minsandten:

Application Notes - DAC312:
http://www.analog.com/en/prodRes/0,2889,DAC312%255F871,00.html

f.eks.:

AN-324: Simple DAC-Based Circuit Implements Constant Linear Velocity
Motor Speed Control:
http://www.analog.com/UploadedFiles/Application_Notes/3778247647198AN324.pdf

Kig på figur 3 og 8.

-

Nogle råd fra Analog:

AN-348: Avoiding Passive-Component Pitfalls:
http://www.analog.com/UploadedFiles/Application_Notes/500824934643930414583807523874018494695982855668424783486554001060AN348.pdf

/Glenn

Site Timeline