Konstant effektafsættelse i lampe

Hej gutter

I er jo så opfindsomme, så jeg har et/en lille spørgsmål/opgave til jer :)

Hvis jeg vil forsyne en pære og garantere, at den har samme _effekt_afsættelse hele tiden, hvordan skal jeg gøre?

Filamentets modstand vil variere over tid (burn in).

Konstant strøm vil ikke virke, da modstanden i tråden ændrer sig.

Hvad gør man?

--
Mvh, Kim
Reply to

Hej Kim

Konstant modstand (ca.= konstant temperatur) - måles via wien-bro. Det bliver IKKE konstant effekt, men trådtemperaturen overskrides ikke.

Har anvendt det til gløderør til en gløderørsmotor. Den bliver "umulig" at drunkne, da brændstoffet bobler væk, og med det system holder gløderør meget længere, da gløderøret den farve som man justerer til (f.eks. orange), uanset hvor meget brændstof der sjaskes på.

Fandt den bipolare konstruktionen i et gammelt svensk hæfte. I da vil man nok anvende effekt MOSFET.

/Glenn

Reply to
Glenn

il jer :)

m=E5ler str=F8m og sp=E6nding ganger de to og vikler et kontrol loop omkring...

-Lasse

Reply to
langwadt

Hej

On 27-09-2012 18:06, Glenn wrote: ...

Det lyder faktisk ret smart. Tak for idéen :)

--
Mvh, Kim
Reply to

Hej

On 27-09-2012 18:38, snipped-for-privacy@fonz.dk wrote: ...

Det er den forkromede løsning, ja. Men da der sandsynligvis skal bygges grej til 10-15 enheder af gangen bliver det nok lidt omfattende.

--
Mvh, Kim
Reply to

Med en lille micro kan det nu gøres forholdvis nemt, og så kan du genbr uge kode til andre projekter

Mvh

klaus.kragelund

Den 9. okt. 2012 21.55 skrev Kim Voss Schrader : Hej Glenn

Er der mulighed for at du kan sende mig en kopi af diagrammet over konstruktionen? Ville være dejligt :-)

[...]

-Mvh, Kim Schrader

-

Hej Kim

Jeg har desværre først opdaget din mail nu, da denne mail ikke anvendes normalt. Du skulle blot have spurgt i tråden.

-

Dette er hæftet som gløderørsstyringen er i:

Mirakuløst er artiklen on-line her:

Pulsstyrt spänningsaggregat för modellmotorns glödstift:

Noter jeg skrev i sin tid og nogle nye kommentarer:

C2 og C3 skal have plus mod kollektorerne (vist på fig.5). Anvend helst

100nF keramisk.

C4 skal have plus mod kollektorer på T4 (vist på fig.5). Anvend helst

220nF (evt. 2*100nF) keramisk.

Alle tantal/el.lytter bør kunne klare 25V. 15V er for lidt!

Istedet for R6 og R7 blev der anvendt vistnok 1mm tykt konstantantråd spolet på en blyant.

Over T8 og T9 har jeg vist sat en 100 ohms modstand for at sikre at lækstrøm ikke kunne tænde transistorerne lidt og for at slukke dem relativt hurtigt.

NPN T1, T3, T4, T5, T6 kan fint være BC337 (klarer 45Vce).

PNP T2 kan fint være BC327 (klarer 45Vce).

Brug en 6V 40W (står i teksten) glødepære først og tjek at den ikke lyser med fuld styrke.

-

Hvis jeg skulle lave den i dag, ville jeg erstatte TIP33 med ialt

2*IRL540N (logic-level) (ikke IRF540N) max. Ron50Vds og gerne 100V grundet evt. transienter. Gate-til-stel skal kunne klare 20V.

-

Google: Bygg själv, Bind 5:

"... Titel Bygg själv, Bind 5 Redaktør Gunnar Lilliesköld Udgiver Specialtidningsförl., 1979 ISBN 9172740914, 9789172740914 Længde 142 sider ..."

Artiklen hedder: "Pulsstyrd glödstiftsdrivare. Av Inge Stendahl" og findes på side 24-27.

-

Jeg købte den vist via HiFi & Elektronik, der vist ikke eksisterer mere.

/Glenn

Reply to
Glenn

Denne MOSFET kunne være en bedre løsning, men den koster i hvert fald

54kr stykket. Dens gatesource kondensatorvirkning er på 10nF:

IRFP4568 150V, Ron40A@Vds

Reply to
Glenn

On 11/02/13 23.12, Glenn wrote: ...

Der skulle have stået:

Over T8 og T9 basisstel har jeg vist sat en 100 ohms modstand for at sikre at lækstrøm ikke kunne tænde transistorerne lidt og for at slukke dem relativt hurtigt.

/Glenn

Reply to
Glenn

Siden henviser til en simplere konstruktion :

Her ville jeg nok anvende en CMOS 555 kreds:

ICM7555 kan tåle op til 18V:

/Glenn

Reply to
Glenn

On 12/02/13 00.08, Glenn wrote: ...

Fjern D1 så ICM7555 både kan source og sink MOSFET-gatene:

"HighOutputSource/SinkDrivercanDriveTTL/CMOS" ifølge databladet.

D1 kan med en passende seriemodstand sættes over ben 3 og stel.

/Glenn

Reply to
Glenn

Der var også en til 12V med MOSFET:

Glödstiftsdrivaren GD 2:

/Glenn

Reply to
Glenn

I princippet burde man kunne lave en PIC (mikrocontroller) baseret gløderørsforsyning, som måler kold impedansen (og dens afledede?) og automatisk varmer gløderør op til den rigtige temperatur.

Men gløderørsforsyning skal sikres imod at måle højere impedanser grundet f.eks. løs gløderørsforbindelse, så den ikke pludselig varmer røret hvidglødende.

Her er det så den afledede af impedansen kommer ind. PICen justerer til en bestemt impedanshældning nås. Impedanshældning er uafhængig af den kolde og varme absolutte gløderørsimpedans.

Alle gløderørs platintråde vil ramme samme impedanshældning for ens temperatur.

/Glenn

Reply to
Glenn

Hej

On 11-02-2013 23:12, Glenn wrote: ...

Var så naiv at tro, at du checkede din mail ;-)

Tak for den grundige gennemgang, nu har jeg lidt at gå efter :)

--
Mvh, Kim
Reply to