Konstruktion af bipolar D/A converter

Hej!

Jeg sysler lidt med noget hjemmelavet oscilloscop. billedrøret og PSU er fra et af de der billige 5" Sort-hvide TV. fint til et kompakt, lille LF-oscilloscop.

Jeg har behov for en D/A converter med bipolart output, dvs. +/- 2v out til at styre deflection, da timebasen bliver microprocessor-styret. ligeledes laves s-korrektion osv i software :-)

Hvordan bærer man sig ad, med at lave sådan en sag ?

Jeg har +/- spændingsforsyning til rådighed.

Enten skal man vel igang med noget 10-bits R2R-DAC eller så har jeg et par DAC312H-kredse liggende...

Er der nogen der kan henvise til noget diagram på sådan en sag ?

Og ja, tanken har været omkring Audio DAC'ere, men de er slet, slet ikke hurtige nok.

Jeg har spekuleret på noget med en spændingsdeler så dac'en svæver, men er det stabilt, og hvordan bærer man sig praktisk ad ?

Selve udgangstrinnet til deflection-spolen bliver nok et standard push-pull trin med nogle FET'er og en FET-driver.

Giv lyd hvis du har nogle inputs til projektet!

// Per Jensen.

Reply to
Per Jensen

Sjov idé - bygger du ikke også et til mig? :o)

Har ikke rigtig nogen gode idéer, andet end at kigge div. diagrammer over ældre oscilloskoper igennem og se hvordan de er skruet sammen.

Jeg har iøvrigt en del samples fra Analog Devices (heriblandt D/A konvertere) som du må få hvis du spørger pænt :) Det er noget en sælger "prakkede" mig på, så jeg er kun glad for at slippe for dem. Der er nogle forskellige pakker - A/D (instrumentering), D/A, videoswitche osv. Rigtig lækre hvis man ellers har tid til det.

Der er nok 20-30 samples pr. pakke (og jeg har 5 forskellige) i forskellig udformning - mest SMD med/uden finepitch kredse.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hej Kim

Ideen er ikke fremmed, den var meget udbredt på TV-fabrikkerne i gamle dage da vi havde den slags her i landet, de blev brugt til justering og kontrol. Arena udviklede en smart sag med automatisk variabel områdeskift der sørgede for at der uanset signalfrekvensen og signalspændingen at signalhøjden på skærmen altid var omkring

70 % og afbøjningen instilledes således at der var 3 hele bølger i bredden.

Hej Per

Kig på:

Sørg for at de drives af High-speed CMOS kredse med Schmitt-trigger indgange og med en velfiltreret separat strømforsyning, hvis du skal op på 10 bit:

8-bit Digital to Analog converter(DAC) A cheap, simple, yet reliable home-made solution! By Ibrahim Kamal ( snipped-for-privacy@ikalogic.com):

Schmitt trigger:

Digital-to-Analog Conversion:

Fundet via:

R-2R-netværk:

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Er der nogen, der har regnet på tolerancerne på modstanden, hvis der overhodet skal være rimelighed i en hjemmeviklet 10 bit DAC ?

Hej Bo

Der er nok en pointe.

Modstandene bør have 0,1%'s tolerance eller bedre ved 10 bit - heri medregnet de digitale drivere high speed CMOS f.eks. Her svarer 1 bit jo til følgende brøkdel: 1/2^10=1/1024 ca.= 0,1%.

8 bit kan nøjes med 0,5% eller bedre...

-

Nu kan så tænke over hvordan CD-branchen kan leverer CD-afspillere med

16, 18, 20, 22 og 24 bit?:

De anvender Oversampling DAC, Delta-Sigma DAC som konvertere:

Nogle link fra Wiki-adressen:

Sigma-delta techniques extend DAC resolution:

An Introduction to Delta Sigma Converters (fås også på tysk):

Demystifying Sigma-Delta ADCs:

-

Hvor mange vindinger skal en 10 bit DAC have??? ;-)

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej!

Bo Bjerre wrote: >

Jeg har ikke. Dog har jeg fundet et link til en person, som har udviklet en

16bit DAC vha. hexinvertere:

Egentligt ret simpelt opbygget.

Hvis det er godt nok til en Mars-ekspedition så er det godt nok til os :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hej Kim

Der røg de præcise modstande! De benytter bare filtreret pulsbreddemodulation.

Spørgsmålet er om er 25mSek konverteringstid er hurtigt nok...

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

-og de koster?

Min pointe er at hvis man mener at have brug for 10 bit, så giv de par kroner en rigtig converter koster. Ellers er det 6 bit + 4 slingrebit :-)

Hej Per

DAC312H-kredsen ser da god ud 12 bit!:

Citat: "... Fast Settling Time: 250 ns ..."

Hvilket burde betyde 4MHz båndbredde...

-

Nu søges efter application notes som næsten alle halvleder fabrikanter har on-line i dag:

DAC312 12-Bit High Speed Multiplying D/A Converter

Minsandten:

Application Notes - DAC312:

f.eks.:

AN-324: Simple DAC-Based Circuit Implements Constant Linear Velocity Motor Speed Control:

Kig på figur 3 og 8.

-

Nogle råd fra Analog:

AN-348: Avoiding Passive-Component Pitfalls:

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Tæller vi hjernevindinger hos udvikleren? ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Kim Voss Schrader skrev:

Tja hvis du kommet med eet magen til, kan jeg ikke set store problem i, at lave to eksemplarer. det er af mærket "Denver" - men jeg formoder at du ikke mente det seriøst *G*

Det er bare sådan, at mit "rigtige" skop et et ordenligt skrummel, og jeg har ikke altid plads til at have det fremme på bordet. Så ville det være rart med et lille hjemmebygget skop til mine microcontroller-projekter. der kan jo opnås rimelig præcision i sådan et, og en "graticule" kan jo software-generes, og PIC kan samtidig agere frekvenstæller og vise RMS-værdi på signalet.

Har kigget gamle diagrammer igennem, men find du lige et skop UDEN elektrostatisk afbøjning...

Jeg spørger pænt og bukker og nejer. kommer de til Helsingør anytime ?

- smider dig nok også en mail anyway.

Lyder vældigt spændende, man mangler altid D/A convertere. A/D er der jo i enhver fornuftig microcontroller idag :-)

- Og til alle jer andre, tak for alle de flotte links og forslag, der er en del spændende læsestof :-)

God bagjul til jer alle og et godt nytår.

// Per Jensen

Reply to
Per Jensen

"Per Jensen" skrev i en meddelelse news:65fc9$45953d45$3e3d91ea$ snipped-for-privacy@news.arrownet.dk...

Lyder tiltalende.

Alle skoper der har display. Feks Elektors GameBoy skop ;-)

--
mvh Uffe
Reply to