konfigurering af printtrafo?

Lidt spøjs formulering men, jeg sidder med et projekt der skal bruge 2 X 6
VAC med midterudtag. men har en trafo med 4 X 6 VAC uden midterudtag, så for
at lave et midterudtag mellem 2 stk. 6V viklinger skal jeg bare koble 2
naboviklinger, udtag på den 9. 10. og 11. kobles sammen og udtag på den 13.
eller skal jeg bruge den samme ende af viklingerne? Dvs. udtag på den 9. 10.
og12. kobles sammen og udtag på den 11. ?

trafo:
Prim:                    Sek:
115V -|1              9   |-6V
           | 2            10  |-0
           | 3            11  |-6V
    0 -   | 4            12 |-0
115V -| 5            13  |-6V
           | 6            14  |-0
           | 7            15  |-6V
     0 -  |8             16  |-0

Håber den kan tydes;-)

/Torben

Re: konfigurering af printtrafo?
Når du skriver 2x6v med midpunkt, mener du så 2 sæt galvanisk adskilte
1x6V med midtpunkt ... så du har 6 v mellem ydervindingerne og 3volt fra
midpunkt til yderpunkt?

hvis du har en trafo med 4x6 volt kan de aldrig kombineres til 3volt
mellem midt og yderpunkt ... men god til 12V mellem yderpunkt og 6 volt
fra midt og til yderpunkt

håber det giver mening

Re: konfigurering af printtrafo?
Hej Wiljan

Jo hvis man selv laver midtpunktet.

Max

Re: konfigurering af printtrafo?

Hej Viljan
Egentlig ikke - hvis du læste mit spørgsmål, stod der:
"skal bruge 2 X 6 VAC med midterudtag" Jeg nævner ikke 3V nogen steder.
Jeg ved fra andre trafoer jeg har haft fat i at: på primærsiden seriekobler
man de to 115V viklingen fase på 115V og NUL på 115V og de 2 0 forbindes-
kunne det være samme måde på sekundærsiden?

--
/Torben

Re: konfigurering af printtrafo?
Hej Torben

Du skal altså bruge 6V - 0V - 6V ?

Har du ikke et typenummer på den trafo ?

Max

Re: konfigurering af printtrafo?

Hej Max

Ja, lige netop

Jo da, det er en gammel svend:

115V 50-60Hz 115V
Tradania 9737
TD7680 4X6V 22VA
6V  6V  6V  6V

De er hvad der står på den

Hvis det er muligt vil jeg gerne parralelkoble 2X6V og lave et midtpunkt
imellem, så får jeg lidt mere strøm at gøre med - men hvordan skal den
kobles?

--
/Torben

Re: konfigurering af printtrafo?
Hej Torben

Det kan også lade sig gøre, men for at man kan parralelkoble
trafoviklinger, ja så skal de kobles rigtig sammen, gør man
det forkert virker en ene vikling som en kortslutning på den
anden. Ligeledes skal man når midtpunktet er etableret korrekt
måle 6V mellem ydre tilslutningerne og midten, melle de
to ydrepunkter skal men måle 12V.

Jeg vil tro at du skal forbinde den således:
På primærsiden forbinder du 4 og 5 og sætter
230V på 1 og 8.

På sekundærsiden forbinder du sådan.

9 og 11 forbindes sammen og bliver det ene ydrepunkt

10, 12, 13 og 15 forbindes sammen og bliver midtpunkt

14 og 16 forbindes sammen og bliver det andet ydrepunkt.

Max

Re: konfigurering af printtrafo?
Hej Max

Ja, det var jeg også kommet frem til. (Se mit svar til Viljan)

Det ser rigtigt ud, jeg prøver og ser hvad der sker.

Tak for hjælpen.

/Torben

Re: konfigurering af printtrafo?
Hej Torben

En fin ting at bruge når man roder med den slags er
en almindelig pære. På primærsiden sætter men en
220V udgave i serie med det man tilslutter, lyser den
op, ja så løber der sikkert for meget strøm og man
har nok lavet en fejl.
På sekundærsiden kan man bruge en 12V pære til
at afsløre om der løber strøm. Når man serie- og
parralelkobler trafoviklinger, ja så løber der jo
næsten ikke strøm når trafoen køre i tomgang.

Max

Site Timeline