Konstant effektafsættelse i lampe

Hej gutter

I er jo så opfindsomme, så jeg har et/en lille spørgsmål/opgave til jer :)

Hvis jeg vil forsyne en pære og garantere, at den har samme
_effekt_afsættelse hele tiden, hvordan skal jeg gøre?

Filamentets modstand vil variere over tid (burn in).

Konstant strøm vil ikke virke, da modstanden i tråden ændrer sig.

Hvad gør man?

--
Mvh, Kim

Re: Konstant effektafsættelse i lampe

Hej Kim

Konstant modstand (ca.= konstant temperatur) - måles via wien-bro. Det
bliver IKKE konstant effekt, men trådtemperaturen overskrides ikke.

Har anvendt det til gløderør til en gløderørsmotor. Den bliver "umulig"
at drunkne, da brændstoffet bobler væk, og med det system holder
gløderør meget længere, da gløderøret den farve som man justerer til
(f.eks. orange), uanset hvor meget brændstof der sjaskes på.

Fandt den bipolare konstruktionen i et gammelt svensk hæfte. I da vil
man nok anvende effekt MOSFET.

/Glenn

Re: Konstant effektafsættelse i lampe
Hej

On 27-09-2012 18:06, Glenn wrote:

Det lyder faktisk ret smart. Tak for idéen :)

--
Mvh, Kim

Re: Konstant effektafsættelse i lampe
Den 9. okt. 2012 21.55 skrev Kim Voss Schrader <xxx>:
Hej Glenn

Er der mulighed for at du kan sende mig en kopi af diagrammet over
konstruktionen? Ville være dejligt :-)

-----
[...]

-Mvh, Kim Schrader

-

Hej Kim

Jeg har desværre først opdaget din mail nu, da denne mail ikke anvendes
normalt. Du skulle blot have spurgt i tråden.

-

Dette er hæftet som gløderørsstyringen er i:
http://user.tninet.se/~bkg405h/bygg_sjalv.htm

Mirakuløst er artiklen on-line her:

Pulsstyrt spänningsaggregat för modellmotorns glödstift:
http://user.tninet.se/~bkg405h/Pulsstyrt_spanningsaggregat.htm

Noter jeg skrev i sin tid og nogle nye kommentarer:

C2 og C3 skal have plus mod kollektorerne (vist på fig.5). Anvend helst
100nF keramisk.

C4 skal have plus mod kollektorer på T4 (vist på fig.5). Anvend helst
220nF (evt. 2*100nF) keramisk.

Alle tantal/el.lytter bør kunne klare 25V. 15V er for lidt!

Istedet for R6 og R7 blev der anvendt vistnok 1mm tykt konstantantråd
spolet på en blyant.

Over T8 og T9 har jeg vist sat en 100 ohms modstand for at sikre at
lækstrøm ikke kunne tænde transistorerne lidt og for at slukke dem
relativt hurtigt.

NPN T1, T3, T4, T5, T6 kan fint være BC337 (klarer 45Vce).

PNP T2 kan fint være BC327 (klarer 45Vce).

Brug en 6V 40W (står i teksten) glødepære først og tjek at den ikke
lyser med fuld styrke.

-

Hvis jeg skulle lave den i dag, ville jeg erstatte TIP33 med ialt
2*IRL540N (logic-level) (ikke IRF540N) max. Ron<0,077ohm. På den måde
fjernes ca. 1V(ce+be) og TIP33Vce+TIP33Vbe.

Det er især vigtigt med en gate-til-stel modstand på 100 ohm og gerne en
serie-modstand til hver MOSFET gate for at hindre selvsving i 100MHz
området.

Faktisk bør der også være 15V 1W zenerdioder over gate-til-stel.
Gløderøret kan jo kortslutte - og med pulserne kan der følge transienter.

PS: D6 er indbygget i effekt MOSFETene.

Resistor Gate:
http://www.diyaudio.com/forums/power-supplies/164831-resistor-gate.html

F:eks. søg efter IRL 540N (med mellemrum!) her:
http://www.pc-elektronik.dk/shop/

-

Der findes effekt MOSFETs med endnu lavere Ron, men disse er normalt
dyrere og sværere at skaffe. MOSFETten bør kunne klare >50Vds og gerne
100V grundet evt. transienter. Gate-til-stel skal kunne klare 20V.

-

Google: Bygg själv, Bind 5:
http://books.google.dk/books/about/Bygg_sj%C3%A4lv.html?id=wxcxSQAACAAJ&redir_esc=y
"...
Titel    Bygg själv, Bind 5
Redaktør    Gunnar Lilliesköld
Udgiver    Specialtidningsförl., 1979
ISBN    9172740914, 9789172740914
Længde    142 sider
..."

Artiklen hedder:
"Pulsstyrd glödstiftsdrivare. Av Inge Stendahl" og findes på side 24-27.

-

Jeg købte den vist via HiFi & Elektronik, der vist ikke eksisterer mere.

/Glenn

Re: Konstant effektafsættelse i lampe
http://books.google.dk/books/about/Bygg_sj%C3%A4lv.html?id=wxcxSQAACAAJ&redir_esc=y

Denne MOSFET kunne være en bedre løsning, men den koster i hvert fald
54kr stykket. Dens gate<->source kondensatorvirkning er på 10nF:

IRFP4568 150V, Ron<0,006ohm, trækker >40A@Vds<1V ved Vgs=5,5V:
http://www.digikey.dk/product-search/en?x=0&y=0&lang=en&site=dk&KeyWords=IRFP4568

Datablad:
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irfp4568pbf.pdf

/Glenn

Re: Konstant effektafsættelse i lampe
On 11/02/13 23.12, Glenn wrote:

Der skulle have stået:

Over T8 og T9 basis<->stel har jeg vist sat en 100 ohms modstand for at
sikre at lækstrøm ikke kunne tænde transistorerne lidt og for at slukke
dem relativt hurtigt.

/Glenn

Re: Konstant effektafsættelse i lampe [ ICM7555 baseret? ]
http://books.google.dk/books/about/Bygg_sj%C3%A4lv.html?id=wxcxSQAACAAJ&redir_esc=y

Siden henviser til en simplere konstruktion :

http://hem.bredband.net/adopet/Miniglodstiftsdrivare_for_6_V_s2.gif

Her ville jeg nok anvende en CMOS 555 kreds:
http://da.wikipedia.org/wiki/555_%28kreds%29#Derivater

ICM7555 kan tåle op til 18V:
https://www.intersil.com/data/fn/fn2867.pdf

/Glenn

Re: Konstant effektafsættelse i lampe [ ICM7555 baseret? ]
On 12/02/13 00.08, Glenn wrote:

Fjern D1 så ICM7555 både kan source og sink MOSFET-gatene:

"HighOutputSource/SinkDrivercanDriveTTL/CMOS" ifølge databladet.

D1 kan med en passende seriemodstand sættes over ben 3 og stel.

/Glenn

Re: Konstant effektafsættelse i lampe [ ICM7555 baseret? ]

Der var også en til 12V med MOSFET:

Glödstiftsdrivaren GD 2:
http://hem.bredband.net/adopet/GD2_s1.gif
http://hem.bredband.net/adopet/GD2_s2.gif

/Glenn

Re: Konstant effektafsættelse i lampe [ PIC-baseret? ]
I princippet burde man kunne lave en PIC (mikrocontroller) baseret
gløderørsforsyning, som måler kold impedansen (og dens afledede?) og
automatisk varmer gløderør op til den rigtige temperatur.

Men gløderørsforsyning skal sikres imod at måle højere impedanser
grundet f.eks. løs gløderørsforbindelse, så den ikke pludselig varmer
røret hvidglødende.

Her er det så den afledede af impedansen kommer ind. PICen justerer til
en bestemt impedanshældning nås. Impedanshældning er uafhængig af den
kolde og varme absolutte gløderørsimpedans.

Alle gløderørs platintråde vil ramme samme impedanshældning for ens
temperatur.

/Glenn

Re: Konstant effektafsættelse i lampe
Hej

On 11-02-2013 23:12, Glenn wrote:

Var så naiv at tro, at du checkede din mail ;-)

Tak for den grundige gennemgang, nu har jeg lidt at gå efter :)

--
Mvh, Kim

Re: Konstant effektafsættelse i lampe

mE5%ler strF8%m og spE6%nding ganger de to og vikler et kontrol loop
omkring...

-Lasse

Re: Konstant effektafsættelse i lampe
Hej

On 27-09-2012 18:38, snipped-for-privacy@fonz.dk wrote:

Det er den forkromede løsning, ja. Men da der sandsynligvis skal bygges
grej til 10-15 enheder af gangen bliver det nok lidt omfattende.

--
Mvh, Kim

Re: Konstant effektafsættelse i lampe
Med en lille micro kan det nu gøres forholdvis nemt, og så kan du genbr
uge kode til andre projekter