Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at "lege" lidt med en 1 W Luxeon LED. Hvordan laver jeg nemmest en konstantstrøms generator på 350 mA? Forsyningsspænding tilrådighed vil være fra 6 til 9 volt.

Det ville være en bonus hvis den også kunne reguleres ned, så man kunne dæmpe lysstyrken.

Mvh, Lars

Reply to
Lars Olsen

Lars Olsen skriver:

Kig lidt på min hjemmeside (den private) der er der et par forslag.

Hej Klaus, tak for eksemplerne :o)

I eksempel C, hvordan udregner jeg komponent værdierne når jeg skal bruge

350 mA? Og hvilken type transistor skal jeg bruge? 547'eren kan vel ikke klare så stor strøm, eller hvad?

Mvh, Lars

Reply to
Lars
[snip konstantstrømskredsløbsting]

Hmm, hvad er egentligt forskellen på et konstantstrømskredsløb og simpel strømbegrænsning (modstand i serie)?

--
Venlig Hilsen
Michal

konstantstrømskredsløb = ens strøm uanset belastning

strømbegrænsning (modstand i serie)= Strømmen varier ved forskellig belastninger.

De bedste hilsner

J.

Reply to
No Spamming

Strømmen forbliver den samme selvom spændingen ændre sig. Hvis der arbejdes med meget lille spændingsfald over en seriemodstand vil selv små spændingsændringer have stor betydning. Der kan være flere årsager til at spændingen ændre sig f.eks.:

Udslidt batteri ved batteridrift. Tolerancer på 230 volt ved netdrift. Spændingen over LED'en ændre sig med temperaturen. Ved serieproduktion kan komponent tolerancer også have betydning.

Reply to
HKJ

Lars skriver:

I = V(D1)/R eller 0,350 = 0,7/R

Gør verden langt lettere or dig selv og gå efter LM317 løsningen i stedet !

Og belastningen ændrer sig hvis spændingen over en LED ændres ved f.eks. temperaturændringer (Ref. HKJ)?

Vil det sige at man kan smide en konstantstrømskreds foran et eller andet, og uanset hvilket komponent man så smider ind i stedet for, vil strømmet igennem det skiftede komponent forblive den samme?

F.eks. erstatter en LED med en normal diode, hvorved spændingen over komponent ændres en del og strømmen helst skal være den samme.

--
Venlig Hilsen
Michal

Så lang tid kredsløbet kan levere nok spænding og(eller) kan tåle effekten.

Jeps.

Reply to
HKJ

Fedest... tusind tak :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Tak for udregningen :o)

Tja, men LM317 skal ha' 4 volt overhead for at kunne regulere.. ? Og LED'en har et spændingsfald på ca 3,4, så skal jeg bruge en spænding på mindst 7,4 for at det virker ? Eller har overset noget?

Mvh, Lars

Reply to
Lars Olsen

Lars Olsen skriver:

Ja, helst

Nej, den er god nok.....

Det var da forfærdeligt meget spænding for at få en sølle diode til at lyse? Kan det så betale sig at bruge en LM317?

Hvad med de konstantstrømskrede jeg har set links til i NG'en?

Men de kræver vel også en del spænding pga. transistorerne? Eller hur?

--
Venlig Hilsen
Michal

Michal skriver:

Ja, men som spændingsregulator i stedet......

Ja

Hvis du har set en med en transistor hvor der er en modstand på emitter og 2 dioder og en modstand på basen, så kræver den kun omkring 1 volt for at virke stabilt.

Hvis du skal bruge kredsløbet ved 350 mA, skal du dog lige regne på basisstrømmen og effektafsættelsen i transistoren. Husk også at det ikke virker ved darlington transistorer.

Reply to
HKJ

Refresk mig lige, er nedenstående diagram korrekt?

god nok spænding:

3V o---.---. R R | | D D o---´---´ 0

ikke nok spænding:

3V o---R-. D o---D-´ 0

dvs strøm deles ved parallelkredse, og er ens i seriekredse spænding deles ved seriekredse men er ens i parallelkredse

--
Venlig Hilsen
Michal

Michal skriver:

Ikek forstået ?

Slet ikke forstået....

Ja, strømmen gennem den samlede kreds er lig de to strømme gennem R+D leddene lagt sammen.

Da strømmen skal gennem alle komponenter i en seriekreds, vil den være lige stor gennem alle komponenter.

Ja, over de forskellikge enheder

Ja, over de enkelte led.

I princippet ingen, et konstantstrømskredsløb "simulerer" bare en høj spænding og en stor seriemodstand, hvilken gør at belastningen har en forholdsmæssig mindre betydning for den resulterende strøm.

-Lasse

Reply to
Lasse Langwadt Christensen

2

Kan du finde et link til et diagram over det? For det lyder som noget jeg godt kunne bruge :o) Jeg mener at ha' set et diagram et sted (kan ikke lige finde det igen) hvor der blev brugt en FET... Siger det dig noget? Og hvilken type transistor skal man op i for at trække 350 mA? (slag på tasken) På forhånd tak :o)

Mvh, Lars

Reply to
Lars Olsen

og

lige

Har fundet linket igen

:o) Nogle inputs til hvor effektivt dette kredsløb vil være? Og nogle ting jeg skal være opmærksom på, hvis jeg gerne vil drive det ved en højere spænding end de 4-6 volt som det er designet til?

Mvh, Lars

Reply to
Lars Olsen