Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Jeg kunne godt tænke mig at "lege" lidt med en 1 W Luxeon LED. Hvordan laver
jeg nemmest en konstantstrøms generator på 350 mA? Forsyningsspænding
tilrådighed vil være fra 6 til 9 volt.

Det ville være en bonus hvis den også kunne reguleres ned, så man kunne
dæmpe lysstyrken.

Mvh, Lars

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Kig lidt på min hjemmeside (den private) der er der et par forslag.

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Hej Klaus, tak for eksemplerne :o)

I eksempel C, hvordan udregner jeg komponent værdierne når jeg skal bruge
350 mA? Og hvilken type transistor skal jeg bruge? 547'eren kan vel ikke
klare så stor strøm, eller hvad?

Mvh, Lars

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED
[snip konstantstrømskredsløbsting]

Hmm, hvad er egentligt forskellen på et konstantstrømskredsløb og simpel
strømbegrænsning (modstand i serie)?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

konstantstrømskredsløb = ens strøm uanset belastning

strømbegrænsning (modstand i serie)= Strømmen varier ved forskellig
belastninger.

De bedste hilsner

J.

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Og belastningen ændrer sig hvis spændingen over en LED ændres ved f.eks.
temperaturændringer (Ref. HKJ)?

Vil det sige at man kan smide en konstantstrømskreds foran et eller
andet, og uanset hvilket komponent man så smider ind i stedet
for, vil strømmet igennem det skiftede komponent forblive den samme?

F.eks. erstatter en LED med en normal diode, hvorved spændingen over
komponent ændres en del og strømmen helst skal være den samme.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Så lang tid kredsløbet kan levere nok spænding og(eller) kan tåle effekten.

Jeps.

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Fedest... tusind tak :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED
Hej Michal,

Klap lige hesten ;)
Grunden til at man "skal" drive Luxeons kraftige LED's med en
konstantstrømsgenerator, er for at kunne køre med max. strøm (det er, trods
alt, lysudbyttets størrelse der er hele ideen med at give en mindre formue
for en LED), men uden at krydse dødskurven. Temperatur- og
belastningsændringer er ubetydelige op imod ændringerne i fx. en bils
"12V"-system eller ved batteridrift i det hele taget og der er jo nok en
overvejende del af dem der bliver brugt på den måde.

Nej, den kan også være mindre, det afhænger af komponenten.

Den driver jeg selv bruger til 1W'erne ser således ud:
        ________
       |        |
V+ O---| LM317T |--[2R2]--[1R5]--+----+
       |________|                |   _|_
            |                    |  _\_/_ 1W LED
            +--------------------+    |
                                     _|_
                                    _\_/_ 1W LED

                                     _|_
                                    _\_/_ 1W LED

Gnd O---------------------------------+

Forsyningsspændingen afgør hvor mange LED's du kan have i serie - med 3
stk. skal du op på 14..15V.

Det er uden dimming, men hvis man vil dimme kan man vel også lige så godt
købe nogle svagere/billigere LED's ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvor meget kan sådan en Luxeon da trække?

Hmm, kan den trække så meget? Hvordan er det nu dødskurven ser ud?

Det er godt nok ikke meget der skal til iflg.
   <http://www.brs.dk/laereboeger/fh/Kap176.html

Nej, det er jo rigtigt nok. Det er trodsalt også halogener som typpisk
sidder i motoriserede befordringsmidler.

Ah ja, hvis komponenten bruger mindre strøm. Men hvis det bruger mere
kommer det ikke til at bruge mere end hvad det får "lov til" af
konstantstrømskredsen.

Ville det så ikke være smartere at smide dem i parrallel, så du kunne
"nøjes" med 5V?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Nej, for så får du 3 gange så højt strømtræk og dermed 3 gange så meget
spildeffekt der skal brændes af i lm317

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED
Hej Michal,

For de små 1W-typer er det 350mA max de må få.

Alt over 350mA (ved mindre overskridelser forkorter du blot levetiden
proportionalt med overstrømmen).

Rolig nu, det var døde LED's jeg talte om, ikke døde LED-brugere ;)
Og det der med lavspænding skal du tage med et stort gran salt - jeg ved
ikke hvad de kalder lavspænding, men den må være en del højere end det jeg
forstår ved lavspænding.

Nemlig.

Nej, for selv små ændringer i spændingsfaldet vil føre til at en af dem
hugger mere strøm (og det er en selvforværrende tilstand) - LED's skal have
konstantstrøm, ikke konstantspænding.

Men hvis det er for at kunne nøjes med en lav driftsspænding er der andre
metoder, der dog involverer flere komponenter.
Fx, kan der bruges 2 TO-92 transistorer (og et par modstande) for hver LED,
eller en lavere spænding kan switches op.

--
Venlig hilsen,
Søren

Iflg. dem under ca. 500V.

Citat:
Spænding lavere eller højere end 5-600 volt kaldes henholdsvis lav- og
høj spænding.

Og 15mA er vist også en del mere ved 400V end det er ved 5V ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED
Hej Michal,

Ja OK, jeg skelner nu ved 48V.

--
Venlig hilsen,
Søren

Strømmen forbliver den samme selvom spændingen ændre sig.
Hvis der arbejdes med meget lille spændingsfald over en seriemodstand vil
selv små spændingsændringer have stor betydning.
Der kan være flere årsager til at spændingen ændre sig f.eks.:

Udslidt batteri ved batteridrift.
Tolerancer på 230 volt ved netdrift.
Spændingen over LED'en ændre sig med temperaturen.
Ved serieproduktion kan komponent tolerancer også have betydning.

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

I princippet ingen, et konstantstrømskredsløb "simulerer" bare en høj
spænding og en stor seriemodstand, hvilken gør at belastningen har en
forholdsmæssig mindre betydning for den resulterende strøm.

-Lasse

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

 I = V(D1)/R eller 0,350 = 0,7/R

Gør verden langt lettere or dig selv og gå efter LM317 løsningen i
stedet !

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Tak for udregningen :o)

Tja, men LM317 skal ha' 4 volt overhead for at kunne regulere.. ? Og LED'en
har et spændingsfald på ca 3,4, så skal jeg bruge en spænding på mindst 7,4
for at det virker ? Eller har overset noget?

Mvh, Lars

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Ja, helst

Nej, den er god nok.....

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Det var da forfærdeligt meget spænding for at få en sølle diode til at
lyse? Kan det så betale sig at bruge en LM317?

Hvad med de konstantstrømskrede jeg har set links til i NG'en?

Men de kræver vel også en del spænding pga. transistorerne? Eller hur?

--
Venlig Hilsen
Michal

Site Timeline