Konstant strøm for SONY bilradio ?

For at huske kanaler mm skal en autoradio ene + ledning tilsluttes et sted med konstant strøm. Jeg bruger min i en båd og havde tænkt at montere et lille bateri. Har nogen en ide om hvor meget strøm radioen gerne vil bruge for memory funktionen ? Da jeg i over et halvt år ikke har batterier monteret i båden. Vil et alm 9 volt batteri som bl.a sidder i røgalarmer kunne gøre det Eller et af de små 12v som sidder i trådløse dørklokker.

Hvorlænge mon et ef disse i givet fald kunne levere backup strøm til radioen ?

Mvh Kim

Reply to
Kim M Andersen

Kim M Andersen skrev:

5-10 mA tror jeg er ganske normalt.

Prøv. Jeg vil tro, at det holder en uges tid.

Det holder formodentlig en times tid, og så er det fladt.

Har du ikke forbrugsbatteri i båden til lys og den slags ? Det batteri skal da kobles til.

// Per.

Reply to
Per Jensen

Brug en lille bly accu. som bliver laddet sammen med det anden batteri i båden f.eks. gemmen en diode eller et relæ. /Tom

Reply to
Tom

Hej Kim

Du har både radio og batteri, hvorfor måler du det ikke ?

Jeg ville nok nøjes med at lave en liste og lægge stationerne ind igen når batteriet monteres...

Alternativt så lade batteriet blive i båden og købe et lille solpanel der kan holde det opladet henover vinteren ...

Reply to
Anders Majland

"Anders Majland" skrev i en meddelelse news:4a4a24f3$0$48235$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Jeg tror problemet er et andet, ingen bør forlade sin båd uden at slukke på hovedafbryderen. Strøm kan være kryptisk på en båd, ofte ældre installationer, der har siddet i fugt (salt), viberationer og ikke altid udført af fagfolk. Så derfor er en bådejer ikke så meget for at have ledninger med permanent strøm siddende i hele sommerhalvåret. Ofte er ledninger trukket på helt ufremkommelige steder, der også umuliggør inspektion. Jeg har nøjagtig samme problem med min radio i sejlbåden, og jeg er træt af at stille stationer ind hver gang vi skal ud at sejle. Den nye sony skiftes nok ud med en gammel Blaupunkt uden hukommels, en man tænder og så spiller den bare den station den er indstillet på, dejlig nemt, vi sejler jo netop for at blive fri for alt det elektroniske diller daller som er i et hjem i dag, ære være freden på havet:-)

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!