konstantsstrøm til led's

Jeg har (for længe) ventet på sådan nogle her:

Det er bare nogle små std chips på et print med skrueterminaler.

Nogle der kender en anden leverandør - eller har stumperne og lyst til at lave det til mig (mod betaling selvfølgelig).

Jeg skal blot bruge til 24 gange 20-30mA til at trække strenge af 3 led's (og gerne fra en 24V forsyning)

Kunne jo klares ved at købe 24

Men så er der bøvlet med monteringen ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Reply to

Anders Majland skriver:

Kan du da ikke bygge selv?

Det var meget varme du vil af med. 3 dioder er et sted mellem 6 (rød/gul/grøn) og 12 volt (blå/hvid), resten vil du afsætte i varme i regulatoren. Det kan godt betale sig at du kører 2 strenge i serie....

2 af disse er vel knapt så besværligt:

Men med 10 stk LM317 til 2 kr/stk og 10 stk 120 ohms modstande, lidt fjumreprint og nogle skrueterminaler (drop dem og lod ledningerne direkte på, det er bedre), er der langt op til 2x13 Euro.....

Nu har jeg lige fået kigget på mit setup ... Det er en modificering af et tidligere setup hvor vi har strobet led's

Setup 3 "Lamper" i fræst aluminium hvor led's sidder i bestemt mønster/vinkler Hver lampe har 24 led's fordelt på 4 grupper Hver gruppe på 6 leds er delt i 2 strenge a 3leds og en formodstand.

Det er ikke ligetil at dele de 4 grupper op i 8 (ikke meget plads), så den nemme løsning er vel

12 gange 40-60mA. 40mA burde være nok.

Undskyld den fejlagtige "opgave" før.

Yep - det junne godt være løsningen nu og her, hvis blot man kan stole på deres leveringstid

Skrueterminalerne er nødvendige da det skal kunne skilles fra lamperne - Alternativt er at lodde nogle stik på lamper på print

Har du lyst og tid til at lave det ? - smid evt en email.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Reply to
Anders Majland

Anders Majland skriver:

Hov, formodstand, hvorfor så konstantstrømsgenrator ?

Det plejer ikke at være noget problem

Jeg har vidst lige 400 andre opgaver først....

Var det midt på efteråret var det en anden snak!

For at dele belastnignen på de 2 strenge af 3led's. Led's "må" jo ikke drives parallelt men får at begrænse antallet af ledninger fra lampen er det alligevel lavet sådan. Der er "ingen" plads i lamperne og ahs kablinger er der så kun trukket en 5 leder (4 grupper med fælles 0) istedet for de 9 der burde være... Eller bedre så laves lamperne om så der blive plads til et lille print med konstantstrømgeneratorerne til hver streng.

:-)

Det er en "prototype" det skal op at køre på så det bliver noget fuglerede i første omgang..... Og så må lamperne laves om senere ...

Reply to
Anders Majland

Anders Majland skriver:

Hmm, okay.

Hvilken farve LED's er det ?

Du vil have 4 konstantstrømsgeneratorer til hver pære kan jeg forstå. Hvad forventer du selv at strømmen bliver?

Så længe i vil lave det med konstantstrømsgeneratorer kan i ikke dæmpe på lyset.

Hvis alle strenge i hver LED er ens, kan i dybest set lave det med modstande og spændingsfald herover. Der opnår i også den fordel at i ved at variere spændngen, kan justere lyset fra pæren.

Hvide

Hver "lampe" med 40mA til hver gruppe af 2 strenge af 3 led's - altså kun

20mA igennem hver led.

Yep men pga forskelle/tolerancer i led's synes jeg det vil være en fordel at styre på strømme direkte. Vi har lys på i en mockup med modstande og en laboratorie-psu, hvor spænding/strøm bare er sat "passende". Og om man loder en modstand eller "konstantstrømsdims" i er jo næsten ligegyldigt.

Det er ikke en issue - vi kan ikke få for meget lys der :-)

Men tak for inspirationen - jeg får en proff til at lave det for mig. Har fået fat i en vi har brugt før og som har tid (kunne godt begynde selv, men det vil ikke være effektivt og jeg har lidt travlt med andre ting)

/A

Reply to
Anders Majland

Anders Majland skriver:

Okay

Næsten, ud over at modstanden er 2 kr billigere.

Okay så. Hvad er det i skal have oplyst ?

"PeterOpfinder"

kan anbefales.

I mockup'en ser jeg "store" forskelle med de "tilfældige" modstande vi lige havde (aner ikke om det e 1% eller 5%). Og da det ikke bliver den store serieproduktion betyder 20kr fra/til per lampe ikke det store.

Et lille roterende plastemne - og vi kan skrue ned for blænde og lukketid på kameraerne der ser på det hvis lyser er i overkanten

Til det meste køber vi færdige lamper - f.eks fra

Men til denne applikation har vi brug for lyset på en anden måde end det kan købes færdigt. Tidligere har vi blot strobet dem, men nu er vi igang med en variant med konstant belysning

--

Mail afsendt