konstantsstrøm til led's

Jeg har (for længe) ventet på sådan nogle her:
http://www.a1w.de/html/multikon.html

Det er bare nogle små std chips på et print med skrueterminaler.

Nogle der kender en anden leverandør - eller har stumperne og lyst til at
lave det til mig (mod betaling selvfølgelig).

Jeg skal blot bruge til 24 gange 20-30mA  til at trække strenge af 3 led's
(og gerne fra en 24V forsyning)

Kunne jo klares ved at købe 24
http://www.led1.de/shop/product_info.php?pName=konstantstromquelle-20ma-p-526&cName=konstantstromquellen-c-112
Men så er der bøvlet med monteringen ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Re: konstantsstrøm til led's

Kan du da ikke bygge selv?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/konstant.html

Det var meget varme du vil af med. 3 dioder er et sted mellem 6
(rød/gul/grøn) og 12 volt (blå/hvid), resten vil du afsætte i varme i
regulatoren. Det kan godt betale sig at du kører 2 strenge i serie....

2 af disse er vel knapt så besværligt:
http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cat/837/info/p280_Precision-constant-current-source-KONLED-6-DC-20mA.html

Men med 10 stk LM317 til 2 kr/stk og 10 stk 120 ohms modstande, lidt
fjumreprint og nogle skrueterminaler (drop dem og lod ledningerne
direkte på, det er bedre), er der langt op til 2x13 Euro.....

Re: konstantsstrøm til led's

Nu har jeg lige fået kigget på mit setup ... Det er en modificering af et
tidligere setup hvor vi har strobet led's

Setup
    3 "Lamper" i fræst aluminium hvor led's sidder i bestemt mønster/vinkler
    Hver lampe har 24 led's fordelt på 4 grupper
    Hver gruppe på 6 leds er delt i 2 strenge a 3leds og en formodstand.

Det er ikke ligetil at dele de 4 grupper op i 8 (ikke meget plads), så den
nemme løsning er vel
12 gange 40-60mA. 40mA burde være nok.

Undskyld den fejlagtige "opgave" før.

http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cat/837/info/p280_Precision-constant-current-source-KONLED-6-DC-20mA.html

Yep - det junne godt være løsningen nu og her, hvis blot man kan stole på
deres leveringstid

Skrueterminalerne er nødvendige da det skal kunne skilles fra lamperne -
Alternativt er at lodde nogle stik på lamper på print

Har du lyst og tid til at lave det ? - smid evt en email.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Re: konstantsstrøm til led's

Hov, formodstand, hvorfor så konstantstrømsgenrator ?

Det plejer ikke at være noget problem

Jeg har vidst lige 400 andre opgaver først....

Var det midt på efteråret var det en anden snak!

Re: konstantsstrøm til led's

For at dele belastnignen på de 2 strenge af 3led's.  Led's "må" jo ikke
drives parallelt men får at begrænse antallet af ledninger fra lampen er det
alligevel lavet sådan. Der er "ingen" plads i lamperne og ahs kablinger er
der så kun trukket en 5 leder (4 grupper med fælles 0) istedet for de 9 der
burde være... Eller bedre så laves lamperne om så der blive plads til et
lille print med konstantstrømgeneratorerne til hver streng.

:-)

Det er en "prototype" det skal op at køre på så det bliver noget fuglerede i
første omgang..... Og så må lamperne laves om senere ...

Re: konstantsstrøm til led's

Hmm, okay.

Hvilken farve LED's er det ?

Du vil have 4 konstantstrømsgeneratorer til hver pære kan jeg forstå.
Hvad forventer du selv at strømmen bliver?

Så længe i vil lave det med konstantstrømsgeneratorer kan i ikke dæmpe
på lyset.

Hvis alle strenge i hver LED er ens, kan i dybest set lave det med
modstande og spændingsfald herover. Der opnår i også den fordel at i ved
at variere spændngen, kan justere lyset fra pæren.

Re: konstantsstrøm til led's

Hvide

Hver "lampe" med 40mA til hver gruppe af 2 strenge af 3 led's - altså kun
20mA igennem hver led.

Yep men pga forskelle/tolerancer i led's synes jeg det vil være en fordel at
styre på strømme direkte. Vi har lys på i en mockup med modstande og en
laboratorie-psu, hvor spænding/strøm bare er sat "passende". Og om man loder
en modstand eller "konstantstrømsdims" i er jo næsten ligegyldigt.

Det er ikke en issue - vi kan ikke få for meget lys der :-)

Men tak for inspirationen - jeg får en proff til at lave det for mig. Har
fået fat i en vi har brugt før og som har tid (kunne godt begynde selv, men
det vil ikke være effektivt og jeg har lidt travlt med andre ting)

/A

Re: konstantsstrøm til led's

Okay

Næsten, ud over at modstanden er 2 kr billigere.

Okay så. Hvad er det i skal have oplyst ?

"PeterOpfinder" http://www.peteropfinder.dk/ kan anbefales.

Re: konstantsstrøm til led's

I mockup'en ser jeg "store" forskelle med de "tilfældige" modstande vi lige
havde (aner ikke om det e 1% eller 5%). Og da det ikke bliver den store
serieproduktion betyder 20kr fra/til per lampe ikke det store.

Et lille roterende plastemne - og vi kan skrue ned for blænde og lukketid på
kameraerne der ser på det hvis lyser er i overkanten

Til det meste køber vi færdige lamper - f.eks fra http://www.phlox-gc.com/
Men til denne applikation har vi brug for lyset på en anden måde end det kan
købes færdigt. Tidligere har vi blot strobet dem, men nu er vi igang med en
variant med konstant belysning

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Re: konstantsstrøm til led's